مدیریت فقهی به منزله بی‌توجهی به علم نیست
کد خبر: 4065242
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
آیت‌الله کعبی:

مدیریت فقهی به منزله بی‌توجهی به علم نیست

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه مدیریت فقهی به منزله بی‌توجهی به علم و تعطیلی علم نیست، گفت: مدیریت بهینه زمین در بخش دامداری، مسکن و کشاورزی جزء واجبات امروز است و باید مالکیت زمین در دست دولت باشد و دولت، عوارض و خراج آن را از مردم بگیرد.

عباس کعبیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 29 خردادماه در نشست علمی «سیره حکمرانی مقام معظم رهبری»، گفت: آنچه حائز اهمیت در حکمرانی در نظام ولایی است اهداف، وظایف، ماموریت‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و خط‌مشی‌های عمومی برگرفته از اسلام ناب است. کما اینکه آیه شریفه فرموده است: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ. یعنی مؤمنان وقتی قدرتی به دست آورند باید نماز را اقامه، زکات را بپردازند و...

وی با بیان اینکه آیه شریفه مهندسی حکمرانی را در چند عرصه بررسی کرده است، افزود: ارتباط با خدا، مدیریت منابع مالی و تنظیم روابط مالی برای تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی و ترویج و تحکیم ارزش‌ها و مبارزه با مظاهر فساد و تباهی مهمترین این عرصه‌ها هستند، در حکمرانی ولایی به چند موضوع باید توجه زیادی شود؛ اول  فعال‌سازی امت و جامعه در عرصه‌های گوناگون یعنی ملت باید با همه ظرفیت به صحنه بیاید و در کنار دولت تلاش کند وگرنه با ساز و کار دولتی صرف، اهداف مهم محقق نمی‌شود.

کعبی بیان کرد: ملت باید در عرصه فرهنگی، سیاسی، امنیتی، دفاعی، بهداشت و سلامت و ... در کنار نظام اسلامی ورود کند، تفاوت حکمرانی در دموکراسی لیبرال با اسلامی در همین مسئله است؛ جایگاه مردم بعد از انتخابات حکمرانان در نظامات دموکراسی لیبرال تمام می‌شود؛ به قول روسو مردم بعد از انتخابات حذف می‌شوند و فقط در روزهای قبل از انتخابات آزاد هستند و مردم صرفا حضور انتخاباتی دارند.

اجباری‌شدن حضور در انتخابات در برخی کشورها

استاد حوزه علمیه گفت: در چرخه قدرت و ثروت، پیمانکاران حرفه‌ای انتخاباتی توسط کارتل‌ها و سازندگان رای، رای مردم را می‌سازند لذا عموما اقبال به انتخابات در نظام‌های لیبرال کم‌رونق است و تا جایی پیش می‌رود که در برخی کشورها حضور در انتخابات، امری اجباری است.  

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ولی در نظام حکمرانی ولایی، بعد از انتخابات کار مردم همراه با دولت شروع می‌شود و مردمی‌سازی دولت با فعال‌سازی ملت در صحنه شروع می‌شود و امروز شاهد ایجاد سمتی به عنوان دستیار رئیس جمهور در مردمی‌سازی دولت هستیم.

وی افزود: ما به میزانی که بتوانیم مردم را در فرهنگ برای ساخت ایمان و تقوا و به تعبیر رهبری تولید عمل صالح، به میزانی که مردم را در عرصه اقتصاد مقاومتی و مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی وارد میدان کنیم، شاهد موفقیت بیشتری خواهیم بود آن هم باید با محوریت مساجد انجام شود، به تعبیر امام خمینی(ره)، مسجد ستاد سیاسی اسلام است.

مردمی‌کردن و نقش آن در موفقیت کشور

کعبی در ادامه گفت: مردم باید اقتصاد مقاومتی را شکل بدهند و در عرصه آسیب‌های اجتماعی هم توانمندسازی اجتماعی از طریق نظام احسان و مواسات مردمی در کنار نظام عدالت که از وظایف دولت است صورت بگیرد. در عرصه ساخت امنیت، به قول امام(ره) اطلاعات 36 میلیونی و امروز 80 میلیونی باید داشته باشیم و در بحث سلامت هم شاهد حضور گروه‌های مردمی و جهادی به خصوص از سوی روحانیون بودیم که حماسه سلامت در کنار کادر درمان شکل گرفت.   

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در نظامات دیگر دولتها ساختارهای بسیار بزرگی دارند ولی در نظام ولایی، کوچک‌سازی دولت، اصل است همچنین توانمندسازی اقشار مختلف و مبارزه با فقر و فساد و محرومیت در نظام حکمرانی ولایی مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه حمایت و هدایت و نظارت بر مباحث کلان ارزشی از عرصه‌های دیگر در مدیریت جامعه اسلامی است، گفت: مدیریت کلان ارزشی، اخلاقی فقهی برای حفظ سلامت دستگاه‌ها کار ولی فقیه است و برای تحقق این ساز و کارها پیش نیازهایی وجود دارد؛ اول سازماندهی و شبکه‌سازی ملی است و یکی از سازمان‌هایی که مردم را متشکل می‌کند، بسیج است. رهبری در سخنرانی 14 خرداد ماه بر هنر امام در به میدان آوردن مردم از طریق بسیج تاکید داشتند.

کعبی با تأکید بر اقدام مخلصانه و به هنگام و مفید و پیشگامی نیروهای مؤمن و حاضر در صحنه، اضافه کرد: اگر ما بین خانواده، مدرسه و مسجد و بسیج پل بزنیم و بین هشت تا ده میلیون نفر را سازماندهی کنیم همه اهداف انقلاب و مأموریت‌های نظام ولایی قابل تحقق است همچنین مقدمه دیگر تحول در ساز و کارهای قدیمی و ایجاد ساز و کارهای جدید است.

مدیریت فقهی زمین ایجاد شود

استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: مدیریت بهینه زمین در بخش دامداری، مسکن و کشاورزی جزء واجبات امروز است و باید مالکیت زمین در دست دولت باشد و دولت، عوارض و خراج آن را از مردم بگیرد و به نظر بنده، یکی از تحولات بایسته برای تحقق اهداف و مأموریت‌های نظام اسلامی در واقع مدیریت فقهی حقوقی زمین براساس نظام حکمرانی ولایی است.

خلاف شرع در ساخت متروپل

وی با بیان اینکه اینطور نیست که در مدیریت فقهی، علم باید تعطیل شود، افزود: اجتهاد مستمر و منطبق با مقتضیات زمان و اجتهاد حکومتی بر پایه فقه نظام می‌تواند تحول ایجاد کند، یکی از پیش‌نیازها مدیریت علمی و تخصصی است و مدیریت ولایی این پیش زمینه را ایجاد می‌کند و اگر به مدیریت تخصصی توجه نشود ضمان شرع اتفاق افتاده و فعل حرامی هم انجام شده است کما اینکه در بحث متروپل آبادان شاهد آن بودیم، طبق مطالعاتی که انجام شده برای ساخت چنین ساختمانی باید 21 متر حفاری می‌شد ولی در این ساختمان، ده متر حفاری کردند و همه نهادهای مرتبط  مانند شهرداری و نظام مهندسی باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام
captcha