با قرآن چه کنیم + فیلم
کد خبر: 4043063
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
زندگی مؤمنانه/ 1

با قرآن چه کنیم + فیلم

انس با قرآن را نباید از دست بدهیم و پیامبر اسلام(ص) فرمود با شرافت‌ترین و بزرگوارترین افراد امت من شب ‌زنده‌داران و اصحاب قرآن هستند.

سیدمجتبی حسینی، مفسر قرآن و پژوهشگر دین، در سلسله درس‌گفتارهایی که به همت ایکنا و  به مناسبت ماه مبارک رمضان تهیه شده است به بیان نکاتی درباره زندگی مؤمنانه پرداخته است. فیلم و متن جلسه اول با موضوع «قرآن» در ادامه می‌آید:

 

یکی از مختصات ماه رمضان ارتباط بیشتری است که مؤمنین با قرآن برقرار می‌کنند. حتی بسیاری از کسانی‌که توفیق آن را نداشته یا مشکلاتی برای آنها پیش آمده است در ماه رمضان علاقه بیشتری به قرآن پیدا می‌کنند و سعی دارند حداقل آیه‌ای بخوانند. پیامبر اسلام(ص) هم توصیه فرموده است که اگر حتی یک آیه بخوانید ثواب ختم قرآن را دارد.

لذا انس با قرآن همیشه ارزشمند است و ما نیاز به آن داریم و به وسیله آن آرامش پیدا کرده و تنفس می‌کنیم. روح و روان و جان ما با قرآن نفسی تازه می‌کند و مخصوصاً در ماه رمضان این تاثیر بیشتر است و به همین دلیل از آن با عنوان بهار قرآن نام برده شده است.

حالا با قرآن چه کنیم؟ قرآن دریای بسیار بزرگی است و برای هر کسی راهی و پیامی دارد؛ همانگونه که همه انسان‌ها از نور خورشید استفاده می‌کنند و خورشید هم برای هر انسانی پیامی دارد.

قرآن نیز همانند خورشید است و برای هر انسانی و هر روزی طلوعی دارد، یعنی طلوعی که هزار سال پیش برای مرحوم شیخ طوسی داشت برای وی بوده و طلوعی که امروز برای من و شما دارد، طلوع امروز ماست.

از سوی دیگر برای ارتباط با قرآن لازم است مراحلی را طی کنیم که اولین مرحله، قرائت قرآن است. این‌ کار ممکن است سخت هم باشد اما بعد از مدتی سختی آن از بین می‌رود.

امروزه رسانه‌های مختلف و ابزارهای زیادی در اختیار افراد است و چندین نوع از قرائت قرآن برای همه افراد به راحتی قابل تحصیل و یا دانلود کردن است لذا افراد می‌توانند با خواندن یک سوره کوچک کار را شروع کنند. هرچند ترجمه و تفسیر قرآن بسیار خوب است اما بیش و پیش از همه انس با قرآن مهم است حال اگر کسی تفسیر آن را نداند چندان مهم نیست و نباید به همین دلیل از قرآن دست بکشد چون بعداً می‌تواند تفسیر آن را بخواند. شما قرار نیست روی قرآن کار کنید بلکه قرآن قرار است روی شما کار کند.

بنابراین انس با قرآن را نباید از دست بدهیم چون قرآن یک موجود زنده است و پیامبر اسلام(ص) فرمود با شرافت‌ترین و بزرگوارترین افراد امت من شب ‌زنده‌داران و اصحاب قرآن هستند. امیدوارم این ماه رمضان برای ما ماه رمضان ارزشمند و پر بهره‌ای باشد و بتوانیم انس و الفت خود با قرآن را بیشتر کنیم.

انتهای پیام
captcha