بیانیه اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران
کد خبر: 4090098
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

بیانیه اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران

در بیانیه پایانی اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران، ضمن هشدار نسبت به پیامدهای خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، بر ضرورت اقدامات حاکمیتی برای حل این مسئله، رعایت قانون توزیع عادلانه آب و جلوگیری از هرگونه بارگذاری در حوضه آبریز زاینده‌رود تأکید شد.

فلات مرکزی ایران

به گزارش ایکنا، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، اولین اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران با عنوان «بدون تأخیر»، روز گذشته، ۱۴ مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. در پایان، بیانیه‌ای از سوی سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان به‌عنوان میزبان اجلاس قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

«حوضه آبریز زاینده‌رود از حدود دو دهه قبل، دچار ناپایداری‌هایی در زمینه تأمین آب برای مصارف خود شد. بخش اندکی از این ناپایداری ناشی از نوسانات اقلیمی بوده و بخش عمده آن، عدم تأمین منابع آب انتقالی و از طرف دیگر، بارگذاری‌های درون و برون حوضه بوده است.

طبیعتاً این عدم تعادل باعث خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، عدم تأمین حقابه‌های قانونی، پمپاژ از ذخیره استاتیک آب‌های زیرزمینی و نهایتاً پیامدهای آن نظیر خشکسالی، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی، مهاجرت روستائیان، رشد بیکاری و افزایش تنش‌های اجتماعی و امنیتی شده است.

قطعاً این موضوع، زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نبوده و لذا، حاکمیت با محوریت قوه مجریه اقدام به بررسی موضوع و برنامه‌ریزی برای حل این معضل نموده است.

بنا به دستور ریاست محترم جمهور در سفر استانی، مورخ ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ مقرر شد:

از تمام ظرفیت‌های ملی و استانی، از جمله ظرفیت‌های نخبگی و نیز فقهی و حقوقی برای این منظور استفاده شود. لذا، اجلاس یک روزه «مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران؛ نگاه اول حوضه آبریز زاینده‌رود» با دعوت از نخبگان، حقوقدانان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و قوای مقننه و قضائیه، صنوف کشاورزان، صنعتگران و نیز سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با محیط‌زیست تشکیل و با هم‌اندیشی‌های صورت گرفته، بر موارد ذیل تأکید شد:

۱ ـ بحران منابع آب در حوضه زاینده‌رود یک مسئله ملی بوده و لذا، هم‌فکری، تعامل و اقدامات حاکمیتی نیاز دارد.

۲ ـ رعایت حقوق آب براساس مبانی فقهی و مدنی و نیز قانون توزیع عادلانه آب مورد تأکید و رعایت آن و اجرای عدالت بر عهده تمام ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان با مسئولیت قوه قضائیه است.

۳ ـ طرح‌های تأمین آب حوضه زاینده‌رود سال‌ها معطل مانده و براساس ظرفیت انتقالی آنها، آب از حوضه زاینده‌رود خارج و یا تخصیص‌هایی داده شده که باید در کوتاه‌ترین زمان اجرا و بارگذاری تا زمان آغاز بهره‌برداری این تخصیص‌ها قطع و یا جایگزین شود. در این زمینه، طرح‌های تأمین آب به‌عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار مورد تأکید قرار گرفت.

۴ ـ انضباط آبی در کل حوضه، از سراب تا پایاب در برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و نیز ایجاد شفافیت در خصوص تمام برداشت‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

۵ ـ سند احیای حوضه آبریز زاینده‌‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی که با مشارکت ذی‌نفعان و بهره‌برداران و با هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی تهیه شده است، مورد توجه و به‌عنوان راهنمایی برای برنامه‌ریزی و اقدام در زمینه احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی مورد تأیید قرار گرفت.

۶ ـ تأمین اعتبارات لازم، اجرای مصوبات قانونی و نیز تسریع در اجرای بدون تأخیر طرح‌های تأمین و مدیریت آب در حوضه مورد تأیید قرار گرفت.

۷ ـ تشکیل مرجع ویژه رسیدگی در دستگاه قضایی برای دادرسی و امکان تظلم‌‌خواهی صاحبان حقوق آب با رویکرد ملی و حذف نگاه‌های منطقه‌ای مورد تأکید قرار گرفت.

۸ ـ ممنوعیت و جلوگیری از هر گونه توسعه و بارگذاری در حوضه زاینده‌رود، از سراب تا پایاب مورد تأیید قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha