نسخه‌های خطی، پشتوانه و سرمایه ملی است
کد خبر: 4082799
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

نسخه‌های خطی، پشتوانه و سرمایه ملی است

حجت الاسلام والمسلمین جواد شهرستانی در دیدار با مدیرکل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراق، مدیر کتابخانه امیرالمومنین(ع) و هیأت همراه گفت: پس از جنگ یمن، نسخه‌های خطی این کشور، تنها سرمایه آنها بود و یمنی‌ها به عنوان پشتوانه ملی از آن استفاده کردند. در ایران نیز ما سرمایه بزرگی از نسخ خطی در اختیار داریم که باید در حفظ آنها بکوشیم.

حجت الاسلام والمسلمین جواد شهرستانی در دیدار با مدیرکل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراقبه گزارش ایکنا از قم، سیدعلاء عبدالحسین القسّام، مدیرکل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراق؛ حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه امیرالمؤمنین(ع)؛ شیخ عماد الکاظمی، مدیر کتابخانه‌های آستان مقدس کاظمین؛ حجت‌الاسلام کاشف الغطا، مدیر تحقیقات و مطالعات علمی کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) نجف اشرف و جمعی از همراهان از کشور عراق در حاشیه سفر به استان قم که امروز 12 شهریورماه انجام شد، به همراه مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفتگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در ابتدای این دیدار، ضمن دعوت از هیئت عراقی برای بازدید از کتابخانه‌های تخصصی وابسته به دفتر آیت‌الله سیستانی گفت: دفتر آیت‌الله سیستانی در ایران، کتابخانه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف تاریخ، فلسفه و کلام، ادبیات، علوم قرآنی، کتابخانه الکترونیکی و ... را در قم برای ارائه خدمات به طلاب، پژوهشگران و دانشجویان ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره غنی بودن کتابخانه‌های عمومی استان قم از نظر نسخ خطی، ادامه داد: پس از جنگ یمن، نسخه‌های خطی این کشور، تنها سرمایه آنها بود و یمنی ها به عنوان پشتوانه ملی از آن استفاده کردند. در ایران نیز ما سرمایه بزرگی از نسخ خطی در اختیار داریم که باید در حفظ آنها بکوشیم.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران تصریح کرد: ما میراث عظیمی از نسخه های خطی داریم؛ کتابخانه‌ها در قدم اول باید فهرست شوند. بسیاری از خانواده‌های ایرانی و عراقی در منزل نسخه‌های خطی دارند که باید به صورت روش‌مند آنها را ثبت کنیم؛ نه اینکه از آنها بگیریم، بلکه نزد آنها بماند؛ اما دریک مرکزی ثبت اطلاعات شود.

وی بیان کرد: کتاب چاپی با آمدن کتاب الکترونیکی از بین نمی‌رود؛ بلکه ارزش جایگاه جدیدی برای خودش پیدا می کند.

شهرستانی همچنین با اشاره به اهمیت فعالیت تخصصی در حوزه کودکان و نوجوانان گفت: از امام خمینی (ره) پرسیدند یاران تو کجا هستند؟ گفت در قنداق! شخصیت انسان در کودکی شکل می‌گیرد و به همین دلیل ما باید همه تلاش‌مان را در حوزه کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان انجام دهیم.

یادآور می‌شود، در پایان این دیدار، قرار شد تا حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی از کتابخانه مرکزی قم و دیگر کتابخانه‌های عمومی استان بازدید و از نزدیک با فعالیت‌های در حال انجام در این کتابخانه‌ها آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha