پژوهش‌های قرآنی در معرض دید عموم قرار بگیرند
کد خبر: 4071095
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

پژوهش‌های قرآنی در معرض دید عموم قرار بگیرند

یک پژوهشگر علوم قرآنی اظهار کرد: پژوهش‌های قرآنی در جامعه ما نمودی را که می‌توانند از طریق رسانه و فضای مجازی داشته باشند، ندارند و آنطور که باید و شاید در معرض دید عموم افراد جامعه قرار نمی‌گیرند.

 قرآنزهرا حکیم‌زاده، پژوهشگر علوم‌ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در زمینه کمیت و کیفیت پژوهش‌های قرآنی با اشاره به وسعت این حوزه و زمینه‌های مختلف آن اظهار کرد: پژوهش‌های قرآنی معمولاً به صورت مقاله در نشریات علوم قرآنی و یا در قالب کتاب چاپ می‌شوند، اما فقط گروهی محدود مثل طلبه‌ها و دانشجویان علوم قرآنی از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و آگاه کردن مردم از وجود چنین پژوهش‌هایی، گام مهمی در تشویق و ترغیب فرهنگ قرآنی در جامعه است، افزود: پژوهش‌های قرآنی در جامعه ما نمودی را که می‌توانند از طریق رسانه و فضای مجازی داشته باشند، ندارند و آنطور که باید و شاید در معرض دید عموم افراد جامعه قرار نمی‌گیرند و به اذهان عمومی نمی‌رسند.

این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به هجمه‌های رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی و آگاهی مردم از آخرین اخبار و اطلاعات بروز آن‌ها تصریح کرد: اطلاع‌رسانی‌ که از پژوهش‌های قرآنی ارائه‌ می‌شود، بسیار ناچیز است و مردم از جدیدترین آثار و نتایج حوزه‌ پژوهش‌های قرآنی و کارهایی که انجام می‌شود، اطلاع ندارند، در حالی که به وفور در معرض کم ‌اهمیت‌ترین اطلاعات شبکه‌های مجازی بیگانه هستند.

وی اظهار کرد: پژوهش‌های قرآنی که انجام می‌شود در دایره طلاب و دانشجویان حوزه علوم قرآنی باقی می‌ماند و حداقل کاری که می‌توان انجام داد، تبلیغ این آثار و ارائه نتایج آن در رسانه‌های مختلف است. وی در این راستا به اطلاع‌رسانی مناسب رسانه‌های مختلف درباره کتابی که از زندگی مادر شهید سبا بابایی انجام دادند، اشاره کرد و آن را نمونه خوبی از فعالیت رسانه در معرفی آثار فرهنگی دانست که می‌تواند در مورد آثار قرآنی نیز مورد توجه قرار گیرد.

حکیم‌زاده به بی‌توجهی رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: حتی در شبکه قرآن که به نظر می‌رسد یکی از رسالت‌های اصلی‌اش باید معرفی پژوهش‌های قرآنی باشد، جایی برای معرفی کتاب یا مقاله خوبی که در حوزه‌ پژوهش‌های قرآنی منتشر می‌شود، نیست.

این پژوهشگر علوم قرآنی با ابراز تأسف از نبود نهادی که از پژوهشگران موفق این حوزه حمایت کند، به پژوهش‌هایی که زمان زیادی نیاز دارند و تعداد زیادی پژوهشگر قرآنی در انجام آن سهیم هستند، اشاره کرد و گفت: نبود حامیانی، حتی برای چاپ این آثار، طولانی بودن فرآیند پژوهش‌ها، عدم حمایت از وضعیت معیشت پژوهشگران و به نوعی دیده نشدن پژوهش‌های قرآنی چه بسا سرخوردگی مؤلفان این آثار را به دنبال دارد.

انتهای پیام
captcha