علامه حسن‌زاده آملی به حقیقت «عالم ربانی بودن» نائل شد
کد خبر: 4086698
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

علامه حسن‌زاده آملی به حقیقت «عالم ربانی بودن» نائل شد

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: مرحوم علامه حسن‌زاده آملی به مرحله‌ای رسیدند که یک عالم ربانی شدند، معنای ربانی شدن این است که حرف خدا را می‌زنند و در این دنیا دو مرتبه متولد شدند، چراکه حقیقت ربانی شدن یعنی تولدی دوباره در مسیر زندگی که نیاز به مراحل و مراتب خاصی دارد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی خراسانی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی خراسانی، استاد حوزه علمیه در اولین سالگرد بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی که 28 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: وقتی رفتار بزرگان در یک جمعی تحول ایجاد می‌کند باید مجالس بزرگداشت آنان نیز برای کسانی‌ که به‌دنبال سیر و سلوک هستند تحول ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه بررسی شخصیت سیر و سلوکی، عرفانی و معرفتی علامه حسن‌زاده آملی در یک جلسه امکان‌پذیر نیست، اما به قدر امکان باید بازگو شود، ادامه داد: انگیزه آفرینش جز عبادت چیز دیگری نیست و تمایز انسان با دیگر انسان‌ها و دیگر مخلوقات به علم، دانش و معرفت است.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: براساس روایات، مردم سه دسته هستند که عبارتند از عالم ربانی، یا متعلمانی که در محضر علما کسب فیض می‌کنند و یا کسانی هستند که حزب باد هستند و ثباتی ندارند.

شاگرد برجسته علامه حسن‌زاده آملی بیان کرد: مرحوم علامه حسن‌زاده آملی به مرحله‌ای رسیدند که یک عالم ربانی شدند، معنای ربانی شدن این است که حرف خدا را می‌زنند و در این دنیا دو مرتبه متولد شدند، چراکه حقیقت ربانی شدن یعنی تولدی دوباره در مسیر زندگی که نیاز به مراحل و مراتب خاصی دارد.

وی با اشاره به اینکه دلیل اینکه مرحوم علامه حسن‌زاده آملی یک عالم ربانی شدند این بود که ایشان اهل برنامه شخصی و نگهبان نفس خود بودند و مدیریت نفس را به‌درستی انجام دادند، گفت: تمام اندیشه و کلام مرحوم علامه حسن‌زاده آملی کاملا خدایی بود و خود را در محضر خدا می‌دانست و همه را دعوت به خدا می‌کرد.

عباسی خراسانی افزود: حالات عرفانی علامه حسن‌زاده آملی مثال‌زدنی است، چراکه وی حتی یک مرتبه هم مخاطبان را دعوت به خود نکردند؛ ایشان در یک قله عرفان و معرفتی قرار داشت که به مقام دستگیری از دیگران رسیده بود و برای تمام حالات اجتماعی، فرهنگی، عرفانی و سیاسی خود برنامه داشتند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه ایشان مقید به انجام اربعینیات مختلف بودند و سیر و سلوک‌های مختلفی را انجام می‌دادند، بیان کرد: نوشته‌ها و کتاب‌های توحیدی، معرفت نفس و موضوعات معادی مرحوم حسن‌زاده آملی دارای منبع فیض هستند و لازم است جوانان به آن‌ها مراجعه کنند.

عباسی خراسانی اضافه کرد: علمای ربانی به مراتب بعد از مرگ بیشتر می‌توانند منشأ و منبع فیض باشند؛ علامه حسن‌زاده آملی بیش از 40 سال قرائت سوره واقعه در هر شب را ترک نکردند و این باید یک الگو باشد برای کسانی که به دنبال سیر و سلوک هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خصلت‌های ایشان این بود که یک سالک توحیدی بودند و همواره خود را ملزم به زیارت حرم بانوی کرامت می‌دانستند.

عباسی خراسانی با بیان اینکه از حالات و نوشته‌های ایشان نباید غفلت کنیم، چراکه ایشان دارای چشم برزخی و گوش الهی بودند، یادآور شد: علامه حسن‌زاده آملی یک عالم خستگی‌ناپذیر در تحصیل، تدریس و عبادت بودند به همین خاطر لازم است طلبه‌ها سیر ایشان را برای خود الگو قرار بدهند.

انتهای پیام
captcha