دشمن قصد حکومتی و اجباری معرفی کردن حجاب را دارد
کد خبر: 4110101
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
آیت‌الله علم‌الهدی:

دشمن قصد حکومتی و اجباری معرفی کردن حجاب را دارد

آیت‌الله علم الهدی گفت: مسئله حجاب به عنوان میراث فاطمی یک مسئله است که دنیا می‌خواهد آن را حکومتی و اجباری معرفی کند و بگوید حجاب اجباری از ناحیه حکومت است که این بر اساس مردم سالاری دینی سازگاری ندارد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جمع عزاداران فاطمی در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: شاید عزاداری شما در محضر امام هشتم(ع) در بین همه محافل عزای امروز که به نام نامی حضرت زهرا(س) در این کشور برپاشده از یک امتیاز بالاتری برخوردار و معتبرتر باشد. این سعادت نصیب شما شده تا در مجلس عزای مجلل در محضر امام هشتم شرکت کنید و با حضور روح معظم رضوی اقامه عزا کرده باشید.

وی ادامه داد: این نکته باید مورد توجه باشد که اگر در مقدمه هر اشکی و عشقی، معرفت‌شناسی کامل وجود داشته باشد و نکته‌سنجی دقیق نسبت به جریان انقلاب فاطمی و حرکت عظیم حضرت صدیقه طاهره که عامل بقای دین شد، انجام گیرد طبیعی است این معرفت‌شناسی آمیخته با عشق و اشک هم در درگاه الهی و هم در محضر رضوی به مراتب مطلوب‌تر و محبوب‌تر قرار می‌دهد.

علم‌الهدی ادامه داد: نکته‌ای که در معرفت‌شناسی انقلاب فاطمی به آن توجه داریم، شناخت عظمت این انقلاب و حرکت صدیقه اطهر است. حرکت صدیقه اطهر یک حرکت در مقام احقای حق امیرالمؤمنین(ع) یا در مقام یک برنامه سیاسی در جهت پیگیری یک ایده و آرمان سیاسی نبود. جریان قیام صدیقه اطهر و انقلابی که انجام داد در واقع یک قیام عظیم بعد از انقلاب اسلامی پیامبر(ص) و در مقام نجات انقلاب پیغمبر از ارتجاع بود.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: عظمت صدیقه اطهر در حرکت این بود که ضامن بقای اسلام شد. وجود پیامبر در حدیثی که عامه و اهل سنت آن را نقل کرده می‌فرماید: «لَتُنتَقَضَنَّ عُرى الإسلامِ عُروةً عُروةً، فكُلَّما انتَقَضَت عُروةٌ تَشَبَّث النَّاسُ بالتي تليها، فأَوَّلُهنَّ نَقضًا الحُكمُ، وآخِرُهنَّ الصَّلاةُ،؛هر آينه رشته هاى اسلام يكى يكى شكسته خواهد شد و هرگاه رشته‌اى شكسته شود، مردم رشته بعدى را خواهند گرفت، اولين رشته‌اى كه شكسته مى‌شود رشته حکومت است و آخرين آنها نماز است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: آنچه حضرت زهرا(س) از نظر جهاد و مقاومت انجام دادند در مقام حفظ ادامه انحراف از نقطه انحراف رهبری تا انحراف از نماز و براندازی عبادت خدا بود. وجود مقدس صدیقه طاهره از این مسئله جلوگیری کردند تا انحراف رهبری تا مرحله براندازی نماز جلو نرود.

وی افزود: اهمیت انقلاب فاطمی که در این راه جانبازی کردند جان خود و فرزند عزیزشان را نثار کردند عمدتاً به خاطر پیشگیری از آثار انحراف رهبری و امامت تا خط براندازی نماز بود. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که در ظاهر یک تفاوتی بین حرکت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: وجود مقدس حضرت علی(ع) در مقابل این انحراف سکوت کرد و حضرت فاطمه(س) فریاد زدند. اگر وظیفه به فریاد و قیام بود پس چرا وجود اقدس امیرالمؤمنین سکوت کردند. این برای ما ایجاد سؤال می‌کند. سکوت امیرالؤمنین(ع) و قیام صدیقه اطهر در برابر انحراف رهبری از خط امامت گویای تفاوت وظیفه رهبر و مکلفین است.

علم‌الهدی ادامه داد: در جریان سلطه دینی بر جامعه رهبر یک وظیفه و مردم به عنوان مکلف یک وظیفه دیگر دارند. در آن روز اگر امیرالمؤمنین در کنار قیام فاطمه زهرا(س) مشارکت به حرکت و قیامی می‌کرد که مسلما قیام امیرالمؤمنین بدون شمشیر میسر نبود و با لبه تیز شمشیر علی(ع) مسیر عوض می‌شد و قدرت را به دست می‌گرفت و از نظر مردم این جلوه می‌کرد که اسلام تز قدرت است و این به نابودی اساس مکتب اسلام تمام می‌شد، لذا حضرت سکوت کرد. اما در مقابل انحراف رهبری از خط امامت مردم وظیفه دارند و حضرت زهرا(س)، به عنوان یک مؤظف مکلف وارد عرصه جهاد شد و با این انحراف مقابله کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: این حرکت صدیقه اطهر یک الگو است و لذا اگر در جامعه یک انحراف به وجود آمد، نباید همه به رهبر نگاه کنند و بگویند چون رهبر ساکت است پس ما وظیفه‌ای نداریم این معنا درست نیست وجود مقدس امیرالمؤمنین در خانه نشست. اما زهرای مرضیه در خانه ننشست و از لحظه رحلت پیامبر تا روز شهادت که سه ماه به طول انجامید حضرت به مبارزه ادامه داد.

وی اظهار کرد: بر این اساس تکلیف مردم با تکلیف رهبر فرق می‌کند، ما امروز مشکلی در کشور داریم و آن اینکه هر جریانی به وجود می‌آید تا به مردم می‌گوییم باید در مقابل این جریان ایستاد می‌گویند اگر لازم باشد خود رهبر حرف می‌زند، رهبر خودش جلوی مفاسد را می‌گیرد و از همه این موارد جلوگیری می‌کند اما این نیست. مسئله حجاب به عنوان میراث فاطمی یک مسئله است که دنیا می‌خواهد آن را حکومتی و اجباری معرفی کند. می‌خواهد بگوید حجاب اجباری از ناحیه حکومت است که این بر اساس مردم سالاری دینی سازگاری ندارد.

علم‌الهدی اضافه کرد: اگر در مسئله مبارزه با بی‌حجاب جریان رهبری و جریانات نظام وارد فعالیت شوند و مردم بی‌تفاوت باشند، این توطئه دشمن جا خواهد افتاد و این شگرد دشمن تثبیت خواهد شد که بعد بگویند حجاب اجباری و حکومتی است. حجاب اجباری و حجاب حکومتی تعبیر دشمن است و متاسفانه این بر زبان بسیاری از مسئولان نیز این عنوان افتاده است، در حالیکه در فروع اسلام اجبار حکومتی نداریم کسی را برای خواندن نماز اجبار نمی‌کنند.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: اجبار تنها در مقام تکلیف الهی و نه در مقام اجراست. اگر حرکتی از سوی حکومت انجام می‌گیرد، در مقام اجبار به حجاب نیست، بلکه در مقام مبارزه با بی‌حجابی است. ما یک مسئله حجاب و یک مسئله بی‌حجابی داریم. حجاب تکلیف شرعی است که هیچ حکومت و نظامی در تکالیف شرعی و فروع دینی اجباری ندارد، اما حکومت با ناهنجاری بای مبارزه کند. بی‌حجابی ناهنجاری است، آنکه نظام حکومتی با آن با مسئله بی‌حجابی مقابله می‌کند، به عنوان مقابله و مبارزه با ناهنجاری است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: مبارزه با ناهنجاری غیر از مسئله اجبار بر حجاب است. لذا نباید گفت در این مسئله خود مقام معظم رهبری دخالت کند، چرا اگر مقام معظم رهبری دخالت کند، شگرد شیطانی دشمن دقیقاً جا می‌افتد که اگر این شگرد جا افتاد که مسئله حجاب اجباری و حکومتی است، اینان وارد عرصه دیگری در مبارزات نظام می‌شوند و مسئله بی‌حجابی را در خط یک ارزش دموکراسی و مردم‌سالاری قرار می‌دهند، در حالیکه مسئله بی‌حجابی مربوط به یک ناهنجاری اجتماعی است و اینجا جایی نیست که بگوییم چون رهبری چیزی نگفت ما نیز نباید بگوییم.

وی تصریح کرد: تفاوت سکوت امیرالمؤمنین (ع) و قیام حضرت زهرا(س) تعیین‌کننده این است که مردم در برابر جریانات انحرافی یک وظیفه دارند و رهبری در مقام حفظ نظام و صلابت دین یک وظیفه دیگر در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی دارند و لذا این مسئله ساقط‌کننده تکلیف ما نیست.

انتهای پیام
captcha