موقوفاتی از اهل سنت در موزه‌های حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4090904
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶

موقوفاتی از اهل سنت در موزه‌های حرم مطهر رضوی

فرهنگ وقف در بارگاه منور رضوی با عشق به ساحت امام رضا(ع) در هم آمیخته شده است. این عمل در دوره‌های مختلف تاریخ، مختص به شیعیان نبوده و بسیاری از ارادتمندان به خاندان اهل بیت(ع) از اهل سنت نیز در این عرصه نام خود را به عنوان «واقف» ثبت کرده‌اند.

موقوفاتی از اهل سنت در موزه‌های حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، اولین موزه قرآن جهان با ماهیت دینی و هنری است که نسخه‌های قرآن نفیس متعلق به دوره‌های مختلف حکمرانی بر ایران، هشت برگ از قرآن‌های بی‌نظیر بایسنقری و مجموعه‌ای از مرقعات، جلدهای لاکی و روغنی، نقاشی‌های گل و مرغ و ... را در خود جای داده است.

مهدی قیصری‌ نیک، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: قرآن کریم با ترجمه فارسی متعلق به اواخر قرن 9 هجری، یکی از نفایس موزه قرآن رضوی است که به دست زین‌العابدین‌بن‌محمد کاتب شیرازی در جمادی الاول 876 هجری قمری کتابت و توسط ابوالمظفر نورالدین محمد جهانگیر، پادشاه تیموری هند در قرن 11 هجری قمری وقف آستان مقدس رضوی شده است.

وی ادامه داد: این قرآن نسخه کاملی است که شامل 632 ورق از جنس کاغذ خانبالغ به رنگ نخودی است که بر هر ورق از این نسخه، آیات به خط محقق با مرکب طلایی و تحریر مشکی و ترجمه فارسی به خط نسخ با مرکب مشکی در 18 سطر در جدولی به ابعاد 2.15 در 10 سانتیمتر نگاشته شده است.

قیصری نیک به نام واقف اثر در این قرآن اشاره کرد و گفت: در این قرآن، صفحه اول زراندود با يک شمسه تزیین شده که در آن به خط رقاع، به زر تحريردار نام بانی قرآن ابوالفتح مظفرالدین حسن بهادرخان نوشته است، بالای آن و به خط رقاع مشکی در چهار سطر يادداشت وقف و در حاشیه، درون يک مهر بزرگ دايره شکل نام واقف و اجداد وی در اطراف آن نوشته شده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی بیان کرد: قالیچه ابریشمی ترکمن دورو که بافت هنرمندان ترکمن و از مجموعه طرح‌های ایلات و عشایر است نیز یکی از آثار موجود در گنجینه رضوی است که در خراسان شمالی بافته شده است. در این قالیچه که چهار طرف آن گلیم‌بافت است، نقوش هندسی و انتزاعی از گیاهان، پرندگان، حیواناتی چون شیر، شتر و نقش درخت انار به چشم می‌خورد که به صورت ذهنی  کار شده‌اند.

قیصری نیک اظهار کرد: این قالیچه نفیس، اهدایی آخوند کمالی به نمایندگی از علمای اهل سنت و مردم ترکمن راز و جرگلان خراسان شمالی به مقام معظم رهبری است که در سال 1391 شمسی در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و بازدید ایشان از راز و جرگلان اهدا شده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی، همچنین تابلوی «خوش‌نویسی آیه اطاعت به خط ثلث و نستعلیق بر روی پوست» را یکی دیگر از نفایس گنجینه رضوی برشمرد و گفت: این تابلو توسط لقمان احمدی مریوانی کتابت و توسط امام جمعه مریوان در سال 1388 اهدا شده است. 

وی افزود: نادر خیرالدین ابوالجبین مهندس فلسطینی مقیم آمریکا دیگر واقف اهل سنت است که آثار اهدایی وی در گنجینه تمبر و سکه خودنمایی می‌کند.این مجموعه اهدایی به موزه رضوی شامل تمبرهای فرهنگی ارزشمندی از ۲۰ کشور جهان نظیر ایران، بنگلادش، لیبی، سومالی، موریتانی، قبرس، سنگال، مالی و نیجر است که با محوریت بیت‌المقدس و ملت مظلوم فلسطین،  قبه الصخره، شهدای فلسطینی، روز جهانی قدس و...  جمع‌آوری شده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: بر اساس مستندات موجود همچنان که وقف در میان شیعیان مورد توجه است، اهل سنت نیز بر اساس آموزه‌های فقهی خود بر این اصل پایبند بوده و اماکن بسیاری را برای راحتی امور هموطنان خود در  نقاط مختلف ایران وقف کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha