نبود مؤسسات تفسیر؛ خلأیی بزرگ در قطب قرآنی کشور
کد خبر: 4058977
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

نبود مؤسسات تفسیر؛ خلأیی بزرگ در قطب قرآنی کشور

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: وجود مراکز تخصصی صوت و لحن و نبود مؤسسات تخصصی در زمینه تفسیر و مفاهیم قرآن در مشهد خلأیی بزرگ محسوب می‌شود.

حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص استقبال مردم برای حضور در جلسات قرآنی ابراز کرد: حضور مردم، جوانان و نخبگان در جلسات قرآن مطلوب است، اما برخی موارد مخاطبان در جلسات قرآنی خصوصی‌تر می‌شود، لذا یک اطلاع‌رسانی عمومی‌تر لازم است که در این خصوص ضرورت دارد تبلیغات شهری، فضای مجازی و... انجام شود.

وی ادامه داد: چهار پیوست در ذیل طرح‌ها افزوده شده که شامل رسانه، فضای مجازی، کتاب و انقلاب اسلامی است که پیوست‌های اصلی طرح‌های فرهنگی محسوب می‌شود، یعنی طرح‌ها باید ذیل اهداف بلند نظام مقدس اسلامی باشد.

صمدی در خصوص مهمترین حوزه قرآنی در مشهد ابراز کرد: در واقع مشهد در حوزه صوت و لحن جایگاه بالایی دارد و در این راستا به دلیل کسب رتبه‌های بسیاری که نوجوانان پسر در این رشته  به دست آورده‌اند به عنوان قطب قرآنی بوده و تعداد رتبه‌ها در رشته صوت و لحن حتی نسبت به تهران نیز قابل توجه است.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: به لحاظ تعداد جلسات و محافل قرآنی نیز مشهد جایگاه قابل توجهی دارد، اما در خصوص رشته‌های فعال قرآنی بعد از صوت و لحن در حوزه حفظ به صورت تخصصی بیشتر کار شده و اکنون ما مراکز حفظ تخصصی بسیاری داریم که آمار آن نیز روز به روز در حال افزایش است، این مراکز در خصوص آموزش تخصصی طرح و ایده دارند و حافظ کل تحویل می‌دهند.

وی افزود: در بحث تدبر و مفاهیم، تدریس فقط در کلاس‌ها محدود می‌شود و شیوه‌نامه‌ای برای واحد آموزشی ابلاغ نشده و مؤسسه تخصصی در این رشته نیز وجود ندارد که این یک خلاء بزرگ در مشهد محسوب می‌شود، ضمن اینکه چهار سال پیش شیوه‌نامه‌ای در دست اقدام بود که به منظور نظرخواهی به شهرستان‌ها هم ارسال شد، اما اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

صمدی گفت: بحث مفاهیم نیز علاوه بر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در دستور کار معاونت قرآن و عترت قرار گرفته که امید است اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سهمیه استان در خصوص عضویت در صندوق اعتباری هنر مشخص نیست، گفت: تاکنون مدارک همه ثبت نامی‌ها تأیید شده و آن تعداد که مدارک اشتباهی بارگزاری کردند نیز اصلاح می‌شود.

حضور حمید صمدی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تحریریه ایکنا

وی ادامه داد: دسترسی مربیان قرآنی هم که تعدادشان بیش از 400 نفر بودند برای ثبت نام در سایت باز شده و بحث پالایش تا پایان خرداد ماه به طول خواهد انجامید.

صمدی ابراز کرد: اگر تعداد ثبت نام شدگان از سهمیه استان بیشتر باشد آنگاه به تشخیص تهران سهمیه مؤسسات مشخص خواهد شد و از طرفی نیز مؤسساتی که مربیان را معرفی کردند نیز بر اساس اولویت تعداد مربیان را مشخص خواهند کرد.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی  گفت: از طرفی اولویت پذیرش برای کسانی است که بر اساس شیوه‌نامه ثبت نام و حائز مواد شیوه‌نامه هستند.

اختصاص سهمیه 700 نفری برای خراسان‌رضوی به عدالت نزدیکتر است

وی اظهار کرد: تعداد ثبت نام شدگان در سایت 350 نفر بود و اکنون این تعداد به 920 نفر رسیده که بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته برای استان خراسان رضوی سهمیه 700 نفری به عدالت نزدیکتر خواهد بود، ضمن اینکه با توجه به تعداد ثبت نام شدگان ریزش مربیان را شاهد خواهیم بود.

صمدی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث قرآنی بانوان، تصریح کرد: در حوزه فعالیت قرآنی بانوان باید گفت حدود 75 درصد مخاطبان مؤسسات قرآنی بانوان هستند که در سال‌های مختلف این رقم متفاوت بوده است، اما بر اساس آمار موجود بانوان خانه‌دار بیشترین مخاطبان مؤسسات قرآنی هستند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: حضور در محافل و جلسات قرآنی بین رده سنی 7 تا 12 در بین پسران بیشتر از دختران است، اما از 16 سال به بالا آمار دختران و  بانوان بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: حضور پررنگ دختران و بانوان قابل تحسین است، اما اینکه آمار حضور پسران از یک سنی به افول می‌رسد یک معضل است که البته ضرورت دارد در این خصوص پژوهش لازم صورت گیرد تا علل این عدم حضور مشخص شود.

انتهای پیام
captcha