چیستی رسالت دانشگاه
کد خبر: 4069204
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

چیستی رسالت دانشگاه

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دانشگاه‌ها یکی از محورها و بازیگران اصلی تحقق بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی هستند گفت: مهم‌ترین رسالت دانشگاه، انسان‌سازی و تمدن‌سازی است.

احد ضابط رییس دانشگاه فردوسی مشهد به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، شامگاه گذشته، 15 تیرماه در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده تنها پنج درصد فعالیت در 17 دانشگاه‌ بزرگ دنیا در حوزه صنعت است، این رقم در ایران بسیار کمتر است و متوسط هشت دانشگاه برتر ایران، شانزده صدم درصد است، یعنی سایر فعالیت‌ها مرتبط با صنعت نیست.

وی ضمن بیان دغدغه و خواسته‌اش به عنوان مسئول یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور از حوزه آموزشی گفت: پنج درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ به صنعت مرتبط می‌شوند و 95 درصد دیگر خروجی دانشگاه، انسان‌هایی هستند که جامعه را می‌سازند.

ضابط افزود: در کنار تولید علم و فناوری که مشتریان خاص خود را دارند، مهم‌ترین فعالیت دانشگاه‌ها، خدمات آموزشی است و دانشجویی که در قالب این فعالیت‌های آموزشی و آموزش پژوهش‌محور تربیت می‌شود.

چیستی رسالت دانشگاه

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در تبیین چیستی رسالت دانشگاه با اشاره به دانشگاه انسان‌ساز در بیان امام راحل و دانشگاه تمدن‌ساز در بیان مقام معظم رهبری تأکید کرد: دانشگاه‌ها یکی از محورها و بازیگران اصلی تحقق بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: مقاله فعالیت اصلی ما نیست، بلکه تولید علم، حاشیه‌ای است بر پرورش فارغ‌التحصیلان و انسان‌هایی که قرار است جامعه و تمدن را بسازند. وی با مطرح کردن دانشگاه‌های نسل اول و دوم و سوم، گفت: هدف این نیست که ما به سمت پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی برویم، بلکه هدف آموزش دانشجویانی است که باید کشور را بسازند.

ضابط با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) با این مضمون که «کسی که مسئولیت 10 نفر را داشته باشد، زنجیری بر گردنش بسته می‌شود و این زنجیر باز نمی‌شود، مگر اینکه در آن دنیا بتواند حق مسئولیت بر گردنش را ادا کند» تأکید کرد: مسئولیت سنگین دانشگاه فردوسی را بر عهده دارم، نه به خاطر 800 عضو هیأت علمی و نه به خاطر 2000 کارمند، بلکه به خاطر 25 هزار دانشجوی جوان نخبه کشور که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: وزن عمده این مسئولیت بر عهده حوزه آموزش است و تحول تنها در یک دانشگاه امکان‌پذیر نیست، زیرا حوزه آموزش از آن حوزه‌های ریشه‌داری است که قوانین و آیین‌نامه‌های پیچیده و محکمی دارد و راهی ندارد جز «تحول در آموزش عالی» تا بتوان خروجی‌ای را که مد نظر نظام و احتیاج تمدن نوین اسلامی است، محقق کرد و به فرمایش مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها خروجی‌شان باید چمران باشد، نه به صورت استثنا، بلکه به صورت قاعده.

مدیران با آغوش باز از دانشجویان استقبال کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی مطلق، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: مدیران با آغوش باز از حضور دانشجویان در دفتر خود استقبال کنند و با شنیدن مشکلات آن‌ها چنانکه قرآن وقتی می‌خواهد پیامبر خدا را معرفی کند از تعبیر «أُذُنُ خَيْرٍ» برای پیامبر استفاده می‌کند، یعنی او خیلی خوب گوش می‌کند. لذا خوب گوش دادن و پای درد دل دانشجویان نشستن و تلاش در جهت کم کردن مشکلات آن‌ها از جمله مهم‌ترین رسالت‌های ماست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی بیان کرد: بعد از گذشت دو سال و نیم از شیوع ویروس کرونا، شاهد حضور دانشجویان و انتظارات آن‌ها هستیم، اگرچه قدرت و توان حل همه مشکلات دانشجویان وجود نداریم، اما شنیدن آن مشکلات و وقت گذاشتن برای گفت‌و‌گو با دانشجویان به صورت مستقیم و صمیمانه بخشی از حل مشکل است.

وی با اشاره به توصیه‌‌ روایات که «به هر زیارت و سلام به امام رضا(ع) سه بار پاسخ داده می‌شود»، افزود: توفیق زیارت امام هشتم و استمداد از ایشان برای کمک در انجام وظایف و مسئولیت‌های خطیری که ما و شما داریم، یکی از مهم ترین دستاوردهای این اجلاس برای حاضران می‌تواند باشد و باید همه از این فرصت معنوی بیشترین استفاده را کنند. 

انتهای پیام
captcha