چه تیپ افرادی بیشتر جذب فرقه‌های انحرافی می‌شوند؟
کد خبر: 4104125
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
امین شمشیری پاسخ داد؛

چه تیپ افرادی بیشتر جذب فرقه‌های انحرافی می‌شوند؟

حجت‌الاسلام امین شمشیری، استاد حوزه علمیه با اشاره به ساز و کار فرقه‌های انحرافی در جذب افراد گفت: یکی از روش‌های آن‌ها جذب افراد معتاد، فرزندان طلاق و زنان مطلقه همچنین افراد خودشیفته و کسانی است که اهل تحلیل و بررسی مسائل نیستند.

امین شمشیریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین امین شمشیری، استاد حوزه علمیه، 12 آذرماه در ادامه سلسله مباحث فرق انحرافی، با بیان اینکه فرقه‌ها قبل از آن که ساختاری اعتقادی باشند ساختاری روانی هستند، گفت: فردی که دست به جنایاتی مانند جنایت حرم مطهر شاهچراغ می‌زند به لحاظ روانی سراغ اعتقاد غلط وهابی‌گری و وحشی‌گری رفته است وگرنه انسان سالم در کشتن یک سوسک و حشره هم مردد است.

وی با بیان اینکه چنین افرادی از لحاظ روحی و روانی مشکل دارند و معصیت‌کار هستند، پس نباید آن را نهاد اجتماعی تلقی کرد بلکه ساختاری روانی است، افزود: گاهی این فرقه‌ها در راستای منافع سودجویانه و اقتصادی حرکت می‌کنند مانند آنچه در شرکت‌های هرمی مانند گلدکوئیست و شرکت‌های هرمی رخ داد و گاهی در مسیر ترور و آدم‌کشی مانند سازمان منافقین و داعش و النصره و ... حرکت می‌کنند.

تفکرات فرقه‌ای عمدتا روحی روانی است

شمشیری تصریح کرد: بنابراین تفکر فرقه‌ای عمدتا روحی و روانی است که در قالب‌های مختلفی فعالیت دارد وگرنه انسان سالم حاضر نیست شیطان‌گرا شود و خون خودش را بخورد یا جگر دیگران را از بدنشان بیرون آورده و بخورد. بنابر این یک فرقه مذهبی گرچه از دین برای رشد خودش استفاده می‌کند ولی مدتی بعد علیه اعتقادات دینی خواهد جنگید زیرا درک درستی از  دین ندارد؛ وقتی کسی توحید و شرک و توسل را به درستی درک نکرد حضور یک عده شیعه در حرم‌های مطهر و مراقد بزرگان دینی و توسل به آن‌ها را شرک تلقی می‌کند و کشتن این افراد بی‌گناه را به جرم اینکه مشرک و مجوس هستند واجب می‌داند.

استاد حوزه علمیه با تاکید مجدد بر اینکه چنین افرادی ساختار روحی روانی خرابی دارند، اضافه کرد: اینها با استحاله‌کردن مفاهیم صحیح دینی قرائت جدیدی از آموزه‌های دینی ارائه کرده و مثلا برای رد شرک دست به جنایت می‌زنند و عقیده خودشان را اصیل هم می‌دانند. از این رو فرقه‌ها روی افرادی سرمایه‌گذاری می‌کنند که روحیات خاصی دارند مثلا روحیه لطیف و احساسی دارند یا افرادی که خشن هستند و با عنوان جهاد آن‌ها را به جنایت وادار می‌کنند.

شمشیری با بیان اینکه فرقه‌ها ممکن است در دنیا، منافع مادی و زودگذری را برای افرادشان به دست بیاورند و پولی به آن‌ها بدهند، اظهار کرد: ولی این‌ها با زندگی ابدی خود چه خواهند کرد ضمن اینکه تبعات بد فرقه‌گرایی صرفا اخروی هم نیست و زندگی دنیوی انسان هم تحت‌الشعاع برخی آفات از جمله اختلافات خانوادگی و طلاق و دستگیری و زندان و ... قرار می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر عقیده درست نباشد با فطرت آدمی سازگار نیست و او را رشد نمی‌دهد، اظهار کرد: اینکه خداوند دین را متناسب با فطرت انسان قرار داده و انبیاء و ائمه(ع) را هم برای تبیین درست آن ارسال کرده برای این است که کسی به نام دین از خودش مکتب و فرقه‌ای  خلق نکند.

جذب افراد خودشیفته در فرقه‌های انحرافی

شمشیری تصریح کرد: معمولا افرادی که وارد فرقه‌ها می‌شوند افرادی خودشیفته و نیاز به جلب توجه هستند و به همین دلیل گاهی برای دیده‌شدن دست به هر جنایتی می‌زنند و آخرت شوم و برزخ دشواری هم خواهند داشت زیرا افراد زیادی توسط چنین فرقه‌هایی گمراه شده‌اند و رهبران این‌ها اگر بخواهند توبه هم بکنند باید تک تک افراد را گیر بیاورند و آن‌ها را به باطل بودن فرقه خودشان آگاه کنند.

وی با بیان اینکه تفکر فرقه‌ای عمدتا بدعت‌گذار است، افزود: به همین دلیل امام علی(ع) فرمودند هیچ چیزی مانند بدعت دین را ویران نمی‌کند، پیامبر(ص) هم فرمودند؛ اهل بدع شر الخلق ..؛ بدترین خلق خدا بدعت‌گذاران هستند. امام علی(ع) فرمودند؛ منفورترین خلائق در نزد خدا دو گروه هستند؛ اول کسی که خدا او را به حال خود واگذارده و او از راه صحیح منحرف شده است و دیگری کسانی که اهل بدعت و سخنان بدعت‌آمیز و گمراه‌کننده هستند و به سبب این فتنه‌گری و بدعت‌گذاری از راه راست منحرف می‌شوند و گمراه‌کننده افراد دیگر هم هستند و به تعبیر امام ضال و مضل هستند. این‌ها در نگاه امام علی(ع)، بار گناهان دیگران را اعم از زنده و مرده به دوش می‌کشند و وقتی بمیرند هم به خاطر این انحرافاتی که در دیگران ایجاد کرده‌اند عذابشان روز به روز زیادتر خواهد شد.

جنایتی بالاتر از بدعت نیست

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه جنایتی بالاتر از بدعت در دین نیست، ادامه داد: فرقه‌های انحرافی را می‌توان از جهت آثار فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و ... هم بحث کرد؛ فرقه‌ها عمدتا دنبال جذب افرادی می‌روند که مشکلات خانوادگی مانند طلاق و ... دارند و افرادی تنها هستند و طعمه این فرقه‌ها می‌شوند؛ فرقه‌ها دنبال جذب معتادان و بانوان مطلقه و دانشجویانی هستند که زمینه جذب دارند.  

وی با بیان اینکه فرقه‌ها باعث گروه‌گروه شدن مردم، ایجاد چنددستگی و ایجاد خرده‌فرهنگ‌هایی مانند خرده فرهنگ عریانی و برهنگی می‌شوند، افزود: مردم ایران از قرن‌ها قبل فرهنگ پوشش داشتند ولی خرده‌فرهنگ‌هایی در حال ایجاد است تا به برهنگی کامل برسد. البته از روسری شروع می‌کنند ولی حدیقفی ندارد و از آثار منفی چنین پدیده‌ای افزایش طلاق است.

اخراج رهبران فرقه‌های انحرافی از برخی کشورها

شمشیری تصریح کرد: امروزه حتی با این فرقه‌ها به مراتب شدیدتر از ایران برخورد می‌شود و حتی اجازه نمی‌دهند برخی رهبران این فرقه‌ها وارد کشورشان شوند مثلا اشو را از آمریکا اخراج کردند یا ایتالیا به رهبران این فرقه‌ها اجازه ورود نمی‌دهد؛ البته آن‌ها از زاویه دینی نگاه نمی‌کنند بلکه فعالیت آن‌ها را مخل امنیت و روابط اجتماعی سالم در جامعه خود می‌دانند.

این پژوهشگر با بیان اینکه کشوری مانند آمریکا که اشو را از کشورشان بیرون کرد، از فرقه‌گرایی در ایران حمایت می‌کند تا باعث فروپاشی سیاسی و اجتماعی در ایران شود، ادامه داد: برای اینکه مکانیزم فرقه‌ها را تشخیص دهیم باید بدانیم که اولین روش‌شان جلوگیری از تفکر است یعنی فرقه‌ها به افراد اجازه فکرکردن نمی‌دهند و اذهان را کنترل می‌کنند و اجازه نظریه‌پردازی نمی‌دهند و برای این کار مجبورند کسانی را انتخاب کنند که ذهنشان در اختیار رهبر فرقه است و فرد اصولا خیلی اهل اندیشه نیست.

وی با تاکید بر اینکه آزاداندیشی بزرگترین مانع پیش‌روی فرقه‌گرایی است، اضافه کرد: قرآن کریم در آیه 22 سوره انفال فرموده است: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ؛ قطعا بدترين جنبندگان نزد خدا كران و لالانى‏ هستند كه نمى‏‌انديشند. به همین دلیل عرفایی چون علامه طباطبایی به شاگردانشان توصیه داشتند که شما باید صاحبنظر باشید نه تقلیدکننده در فقه و اندیشه، ولی فرقه‌ای‌ها مخاطبان خود را از اضافه کردن چیزی به عقاید آن‌ها می‌ترسانند. در آیه شریفه دیگر داریم: أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا؛ يا گمان دارى كه بيشترشان مى‌شنوند يا مى‌انديشند آنان جز مانند ستوران نيستند بلكه گمراه‏‌ترند.

هدف وسیله را توجیه می‌کند؟

شمشیری با تاکید بر اینکه کنترل ذهن مهمترین سازوکار در جذب فرقه‌ای است، تصریح کرد: یکی از ضداخلاقی‌ترین باور فرقه‌ای این است که شما مجاز هستید از هر چیزی برای رسیدن به اهداف فرقه‌ای استفاده کنید و فرقی ندارد این وسیله و ابزار چه چیزی باشد یا هر جنایتی باشد و مهم رسیدن به هدف است. پس ریشه افکار سرطانی فرقه‌ها این است که هدف، وسیله را توجیه می‌کند. 

وی افزود: افرادی که وارد فرقه شدند بعد از مدتی تبدیل به بازیگران حرفه‌ای می‌شوند که وقتی وارد خیابان شدند دست به هر جنایتی می‌زنند، مسجد و حسینیه و قرآن آتش می‌زنند و حتی وقتی داعش، یک جنایت را برعهده می‌گیرد می‌گویند خود جمهوری اسلامی این کار را کرده است. این‌ها روسری سر می‌کنند و حتی گاهی به نام عرفان، انسان می‌کشند.

به همه جز رهبر فرقه هم بدبین باشید

شمشیری اضافه کرد: گاهی تبلیغ می‌کنند که شما می‌توانید با قانون جذب، یک‌شبه ثروتمند شوید ولی هدفشان سرازیر شدن پول‌های کلان به حساب صاحبان شرکت‌های هرمی و حرامی است؛ یکی از رهبران این فرقه‌ها وقتی مرد یک خانه طلا و نقره و پول ذخیره کرده بود. همچنین انقیاد محض و چاپلوسی هم از نتایج جذب‌شدن به این فرقه‌ها است.

وی افزود: حالا این مسئله را با منش حاج قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی مقایسه کنید که وقتی عین‌الاسد را هم می‌زنند به نحوی به آنها اطلاع می‌دهند تا سربازان آن‌ها کمتر کشته شوند. 

شمشیری با بیان اینکه ملاک در فرقه‌ها تقرب به رهبر فرقه است، گفت: در بین آن‌ها کار برای خدا و اخلاص معنا ندارد و باید به همه جز رهبر فرقه هم بدبین باشند؛ همچنین سازوکار دیگر آن‌ها، انحصارطلبی است و خود را یک طرف و حق و بقیه را باطل می‌دانند لذا از تعبیر «ما و آن‌ها» زیاد استفاده می‌کنند و معمولا سعی می‌کنند در ظاهر هم با دیگران متفاوت باشند همچنین انحصارطلبی در معرفت و اندیشه دارند و وقتی ببینند انحصارطلبی سودی برای آن‌ها ندارد از پلورالیسم سود می‌جویند.

نگاه همه یا هیچ در فرقه‌های انحرافی

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر آن‌ها این است که رهبر فرقه، باید امکان بهره‌مندی از همه مواهب را داشته باشد و بقیه هم چون درصدد تقرب به رهبر فرقه هستند زمینه را فراهم می‌کنند؛ ساز و کار دیگر آن‌ها این است که هر چه رهبر فرقه بگوید درست است بنابراین می‌گویند رهبر فرقه ملاک است نه سخنان او. ساز و کار دیگر آن‌ها تفکر همه یا هیچ و سیاه و سفید است. نگاه ابزاری به انسان دارند و اگر کسی در آرمان‌های رهبر شک کند مستحق اعدام است. برخی نحله‌ها مانند احمدالحسن و برخی جریانات مسیحی، شبهه را در منافات با ذات ایمان می‌دانند و اگر کسی شبهه‌ای مطرح کند بلافاصله او را مورد سرزنش قرار می‌دهند. 

انتهای پیام
captcha