احکام متناسب با نیاز روز بازنگری شوند
کد خبر: 4045792
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
آیت‌الله مدرسی:

احکام متناسب با نیاز روز بازنگری شوند

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در عراق تاکید کرد: در مورد احکام اسلامی باید دید چه احکامی نیاز به تغییر و بازنگری بر اساس شرایط زمانی و مکانی دارند و چه احکامی ثابت و غیرقابل تغییر هستند.

آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی به گزارش ایکنا به نقل از واحد رسانه‌ دفتر آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در عراق، ایشان طی دیدار با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در کربلا با اشاره به اینکه جامعه اسلامی پس از جنگ‌های صلیبی و حمله تاتار دچار افت فرهنگی و زوال شد، عنوان کرد: فرهنگ جوامع اسلامی با فرهنگ غربی تلاقی پیدا کرد. در این شرایط مسلمانان سه شیوه را در پیش گرفتند.

وی ادامه داد: گروهی بر آن شدند تا برای پیشرفت و ترقی همانند غربی‌ها شوند و فرهنگ اسلامی را فراموش کنند. گروهی دیگر خود را از معاشرت و تعامل با جامعه منع کردند و کناره‌گیر و درون‌محور شدند. گروه سوم بر این باورند که از نکات مثبت غرب بهره برده و نکات منفی را رد کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: دانشگاه‌های ما نیز باید شیوه گروه سوم را در پیش بگیرند، یعنی ضمن استفاده از علوم نوین، مراقب جنبه‌های منفی فرهنگ غرب باشند. دانشگاه‌های ما با اینکه نخبه‌های بسیاری تقدیم جامعه کرده، اما کار بسیاری در پیش دارد.

ایشان افزود: باید معیاری داشته باشیم که حق را از باطل تشخیص دهیم که چه نکاتی را وارد فرهنگ خود کنیم و مراقب چه جنبه‌هایی باشیم که در فرهنگ ما وارد نشود و متاسفانه پس از سال‌ها در این کار آنگونه که باید موفق نبودیم.

آیت الله مدرسی در خاتمه بیاناتش عنوان کرد: باید مرز بین حوزه و دانشگاه از بین برود و با هم همگام شوند. در مورد احکام اسلامی باید دید چه احکامی نیاز به تغییر و بازنگری بر اساس شرایط زمانی و مکانی دارند و چه احکامی ثابت و غیرقابل تغییر هستند.

انتهای پیام
captcha