افتتاح پایگاه‌های قرآنی در شهرک شهید رجایی؛ با حضور پرشور مردم
کد خبر: 4103095
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸

افتتاح پایگاه‌های قرآنی در شهرک شهید رجایی؛ با حضور پرشور مردم

پایگاه‌های آموزش قرآنی مساجد، تحت عنوان «جامعه قرآنی مساجد» با حضور پرشور اقشار مختلف مردم و همچنین نوجوانان در شهر شهید رجایی مشهد افتتاح شد.

کرسی تلاوت قرآن کریمکرسی تلاوت قرآن کریم و افتتاح پایگاه‌های آموزش قرآنی مساجد، تحت عنوان «جامعه قرآنی مساجد»، با اجرای سیدجواد سادات فاطمی از پیشکسوتان و قاریان قرآن، با حضور محمدصادق علمی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، حمید شاکرنژاد قاری بین‌المللی جهان اسلام، همچنین سیدمصطفی ریحانی، حافظ کل قرآن، برگزار شد.

در این مراسم که روحانیون و اقشار مختلف مردم حاضر بودند، نوجوانان و جوانان حضور پررنگ‌تری داشتند.

کرسی تلاوت قرآن کریم و افتتاح پایگاه‌های آموزش قرآنی مساجد، شامگاه 6 آذرماه، در مسجد جامع فاطمه الزهرا(س)، واقع در شهرک شهید رجایی مشهد برگزار شد.

در حاشیه این کرسی تلاوت قرآن کریم، حجت‌‎الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌‎نژاد، معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: اصیل‌ترین، موثرترین و ضروری‌‎ترین بستر تربیتی در جامعه، جلسات سنتی قرآن کریم است. بر حسب ظاهر این جلسات شامل قرائت قرآن و ممکن است برخی از این افراد نیز قاری قرآن شوند، اما آثار تربیتی آن فراگیر است. 

وی افزود: به اندازه‌‎ای که از ابتدای پیروزی انقلاب این جلسات افراد کارآمد و موفق تربیت کرده، بعید است در مجموعه‌های دیگر بدیل و نظیر داشته باشد. 

افتتاح پایگاه‌های قرآنی  در شهرک شهید رجایی؛ با حضور پرشور مردم

جلساتی که نوجوانان در آن حضور دارند، حس تازه‌ای به من منتقل می‌کند

گنابادی‌نژاد بیان کرد: جلسات قرآن به دلیل کرونا کم‌رونق و محدود شده بود، حالا که دوباره این محافل جان گرفتند، حس خوبی است، به خصوص جلساتی که نوجوانان در آن حضور دارند حس تازه‌‎ای به من منتقل می‌کند. باید نوجوان را به حضور در این جلسات تشویق کرد. تمام این استعدادها مایه فخر جامعه و شهر است، باید از خانواده‌ها درخواست کرد که نوجوانان را به جلسات و محافل قرآنی بیاورند. 

بهترین سن را برای انس و معرفت با قرآن، جوانی و نوجوانی است

در ادامه این مراسم، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص کم و کیف محافل قرآنی، اظهار کرد: مهم‌ترین فعالیتی که در حوزه ترویج قرآن برای نوجوانان می‎‌توان انجام داد برگزاری جلسات و محافل قرآنی است. در قالب این جلسات زمینه انس جوانان و نوجوانان با قرآن فراهم می‌شود. پیامبر(ص) بهترین سن را برای انس و معرفت با قرآن جوانی و نوجوانی می‌دانند. بهترین سنی که فرد می‌تواند به قرآن روی بیاورد، همین سن است که قرآن با وجود او آمیخته می‌‎شود. 

وی افزود: این جلسات کارکردهای مناسبی برای انس با قرآن در میان جوانان دارد، زیرا تاثیرات فضا بر نوجوانان زیاد است. خانواده‌ها باید بتوانند زمینه حضور فرزندان خود را در این جلسات ایجاد کنند. حضور خانوادگی در این جلسات علاقه و انس ایجاد می‌کند. می‌‎توان در پس این علقه‌ها، مفاهیم قرآنی را به نوجوانان منتقل کرد. 

افتتاح پایگاه‌های قرآنی  در شهرک شهید رجایی؛ با حضور پرشور مردم

اگر مردم کار را دست بگیرند، هرگز متوقف نمی‌‎شود

در ادامه محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص برنامه‌‎های قرآنی این اداره کل، اظهار کرد: اصلی‌ترین برنامه پشتیبانی از جلسات فعال مردمی در حوزه قرآن است. اگر مردم کار را دست بگیرند هرگز متوقف نمی‌شود. هر کاری که در سازمان‌های دولتی به عنوان کار اجرایی صورت می‌گیرد، به نتیجه نمی‌‎رسد. همین جلسه را نیز خود مردم و فعالان قرآنی انجام دادند و شور و اشتیاق زیادی در این محفل می‌بینیم. 

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در حاشیه این جلسه، در خصوص برگزاری این جلسات، گفت: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای ماه رمضان که مساجد به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شوند، چنین فعالیت‌‎هایی صورت گرفته است. ابتدا به قاریان قرآن رجوع کردیم که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. 

وی بیان کرد: این اساتید با شناختی که از جلسات قرآن شهر و شرکت‌کنندگان و قاریان آن‌ها دارند، می‌توانند در برگزاری کارگروه فعالیت‌های قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به اداره کل کمک کنند. شیوه‌نامه‌ای در همین راستا با حضور قاریان تنظیم شد و کار به جامعه قاریان سپرده شد. 

ایجاد فضاهای قرآنی در شهر تحسین‌برانگیز است

صمدی تصریح کرد: در چند ماه اخیر در راستای احیای جلسات قرآن فعالیت‌‎هایی انجام شده است. به عنوان مثال، در مسجد کرامت کرسی‌‎های تلاوت از نو آغاز به کار کردند. برنامه این جلسات به این صورت است که اولین یکشنبه ماه قمری شرکت‌کنندگان محافل قرآنی در این مسجد جمع می‌شوند و به تلاوت قرآن می‌پردازند.  

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه چنین جلساتی تاثیراتی مثبت بر جامعه و به خصوص نوجوانان می‌گذارد، ابراز کرد: با توجه به استقبال مردم، ایجاد چنین فضایی در شهر تحسین‌برانگیز است. با بیشتر شدن چنین فضاهایی می‌توان امیدوار بود که فضای جامعه به سمت و سوی مثبتی حرکت کند. 

انتهای پیام
captcha