هدایت بشر با بهره‌گیری از قلم صاحبان اندیشه رقم می‌خورد
کد خبر: 4068819
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

هدایت بشر با بهره‌گیری از قلم صاحبان اندیشه رقم می‌خورد

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: همه بشریت همچنان محتاج هدایت و بشارت هستند و این هدایت با اندیشه، قلم و صاحبان اندیشه رقم خواهد خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، امروز ۱۴ تیرماه، همزمان با روز قلم، در مراسم اختتامیه هجدمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی و بزرگداشت فقیدانی چون مرحوم سعید تشکری و مرحوم سیدمحسن مصطفی‌زاده که در محل کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک روز قلم به صاحبان عرصه نویسندگی و با اشاره به آیه «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ» اظهار کرد: دین اسلام مفتخر است که یک دین فرهنگی است و رسالت فرهنگی دارد. قرآن که بزرگ‌ترین معجزه پیامبر(ص) است در آن به قلم و عرصه نویسندگی سوگند یاد شده است و ما می‌دانیم که این سوگند الهی چه بار معنایی و چه ابعادی دارد و در حقیقت خداوند به نوعی اهمیت و جایگاه قلم و عرصه اندیشه را در معجزه خود که قرار است، تاریخ با آن هدایت شود به قلم و صاحبان قلم سوگند یاد کرده است.

وی عنوان کرد: در ادامه سوره «قلم» خداوند دو ویژگی را برای صاحبان قلم بیان می‌کند و آن اینکه صاحبان قلم که قله آن پیامبر(ص) است از اخلاق و منش نیکو و حسن خلقی برخوردار هستند و باید گفت که عرصه قلم عرصه بصیرت‌افزایی است.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در واقع اگر پیامبر(ص) توانستند در زمانه خود، معجزه‌ای تحت عنوان هدایت و نجات بشریت را پایه‌گذاری کنند، این در حالی است که امروز ما در عصری زندگی می‌کنیم که همچنان هدایت بشر معجزه و اصلی است که بشر به آن نیاز دارد.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دنیای امروز در قله‌های تکنولوژی قرار دارد، اما در کنار این قله‌های علم، تکنولوژی و فناوری جنایت‌هایی در تضییع حقوق انسان‌ها روشن در حال رخ دادن است و از این‌رو است که همه بشریت همچنان محتاج هدایت و بشارت هستند و این هدایت با اندیشه، قلم و صاحبان اندیشه رقم خواهد خورد.

وی اظهار کرد: مرحوم سعید تشکری و مرحوم سیدمحسن مصطفی‌زاده دو چهره عزیزی که در عرصه اندیشه و قلم باعث افتخار خراسان و کشور بودند و از همان تربیت‌شدگانی هستند که مسیر فعالیت فرهنگی خود را با مسیر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی تنظیم و تطبیق کردند.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: این دو بزرگوار از چهره‌هایی هستند که هیچگاه حیات بیش از ۵۰ ساله خود را صرفا در محافل آکواریوم‌های علمی، فرهنگی و هنری سپری نکردند، بلکه مرحوم سعید تشکری پا

به پای انقلاب در همه سنگرها و برهه‌هایی که نیاز به حضورشان بود، از حضور در صداوسیما گرفته تا نهادهای فرهنگی، عرصه قلم، حوزه روزنامه‌نگاری و حوزه نشر حاضر شد و با وجود این حضور فعال ایشان ما هیچگاه در زندگی استاد تشکری انزوا و مصلحت‌اندیشی نمی‌بینیم.

گنابادی‌نژاد عنوان کرد: مرحوم مصطفی‌زاده یک مجاهد فرهنگی بود و فردی بود که به لحاظ پشتوانه معرفتی در محضر عالمان بزرگی حاضر شده بود، اما عزلت‌نشین نبود و همواره در میدان‌های انقلاب و مسئولیت‌های جامعه پابه‌پای دردهای مردم دردمندی کردند و دردمندانه می‌اندیشیدند و آثار اندیشه خود را در دستاوردهای هنری بروز می‌دادند.

شناخت رمز شخصیتی مرحوم تشکری و مصطفی‌زاده

وی با بیان اینکه امروز ما باید رمز شخصیتی این دو بزرگواران را بشناسیم، تأکید کرد: در واقع راز زندگی این دو شخصیت خراسانی در دلبستگی و وابستگی به اهل‌بیت(ع) و امام‌رضا(ع) رمزگشایی می‌شود. سال‌های زیادی در این استان در حوزه‌های فرهنگی فعالیت‌ داشتم و به واسطه این فعالیت‌ها با مرحوم تشکری ارتباط داشتم و در خصوص شخصیت ایشان باید بگویم که با وجود مشکلاتی که داشت، هیچگاه درخواست مالی از ما نداشت و همیشه با تواضع خاصی با اطرافیان خود برخورد می‌کرد.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مرحوم تشکری که می‌توانست در‌کنار دوستان روشنفکر خود پز روشنفکری بدهد و به واسطه اینکه از قله‌های هنر، ادبیات و قلم خوبی برخوردار بود نیز گوشه‌ای را برای خود انتخاب کند و مرزی میان عرصه‌های انقلاب و اسلام برای خود قائل شود، اما هیچگاه ایشان این مرزها را برای خود قائل نشد و این عرصه را انتخاب نکرد. در حقیقت عرصه‌ای را که او انتخاب کرد عرصه خدمت‌گذاری به زائرین و مجاورین امام رضا(ع) بود و به این خادمی بودن خود نیز افتخار می‌کرد.

گنابادی‌نژاد عنوان کرد: یکی از افتخارات خراسان این است که خراسان قلم و صاحبان است و در طول تاریخ نیز خراسان همیشه به چنین مزیت‌های خود مفتخر بوه است. اگر ما حرم مطهر رضوی را به عنوان مضجع منور عالم آل محمد(ع) داریم، افتخارمان هست که در حرم امام رضا(ع) قدیمی‌ترین بنا در عرصه فرهنگی کتابخانه امام رضا(ع) است، کتابخانه‌ای که غنی‌ترین آثار از نسخه‌های خطی و سایر کتاب‌ها را در موضوعات گوناگون دارد که ملجأ خوبی برای اندیشمندان عالم است و همه افرادی که در خراسان توفیق قلم و نشر را داشته‌اند، به صورت مستقیم و غیرمستقیم عطر و بوی امام رضایی دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اخیراً شاهد هستیم که مدیران با انگیزه در سنگرها و دستگاه‌های فرهنگی این استان حضور دارند و فعالیت می‌کنند، این نوید و بشارت را می‌دهد که چرخ حوزه فرهنگ و هنر شتاب بیشتری پیدا کند و اگر در گذشته خستگی‌ها و کدورت‌هایی بوده با حضور مدیران کنونی استان که جوان و پر انرژی هستند، شتاب بیشتری را شاهد باشیم و با احیای الگوهایی مانند مرحوم تشکری و مرحوم مصطفی‌زاده بتوانیم بستر حضور جوانان و نوجوانان مستعد خراسان را در عرصه‌های قلم و فرهنگ و هنر بیش از گذشته فراهم کنیم.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به لطف خداوند متعال در کشوری زندگی می‌کنیم که پرچم‌دار کتاب و کتابخوانی و قلم و قلم‌زنی آن، رهبر معظم انقلاب هستند و در بین تمامی اندیشمندان معاصر قطعاً ما شخصیتی به اندازه ایشان که به حوزه کتاب و کتابخوانی اهتمام داشته باشند، نداریم. به‌گونه‌ای که مجموعه آثاری که از ایشان در حوزه کتاب و کتابخوانی منتشر شده است، دکترین بسیار کارگشایی است که می‌تواند راه تعالی جامعه را در عرصه فرهنگ تضمین کند و راهگشا باشد.

انتهای پیام
captcha