نقش حیاتی مشهد در پیشگیری از مصرف و کاهش مضرات مواد مخدر
کد خبر: 4091106
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

نقش حیاتی مشهد در پیشگیری از مصرف و کاهش مضرات مواد مخدر

نماینده دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران گفت: مشهد نقش حیاتی و استراتژیک در حوزه پیشگیری از مصرف و کاهش مضرات مواد مخدر دارد وبرنامه‌های هدف شامل آموزش و فرهنگ‌سازی در میان کودکان و نوجوانان با توجه ویژه بر پناهندگان در دوره کنونی است.

رابین ناندی، نماینده دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رابین ناندی، نماینده دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران، امروز، ۱۹ مهرماه در مراسم افتتاح مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر مشهد اظهار کرد:  باعث افتخار من است که اینجا در شهر مشهد در حضور شما و در مراسم افتتاح «مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان» برای دختران به عنوان بخشی از تلاش‌های مشترک یونیسف، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان مردم‌نهاد گوهراندیشان هستم.

وی ادامه داد: همه ما بر این باور هستیم که نوجوانی، دوره سنی بحرانی برای شکل‌گیری هویت فردی است. در این سال‌ها افراد جوان سعی می‌کنند کشف کنند که چه کسی هستند و چه نقشی می‌خواهند ایفا کنند و در واقع این دوره فرصتی برای رشد، اکتشاف و خلاقیت است.

نماینده دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران گفت: این روزها همان‌طور که دنیا به آرامی از همه‌گیری کرونا بهبود می‌یابد و به دوران پساکرونا وارد می‌شویم، نوجوانان و جوانان از جمله کسانی هستند که هنوز تاثیرات این بیماری همه‌گیر را در بسیاری از جنبه‌های زندگی خود احساس می‌کنند. در دوره‌های طولانی قرنطینه، افراد جوان، بیش از دیگران در معرض رفتارهای خشن، محتوای نامناسب در فضای مجازی و سوءاستفاده بوده‌اند، برخی حتی تحت فشار ناشی از فشارهای اقتصادی و تاثیرات روانی- اجتماعی مجبور به فعالیت‌های خطرناک یا استثمارگرانه شدند. برای نوجوانان در معرض خطر، به خصوص دختران، آنهایی که به دلیل مشکلاتشان برچسب می‌خورند، يا کسانی که در خیابان‌ها یا بهزیستی زندگی می‌کنند، این اثرات ممکن است حتی شدیدتر باشد.

وی در خصوص برخی مداخلاتی که با کمک یونیسف برای نوجوانان و جوانان در سراسر دنيا انجام شده است، بیان کرد: یونیسف در 192 كشور، دست در دست جوامع، دولت‌ها و شرکا برای کودکان، فعالیت می‌کند تا اثرات اجتماعی و اقتصادی بر کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنها را کمتر کند. يونيسف مفاهیم مبتنی بر شواهد را ترویج می‌کند تا انعطاف‌پذیری آسیب‌پذیرترین  نوجوانان و جوانان تقویت شود و مهارت‌ها و منابع مورد نیاز برای مقابله با عوامل خطر در جوامع خود را به‌دست آورند. در جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به کاهش آسیب‌ها، یونیسف و ستاد مبارزه با مواد مخدر طبق برنامه عملیاتی مشترک 2022-2021 در حال توسعه مهارت‌های زندگی و رفاهی و همچنین حمایت از دختران برای تعامل مثبت با جوامع محلی هستند.

ناندی افزود: همه آگاه هستیم که تا چه میزان رویکردهای شناختی، عاطفی و رفتاری می‌تواند به توانمندسازی و تقویت تاب‌آوری و مهارت‌های مقابله‌ای و نه گفتن در میان نوجوانان و جوانان آسیب‌پذیر کمک کند. اگر این خدمات به خوبی ارائه شود، می‌تواند كیفیت و اثربخشی رویکردهای پیشگیری، درمان و مراقبت از مواد مخدر را افزایش دهد. یونیسف در سال‌های گذشته در این حوزه، حمایت‌ها و اقداماتی را با هدف تدوین و اجرای برنامه‌های مبتنی بر شواهد و خانواده‌محور برای پیشگیری از مصرف مواد و کاهش مضرات آن ارائه کرده است. برنامه‌هایی چون تهمتن، روی پای خودم، خانه و مدرسه و پیام من که با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر و نیز هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده‌ است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها و برنامه‌ها بر نیازها و ملزومات ویژه دختران و پسران نوجوان در ایران و مخصوصا در مشهد متمرکز بوده است. تمام برنامه‌های ذکر شده در این استان اجرا شده یا خواهد شد و این امر بیانگر نقش حیاتی و استراتژیک مشهد در حوزه پیشگیری از مصرف و کاهش مضرات مواد مخدر است که شامل آموزش و فرهنگ‌سازی در میان کودکان و نوجوانان با توجه ویژه بر پناهندگان در دوره کنونی است.

نماینده دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران بیان کرد: در یونیسف با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای هماهنگی ستاد در مشهد، می‌توانیم یکی از ضروری‌ترین برنامه‌های رفاه و توانمندسازی در خراسان رضوی را با تمرکز بر جلوگیری از مصرف مواد و آسیب‌های اجتماعی در میان دختران نوجوان آسیب‌پذیر آغاز کنیم. 

وی ادامه داد: چند هفته پیش، بنده برای افتتاح اولین مرکز سلامت نوجوانان یونیسف برای دختران در کرمانشاه بودم و امروز خوشحال هستم که دومین مرکز در مشهد افتتاح می‌شود.

ناندی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نه تنها در پیشگیری از مصرف مواد مخدر، بلکه در درمان و بازتوانی نیز پیشرو است. خوشحالیم که این توجه بر روی کودکان و نوجوانان در ایران به خصوص در این پروژه بر دختران متمرکز است. این پروژه توسط لایه‌های مختلف وزارتخانه‌‌ها و سازمان‌های مربوطه، همچون سازمان بهزیستی، پلیس مقابله با مواد مخدر، کمیته امداد امام خمینی، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان استانداری‌ها و همچنین با بهره‌گیری از سازمان‌های محلی، همچون سمن‌های متخصص با تجربیات ارزنده در زمینه اجرای دستور کار نوجوانان در سطح جامعه، حمایت شده و می‌شود.

نماینده دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه در هر دو مرکز سلامت و توانمندسازی دختران نوجوان در مشهد و کرمانشاه از استانداردهای کاهش آسیب‌های اجتماعی و رویکرد پیشگیری از مصرف مواد مخدر به عنوان یک پروژه پایلوت در کشور استفاده خواهد شد، گفت: اجرای چنین برنامه مهمی برای سلامت دختران و نوجوانان و جوانان بدون حمایت شرکای متعهد ما میسر نبود.

وی اظهار کرد: اطمینان دارم که ادامه حمایت از اینگونه ابتکارهای چندوجهی و اجتماع‌محور در کنار مشارکت معنادار جوانان به موفقیت و ارتقای برنامه‌های سلامت و توانمندسازی نوجوانان و جوانان در جمهوری اسلامی ایر ان کمک شایانی خواهد کرد. یونیسف به حمایت از ستاد مبارزه با مواد مخدر در این تلاش‌ها ادامه خواهد داد.

ناندی یادآور شد: سرمایه‌گذاری روی نوجوانان منفعتی سه‌گانه دارد؛ اول برای همین الان و امروز و دوم برای وقتی که به بزرگسالی می‌رسند  و سوم برای نسل بعدی کودکان.

مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر مشهد با هدف سلامت و توانمندسازی دختران آسیب‌پذیر 10-19 سال در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر با حمایت دفتر یونیسف امروز، 19 مهرماه در مشهد افتتاح شد.

انتهای پیام
captcha