عدم فراگیری سواد رسانه منجر به شایعه‌پذیری و تغییر ذائقه می‌شود
کد خبر: 4104690
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

عدم فراگیری سواد رسانه منجر به شایعه‌پذیری و تغییر ذائقه می‌شود

یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت فراگیری زیست مجازی و مهارت سواد رسانه گفت: یکی از آثار انفعال در فضای مجازی و نداشتن سواد رسانه، شایعه‌پذیری است که مهمترین اثر آن تغییر ذائقه در برخی نوجوان‌ها و جوان‌ها است.

فضای مجازیبه‌ گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام محمد ابویسانی، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: عصر امروز عصر رسانه است و در عصر رسانه، باید سواد رسانه داشت، بنابراین بدون مهارت لازم در استفاده از ابزار رسانه‌، مخاطب، دچار مصرف‌زدگی و بیش‌مصرفی رسانه و شاید جزئی از تلفات این عرصه شود.

ابویسانی انفعال را بدترین مدل تعامل در فضای مجازی دانست و بیان کرد: اهمیت فراگیری مباحث سواد رسانه برای حوزویان و راه‌های برون‌رفت از این انفعال لازم است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رسانه پدیده مهاجمی است که زمین بازی آن در دست دشمن است گفت:  نمی‌توان رسانه را کنار گذاشت و حذف کرد. از مصادیق انفعال در این عرصه می‌توان به رسانه‌هراسی و رسانه‌پرستی اشاره کرد، آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای و زیست مجازی، بهترین راهکار و راه حل در برون‌رفت از این دو مصداق انفعال است.

وی غایت طلبگی و رسالت اصلی روحانیون را انذار و هدایت مخاطبان برشمرد و بیان کرد: اولین راه برون‌رفت از انفعال، هدایت و آگاه‌سازی است که مطالبات بی‌شمار از سوی روحانیون در شرایط کنونی مؤیدی بر این ادعا است.

ابویسانی فراگیری مهارت‌های رسانه و در کنار آن، داشتن تقوا را از لوازم آگاهی‌بخشی به جامعه دانست و گفت: تقوا در معنای درست آن، یعنی اینکه طلبه و روحانی تجهیزات لازم را کسب کند و با حضور در منطقه آلوده به دستگیری آلودگان بپردازد و از آنجا که سنگر اصلی تبیین و تبلیغ امروز عرصه‌ مجازی‌ است، طلبه بدون این تجهیز و مهارت، نه تنها قدرت اینکار را نخواهد داشت، بلکه خود در خطر آسیب قرار خواهد گرفت.

این مدرس مهارت‌های سواد رسانه گفت: با اشاره به مؤلفه‌های بین‌المللی در بهره‌مندی از فضای مجازی، استفاده بیش از سه ساعت از فضای مجازی در طول روز، ورود به مسیر اعتیاد به این فضا است و صدمات بسیاری در بر دارد.

ابویسانی ادامه داد: ضرورت تقویت و لزوم برگزاری کارگاه‌های فراگیر سواد رسانه در متن جامعه بیش از پیش لازم است، از طرفی یکی از آثار انفعال در فضای مجازی و نداشتن سواد رسانه شایعه‌پذیری است که مهمترین اثر آن تغییر ذائقه در برخی نوجوان‌ها و جوان‌ها است.

وی با معرفی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به ضرورت فراگیری مبانی انقلاب اسلامی و مبنای ضرورت تشکیل نظام اسلامی در عصر غیبت اشاره کرد و افزود: فعالیت برای تبیین و روشنگری حقایق در متن جامعه وظیفه‌ اصلی روحانیون و مبلغان  است و میدان رسانه جدی‌ترین عرصه‌ این مبارزه محسوب می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: آموزش مهارت رسانه، زمینه‌های متنوعی همچون سینما، فیلم، رسانه‌های مکتوب و... را شامل می‌شود و مدیریت درست در استفاده و بهره‌وری آگاهانه از این عرصه‌ها را آموزش می‌دهد. 

انتهای پیام
captcha