نسل امروز باید بیشتر با شخصیت آیت‌الله مرعشی نجفی آشنا شود
کد خبر: 4099275
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نسل امروز باید بیشتر با شخصیت آیت‌الله مرعشی نجفی آشنا شود

محمدمهدی اسماعیلی گفت: ایثار و کار فرهنگی‌ ارزشمند آیت‌الله مرعشی نحفی باید به صورت مبسوط مورد تجلیل قرار گیرد و نسل امروز ما باید بدانند این مواریث ارزشمند همانند کتابخانه ایشان با چه مشکلاتی به وجود آمده است.

نسل امروز باید بیشتر با شخصیت آیت‌الله مرعشی نجفی آشنا شودبه گزارش خبرنگار ایکنا مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، امروز یکشنبه ۲۲ آبان از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در کتابخانه ملی برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی از افراد بزرگ فقهی دوران ما بودند و تلاش شبانه روزی داشتند. ایشان در کنار ویژگی‌های فقهی، اخلاقی و اصولی به شدت مردمی بودند و در یک‌دوره ویژه به لحاظ ارتباط فراگیری که مرجع تقلید می‌تواند با جامعه برقرار کند، قرار داشتند. کار بزرگی که ایشان انجام دادند مجاهدت ستودنی یک قرنی در خدمت به کتاب و نشر فرهنگ دینی بود.

وی در ادامه افزود: اگر به شرایط دوره حیات ایشان مخصوصا سال‌های اول که مقارن با حضور قوی استعمار در کشورهای اسلامی مخصوصا در عراق و شامات است دقت کنیم متوجه کار بزرگ صیانت از مرزهای علمی و فرهنگی از جانب وی می‌شویم.‌ ایشان در اوج تنگدستی با کار شبانه روزی در کارخانه برنج کوبی و با اجیر شدن برای اقامه نماز و روزه و کارهایی از این دست و با حداقل درآمدها تلاش می‌کردند جلوی غارت منابع علمی جهان اسلام و پیروان اهل بیت(ع) را بگیرند.

اسماعیلی تاکید کرد: ایشان با مرارت و تلاش بسیار برای اینکه جلوی فروش یک‌دوره کتاب به خارجی‌ها را بگیرد و برای اینکه هزینه‌های آن را تامین کند سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته و انصافا این کارها درخور ستایشی عظیم است. این ایثار و کار فرهنگی‌ ارزشمند باید به صورت مبسوط مورد تجلیل قرار گیرد. ما در جمهوری اسلامی ایران باید به معرفی چنین الگوهایی بپردازیم و نسل امروز ما باید بدانند این مواریث ارزشمند همانند کتابخانه مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی با چه مشکلاتی به وجود آمده است و اگر این مشکلات مستند نبود خیلی سخت می‌شد باور کرد که یک انسان با چنین سختی‌هایی به این حوزه ورود کرده تا برای نسل فعلی و آینده، مواریث فرهنگی را حفظ کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: خوشحالم که امروز به برکت نهضت امام عظیم الشان ما این فرصت برای همه علاقه‌مندان به علم و دانش فراهم شده تا بتوانند در حوزه فرهنگی موثر واقع شوند و ان‌شاءالله بتوانند با گنجینه عظیمی که ایشان بنا کرده‌اند نقش موثری در تمدن نوین اسلامی داشته باشند.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی و در چنین روز مبارکی مایه خرسندی بسیار است که آیین گرامی‌داشت رادمردی از تبار عالمان و اندیشمندان فرزانه، حکیمان موحد و خداجوی و انسانی نستوه و خستگی ناپذیر در امر ترویج کتاب و کتابخوانی چنین مراسمی برگزار شود و یادی از آن فقیه وارسته، باز هم بر سر زبان‌ها بیاید. کیست که مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی را به این صفات برجسته و بی‌نظیر نشناسد؟

وی افزود: ما خود در دهه شصت این توفیق را داشتیم که آن عالیقدر را از نزدیک بارها و بارها ببینیم. ایشان در حرم حضرت معصومه از خودرویی کهنه پیاده و با همه کسانی‌که در مسیر وی بود احوالپرسی گرمی می‌کرد و نماز جماعت حرم با حضورشان رونقی کم نظیر و شاید هم بی‌نظیر داشت. بنده در مقدمه‌ای که بر کتاب گرامی‌داشت ایشان نوشته‌ام خاطره‌ای نگاشته‌ام که در اینجا هم به آن اشاره می‌کنم. در سال‌های دهه شصت که در حوزه علمیه قم بودیم و مقارن با ایام جنگ بود در یکی از شب‌ها در حجره‌ای به اتفاق دوستان صحبت شد که چرا برخی مدارس یا طلاب مدرسه‌ها حضوری چشمگیر همانند برخی دیگر از مدارس ندارند یا نسبت به برخی سخنانی گفته می‌شد که مناسب نبود. فردای آن روز که صبح جمعه‌ای بود به منزل مرحوم آیت‌الله نجفی مشرف شدیم خدمت ایشان رسیدیم، ما سه نفر که شب قبل بحث کرده بودیم به علاوه دو نفر دیگر آنجا بودند. پیش از ما شخصی تصویری نشان ایشان داد و نظرش را پرسید و بعد هم دوست ما که سن و سال بیشتری داشت فرمود ما را نصیحتی بفرمایید که ایشان فرمودند غیبت نکنید. دوست دیگر گفت نصیحتی دیگر کنید که فرمود همین نصیحت کافی است. بنده هم گفتم من را هم نصیحت کنید که با عصبانیتی فرمود چند بار بگویم مگر شما طلبه امام زمان نیستید پس چرا در حجره‌ها به جای اینکه درس بخوانید غیبت می‌کنید و آن هم غیبت علما. ایشان گفتند بنده با چشمانم دیدم کسانی‌که اهل غیبت هستند چگونه از دنیا می‌روند بنابراین بترسید.

شالویی بیان کرد: بعد متوجه شدیم این سخنان مربوط به حرف‌های شب قبل ما بود لذا برای ما حتی سؤال است که ایشان چگونه این مسائل را متوجه می‌شدند و به این نکات اخلاقی توجه داشتند. فضایل روحانی ایشان بر کسی پوشیده نیست و از ایشان شخصیتی تاریخی برای همه ما ساخته است اما آنچه بیش از همه مرحوم مرعشی نجفی را ممتاز و دستگاه‌های فرهنگی را مکلف می‌کند ایشان را به نسل جدید معرفی کنند این است که ایشان همه عمر خود را وقف کتاب و کتابخوانی کردند. خودشان می‌گفتند کتاب‌هایی از علوم اسلامی و سایر علوم را جمع‌آوری و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ام

وی در ادامه گفت: ما در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بر خود لازم دیدیم نسبت به معرفی این شخصیت والامقام تلاش کنیم و البته برنامه‌های بیشتری داریم و لازم است تلاش کنیم ایشان را به نسل جوان معرفی کنیم و جوان ما باید بداند در این دوره هم می‌توان آیت‌الله مرعشی‌ها ساخت. وقتی جوانان این افراد را بشناسند یقینا دنبال دیگران نخواهند رفت و الان یکی از علل اینکه کتاب‌های خوب ما خواننده ندارد این است که یا شروحی ساده و روان درباره آنها وجود ندارد یا حتی درباره طراحی روی جلد آنها کار ارزنده‌ای صورت نگرفته است در حالی‌که باید زمینه را فراهم کنیم تا همه سطوح جامعه از اندیشه‌ها و آثار این شخصیت‌ها بهره ببرند.

وی در پایان تصریح کرد: ما هنوز از کتابخانه عظیمی که مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی ساخته‌اند بهره کافی را نبرده‌ایم لذا امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد این افراد بزرگ در تفکر و اندیشه و ادب کشور را به بهترین نحو ممکن درک و به عموم مردم جامعه معرفی کنیم. همچنین از سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در برگزاری این مراسم ما را یاری دادند تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha