برنامه‌های مفصل تحول حوزه در آغاز صد سالگی دوم
کد خبر: 4052224
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
آیت‌الله اعرافی تبیین کرد:

برنامه‌های مفصل تحول حوزه در آغاز صد سالگی دوم

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه گفت: براساس تجارب به دست آمده از فعالیت حوزه در صد سال اخیر و ایجاد مؤسسات و نهادهای وابسته و با دریافت نظرات و مطالبات بزرگان و مراجع و رهبری، حوزه به یک برنامه‌ریزی کلان اقدام کرد و برای اولین بار است که حوزه از چندین سند راهبردی و چشم‌انداز مربوط به دو دهه آینده برخوردار است.

علیرضا اعرافی به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، شامگاه 4 اردیبهشت ماه در نشستی با اصحاب رسانه در قم گفت: وقتی سخن از نهاد حوزه به میان می‌آید این یک نهاد منسجم و واحدی نیست، البته به عنوان نهادی که تربیت‌کننده است حتما باید مسئولیت‌پذیر باشیم. وقتی مشکل و آسیب اجتماعی وجود دارد و به نحوی با حوزه مرتبط است به همان میزان باید پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به صدسالگی احیای حوزه، افزود: براساس تجارب به دست آمده از فعالیت حوزه در صد سال اخیر و ایجاد مؤسسات و نهادهای وابسته و با دریافت نظرات و مطالبات بزرگان و مراجع و رهبری، حوزه به یک برنامه‌ریزی کلان اقدام کرد. برای اولین بار است که حوزه از چندین سند راهبردی و چشم‌انداز  مربوط به دو دهه آینده برخوردار است. 

اعرافی بیان کرد: براساس مطالعات پایه و اسناد بالادستی، اولین برنامه 5 ساله حوزه تدوین شد و از سال قبل تاکنون این برنامه به تدریج در سطح مدارس استانی و شهری در حال اجراست و در مجموع 360 هدف و بیش از هزار شاخص برنامه‌ای فراروی حوزه قرار دارد.

احصای نیازهای 50 ساله

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه دانش‌بنیان، حوزه اخلاق مدار، حوزه اجتماعی و مردمی، حوزه بین‌المللی و پاسخگو و انقلابی در اسناد و برنامه‌های چند ساله جلوه‌گر شده است، تصریح کرد: در این برنامه‌ها صد برنامه تحولی و 300 برنامه بسیار مهم وجود دارد. شناخت کارویژه‌های حوزه در ارتباط با خود، نظام و عرصه بین‌الملل، آمایش حوزه که نیازها را در 50 سال آینده احصاء کرده است. همچنین تدوین درختواره رشته‌ها از جمله این طرح‌هاست.

وی اضافه کرد: این درختواره در طول چهار سال و با فعالیت هزار محقق به نتیجه رسیده و بیش از 130 رشته آن سرفصل‌نویسی شده و بیش از 70 رشته در حال اجراست. نقشه اجرا هم با به کارگیری حدود صد مؤسسه و نهاد در قم و در سراسر کشور در حال انجام است البته نتیجه‌بخشی این طرح‌ها طول می‌کشد و ما در المصطفی بعد از فعالیت 15 ساله به تدریج نتایج آن را مشاهده کردیم.

اعرافی بیان کرد: هدفمندی مزایای حوزه و رسیدگی به وضعیت معیشت طلاب، فقه معاصر با 35 محور و طراحی متون جدید و بدیع، برنامه جدید سطح یک و محدوده سطوح عالی و دروس خارج غیر فقه و اصول و هدایت علمی هم از دیگر برنامه‌های در حال پیگیری است و اولین بار است که حوزه در طراحی اسناد کشور از جمله سند الگو، حضوری هر چند کوچک دارد و 260 استاد حوزه در مورد این الگو اظهار نظر کردند.

وی با بیان اینکه 20 ستاد راهبری شکل گرفته است، افزود: ستادهای هوش مصنوعی، شهرسازی و معماری، محیط زیست و جمعیت از جمله این ستادها به شمار می‌آید. پروژه کلان هوش مصنوعی و رابطه آن با اجتهاد در حال انجام است. بحث نخبگان، هنر، شعر و ادب، گروه‌های جهادی و مراوده‌های بین‌المللی هم از دیگر کارهاست و بیش از 500 مکاتبه از سوی مدیر حوزه انجام شده است.

اعرافی با بیان اینکه کارهای زیادی در حوزه شده ولی با شرایط روز خیلی فاصله داریم، اضافه کرد: نگاه نسبی راهبردی جامع و اندیشه منظومه‌وار طراحی و در مقام اجرا و عمل هم گام‌های بزرگی برداشته شده ولی همچنان فاصله زیادی با وضع مطلوب داریم. البته حوزه را بدون مردم و جامعه حوزه نمی‌دانیم. وقتی از حوزه صدساله سخن می‌گوییم ریشه در وجود و حضور مردم دارد.

گرامیداشت صدسالگی حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در نیمه دوم امسال همایشی به مناسبت صدسالگی حوزه برگزار و دانشنامه‌ای هم تدوین می‌شود، افزود: حوزه قم در تاریخ بی‌نظیر است؛ گرچه هزاران نقد و ده‌ها اشکال بر آن وارد است، ولی این گنج نهان و ذخیره بی‌پایان معارف الهی قابل بحث نیست و قدرت رسانه‌ای ما باید این حقیقت را به ایران و جهان بازتاب دهد و قبل از آن به نسل جوان خودمان و این رسالت مشترک حوزه و رسانه‌هاست. 

اعرافی همچنین با اشاره به تأثیر بین‌المللی حوزه، بیان کرد: در برخی کشورها به خاطر انقلاب اسلامی و تلاش‌های حوزه برخی خانواده‌ها نام فرزندان خود را «قم» یا «تهران» می‌گذراند که مسئولیت و رسالت حوزه را سنگین می‌کند.

انتهای پیام
captcha