بازسازی قلمی بهشت بقیع ممکن است
کد خبر: 4055916
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
عبدالحسین طالعی در اندیشکده هیئت مطرح کرد:

بازسازی قلمی بهشت بقیع ممکن است

طالعی در نشستی یه مناسبت سالروز تخریب قبرستان بقیع اظهار کرد: وظیفه ما در عصر حاضر بازسازی بهشت بقیع به‌عنوان یک مکان مقدس است که از آثار اسلامی به شمار می‌آید، گرچه اکنون امکان ساخت و بازسازی مکانی این جایگاه عظیم را نداریم، اما باید با قلم خود بازسازی این مکان را داشته باشیم.

به گزارش ایکنا، هم‌زمان با هشتم شوال، سالروز تخریب «بهشت بقیع» در نشست علمی با حضور عبدالحسین طالعی، عاشورا پژوه در اندیشکده هیأت و آیین‌های مذهبی به مباحث مختلف و دلایل تخریب این مکان مقدس پرداخته شد.

این پژوهشگر دین با بیان اینکه بقیع مسئله‌ای است که هرگز نباید فراموش شود در پاسخ به این سؤال که وهابی‌ها برای تخریب بقیع چه استدلالی مطرح می‌کنند، اظهار کرد: اگر بخواهید به دنبال پاسخ این سؤالات بروید، طوماری از این سؤال‌های بی‌پاسخ از صدر اسلام تاکنون وجود دارد، به‌گونه‌ای که در قرن پنجم مرحوم کراجکی، کتابی با عنوان «التعجب من أغلاط العامة في مسئلة الإمام» می‌نویسد که این تناقض‌ها را چگونه جمع کنیم؟ از آن زمان این سؤالات بی‌جواب فراوان وجود داشته است و این سؤالات هم یکی از آن‌ها به شمار می‌رود، زیرا رفتارهای متناقض، بی‌پایه، بی‌دلیل که با هیچ قانونی سازگار نیست، بسیار وجود دارند.

دکتر طالعی به سوره آل عمران آیه 103 اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرمایند «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا» به حبل خدا بچسبید و چنگ بزنید، همچون کسی که در داخل چاه افتاده و می‌خواهد خودش را از این چاه نجات دهد، باید به این طناب بچسبد تا خودش را نجات دهد. اما سؤال این است که آیا به این «حبل‌الله» چسبیده‌اند؟ یا مدام به دنبال تفرقه و اختلاف‌افکنی هستند.

عضو هیئت‌ علمی اندیشکده هیئت با بیان اینکه هر نماد مهمی که ساخته شود، ریشه قدیمی دارد و از اهمیت خاصی در طول تاریخ میان اقوام مختلف وجود داشته است، تصریح کرد: امروز شاهدیم که همه آثار اسلامی از ابتدا تاکنون توسط وهابی‌ها در عربستان تخریب شده‌اند و آثاری از آن‌ها باقی نمانده است، این در حالی است که این رفتار وهابی‌ها با روح قرآن سازگاری ندارد، زیرا در قرآن کریم آیه 21 سوره کهف، حتی به جایگاهی که برای اصحاب کهف به‌عنوان عبادتگاه ساخته شده است، احترام قائل است و این جایگاه را بدعت نمی‌داند؛ اما کسی که خود را خادم‌الحرمین می‌داند با این آثار اسلامی مخالفت و آن را تخریب می‌کند، بنابراین این رفتار نشان‌دهنده، بیگانگی آنان با روح قرآن است.

طالعی به سابقه دیرینه ساخت نمادهای قدیمی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: ساخت این نمادها در تمامی ادیان، فرق و مذاهب سابقه دیرینه‌ای دارد، بنابراین کسانی که بقیع را حذف کردند با روح قرآن بیگانه هستند، زیرا قرآن کریم هرگز احداث مسجد و محل عبادتگاه را بدعت نمی‌داد، اما وهابی‌ها به بهانه بدعت اماکن مقدس اسلامی، دینی و مذهبی را از تاریخ اسلام تاکنون مورد تخریب قرار داده‌اند.

عضو اندیشکده هیئت به رفتارشناسی آل سعود پرداخت و ایجاد موزه حرمین شریفین در مکه را با نوع عملکرد و رفتار آنان متناقض دانست و تاکید کرد: در این موزه تاریخچه حرمین و شریفین وجود دارد؛ اما آثاری را در این موزه نگهداری می‌کنند که تنها در زمان آل سعود ساخته و بازسازی شده است و از غیر آن هیچ اثری وجود ندارد، درحالی‌که از ابتدای ساخت مکه مکرمه تاکنون، آثار زیادی در این‌ خصوص وجود داشته است، ولی در حال حاضر سخنی از آنان به میان نمی‌آورند، گویی تنها در زمان آل سعود همه این آثار به وجود آمده و قبل از آن هیچ اثری وجود نداشته است! حتی برخی آثار صحابی در این موزه نگهداری می‌شود، ولی از اصحاب همچون امام حسن مجتبی(ع) به‌عنوان صحابی و آثار آن سخنی به میان آورده نمی‌شود. این رفتار وهابی‌ها با گفتار و عملکردشان در تناقض آشکار است که برای هیچ فرد منصفی قابل‌پذیرش نیست.

سردبیر مجله کتاب شیعه، به وجود اداره آثار باستانی در عربستان اشاره کرد و حفظ، حراست و مرمت آثار تاریخی را از وظایف این اداره دانست و با این سئوال که چرا با وجود این اداره، وظایف اصلی آن، یعنی حفظ آثار باستانی و تاریخی در عربستان صورت نمی‌گیرد و همه آثار که مربوط به اسلام است، از بین برده‌اند؛ اما از سویی دیگر شاهد حفظ، مرمت و بازسازی آثار تاریخی مربوط به آل سعود هستیم که تاریخ آن تنها در عصر حاضر رخ داده است، حتی بودجه هنگفتی برای حفظ و نگهداری آثار باستانی دوران آل سعود در نظر گرفته‌اند، این تناقض آشکار را در عربستان به روشنی می‌توان مشاهده کرد.

طالعی مخالفت با آثار اسلامی از سوی وهابی‌ها را ریشه دینی دانست و گفت: آن‌ها به دنبال حذف دین و اسلام ناب هستند، در حالی است که در سفره اهل‌بیت نشسته‌اند و نان آن را می‌خورند؛ ولی نمکدان را می‌شکنند؛ به همین منظور شیعه بر حفظ آثار اسلامی اصرار دارد و به دنبال بازسازی بهشت بقیع است، زیرا وهابی‌ها، تبر به دست گرفته‌اند و می‌خواهند آثار اسلامی را با کلنگ و قلم خود از بین ببرند. تخریب آثار به‌وسیله کلنگ و تخریب آثار به‌وسیله قلم از رفتارهای آشکار وهابی‌ها است، به‌گونه‌ای که برخی آثار باقی‌مانده را با تغییر عناوین قلمی به دنبال حذف آن هستند که نمونه آشکار آن در شهر مدینه منوره همچون مسجد مباهله است که نام آن را به مسجد الاجابه تغییر داده‌اند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در عصر حاضر بازسازی بهشت بقیع به‌عنوان یک مکان مقدس است که از آثار اسلامی به شمار می‌آید، یادآور شد: گرچه اکنون امکان ساخت و بازسازی مکانی این جایگاه عظیم را نداریم، اما باید با قلم خود بازسازی این مکان را داشته باشیم که تهیه و تنظیم دانشنامه حرمین شریفین با همین نگاه صورت‌گرفته است و از جمله آثار قلمی به‌عنوان حفظ بهشت بقیع به شمار می‌آید. باید درباره بقیع، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال شوند و هرکسی از جایی، این فریاد را به گوش دنیا برساند که بقیع به‌عنوان یک اثر اسلام باید بازسازی و حفظ شود، امروز فضای مجازی برای خودش یک حکومت است، می‌توانیم از همین فضا بهره بگیریم و این خواسته را به همه جهانیان برسانیم، البته انجام کارهای هنری و ادبی هم برای زنده نگهداشت و حفظ بقیع لازم است. امروز هیچ فرد اهل‌سنت منصف تخریب بقیع را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام
captcha