غیر از خدا هیچ چیزی شادی‌آفرین نیست + صوت
کد خبر: 4114637
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

غیر از خدا هیچ چیزی شادی‌آفرین نیست + صوت

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه غیر از خدا هیچ چیزی شادی‌آفرین نیست، گفت: انسان، با تقوا شاد می‌شود، ولی با غیر تقوا شاد نیست.

احمدرضا اخوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، بیستمین جلسه از سلسله‌جلسات دوره «توحید در مراتب رشد» ویژه مربیان، فعالان فرهنگی، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه دهم به بالای مساجد، 24 دی‌ماه با سخنرانی احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار شد.

وی با اشاره به خلاصه‌ای از مطالب جلسات گذشته گفت: خدا برای حضرت ابراهیم(ع) شأن خاصی قائل شده است، برخی می‌گویند چرا وقتی رسول خدا هست، ما باید از حضرت ابراهیم(ع) بگوییم، پاسخش این است که هر کدام از انبیاء جلوه‌ای از رسول هستند.

اخوت بیان کرد: وقتی می‌خواهید ساختار توحیدی درست کنید، از ارکان ساختار توحیدی که خیلی هم مهم و رکن است ـ ساختار حتماً باید رکن داشته باشد ـ دشمن‌شناسی و تقابل با دشمن و حفظ در برابر اوست. اول باید بشناسید دوم اینکه با او دست و پنجه نرم کنید و سوم اینکه از او لطمه نخورید و یک چهارمی دارد که خیلی مهم است و آن اینکه اگر ضربه خوردی جبران کن، جبران در هنگام لطمه خوردن.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران افزود: فرد لطمه می‌خورد بعد ناامید می‌شود و کارهای عجیب غریبی می‌کند. بحث شیطان که در برابر خدا ایستاده است، همین چهار رکن را دارد و بقیه ساختارهای قبلی هم دارای ارکان بودند.

شناخت انواع دشمن‌

وی ادامه داد: دشمن‌شناسی خودش جریانی پیدا می‌کند و اولین چیزی که در دشمن‌شناسی اهمیت دارد، بحث این است که انواع دشمن باید شناخته شود. جلسه قبل در مورد ابلیس گفته شد و اخیراً هم رهبر انقلاب در مورد انواع دشمنی‌ها مطالبی را مطرح فرمودند.

اخوت با بیان اینکه یکی از موارد مطرح شده در جلسه قبل «تسویل» بود، (به معناى حاجت و آرزويى كه نفس انسان را به سوى خود تشويق مى‌كند و نیز به معناى تزئين چيزى به گونه‌اى كه نفس به آن راغب شود) گفت: انواع دشمن، هویت‌های مختلفی دارند و بعد از آن قلمرو دشمنان است. برخی از دشمنان روی ایمان، برخی روی فکر و برخی روی عمل کار می‌کنند.

مهم بودن قلمروی دشمنی

وی اظهار کرد: دشمن‌های انسی اینگونه هستند که لطمه‌های مختلفی به افراد می‌زنند، مثل استکبار جهانی که مثلاً با گوشی هوشمند وقت، سلامتی و حریم خصوصی شما را تصرف کرده است. اینکه قلمرو دشمنی تا کجاست مهم است. قلمرو یعنی آن منطقه‌ای که حمله می‌کند، برخی از دشمن‌ها حیات فرد و زندگی او را می‌گیرند. علاوه بر این امکاناتی که تصرف می‌کنند هم مهم است. برخی از امکانات مادی و برخی معنوی هستند. آیا امکانات معنوی را هم تصرف می‌کند؟ گاهی خیال یا خواطر یا وهم (گزاره‌ها) را هم درگیر می‌کند.

اخوت ادامه داد: دشمن روی گزاره‌ها و گزاره‌سازی می‌کند. گزاره‌های نادرست می‌دهد. از امکاناتی مثل سیگار، مواد، فوتبال و ورزش و ...هم استفاده می‌کند. در دشمن‌شناسی انواع دشمن، قلمرو و امکاناتش وجود دارد و علاوه بر این جنود و همکارهایش هم مطرح است. خیلی وقت‌ها اینطور است که دشمن مستقیم وارد نمی‌شود و با همکار وارد می‌شود.

یک فرایند چهارتایی خطرناک برای انسان

وی با اشاره به آیه 90 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد» گفت: خمر بین عقل و کارها فاصله می‌اندازد و عقل را مرخص می‌کند. میسر بین کار و نتیجه فاصله می‌اندازد. نتیجه را بدون کار می‌خواهد. انصاب بین خواستن‌ها و شدن‌ها فاصله می‌اندازد. ازلام هم بین رخدادها و سرنوشت‌ها فاصله می‌اندازد. این فرایند چهارتایی خمر و میسر و انصاب و ازلام است که تا نابودی فرد رها نمی‌کند.

اخوت عنوان کرد: هر چیزی که پایه آن روی لذت باشد در همان خمر می‌آید. همین مقدار که انسان بفهمد بی‌عقلی عمل شیطان است از بی‌عقلی خجالت می‌کشد. چگونه باید با دشمن مقابله کرد؟ هر چقدر روی محکمات محکم‌تر شد و روی آن ایستاد و روز به روز محکمات را قوی‌تر کرد می‌شود تقابل با تسویل. ملامت ملامت‌کنندگان نباید منجر به سستی فرد شود.

وی بیان کرد: غرور را فریب گویند ولی در واقع نتیجه غرور فریب است. غرور این است که به خاطر تشابه‌هایی که وجود دارد، فرد دچار اشتباه می‌شود. غرور مربوط به آدرس اشتباه می‌شود به دلیل تشابه‌ها.

اخوت با بیان اینکه غیر از خدا هیچ چیزی شادی‌آفرین نیست، گفت: می‌گویید کمی تخمه دور هم بخوریم شاد شویم ولی با تخمه خوردن کسی شاد نمی‌شود، چاق می‌شود. می‌گویید نباید همه‌اش درس باشد یکمی هم تفریح باشد، خب تفریح یعنی می‌خواهی چه کار کنی؟ کار سخیفی می‌کنی فکر می‌کنی تفریح است و فکر هم می‌کنی حالت خوب می‌شود. انسان، با تقوا شاد می‌شود ولی با غیر تقوا شاد نمی‌شود.

دور ریختن وقت، کار شیطان است

وی بیان کرد: عاقل در استراحتش هم کار مفید یاد می‌گیرد و همینطور وقتش را دور نمی‌ریزد، همینطور دور ریختن وقت کار شیطان است. تفریح اگر به معنی ایجاد انبساط درونی باشد هر کاری تفریح می‌شود. یکی از غرض‌های سوره فاطر این است که به مخاطب خود می‌گوید بدان که بین یکسری چیزهایی تساوی برقرار نیست، کسی که می‌بینید با کسی که نمی‌بیند مساوی نیست، حرارت و سایه با هم مساوی نیست، آیا کسی که کارهای مفید می‌کند و به درد جامعه می‌خورد با کسی که کار مفید نمی‌کند و به درد جامعه نمی‌خورد مساوی است؟

اخوت با اشاره به مبحث «حفظ» اشاره کرد: وقتی می‌گوییم «حفظ» یعنی اطرافیانم بی‌برنامه و دوستان اهل صفا و من، تک در این عالم هستیم، خب من چطور باید حفظ بشم؟ حفظ می‌شود توجه به وعده‌ها، وعده‌های قرآن زیاد است. توجه به وعده‌های الهی در قرآن زیاد است.

وی با طرح این سؤال که برای جبران چه کار می‌شود کرد؟ گفت: فردی می‌گوید من یک مدتی لطمه خوردم و هر تشابهی را اشتباه گرفتم، شما از همان موقع درست می‌کنی و خدا همه قبلش را اصلاح می‌کند خدا وعده داده که جبران می‌کند، هر کسی توبه کند خداوند سیئات را می‌پوشاند و تبدیل به حسنات می‌کند، این می‌شود حسن ظن به خدا و توجه به وعده‌های خدا. خیلی‌ها سر این موضوع لطمه می‌خورند، می‌گویند یک عمر است دارم اشتباه می‌کنم، باشد از همان موقع درست کن خدا جبران می‌کند، این را ما از قول خودمان که نمی‌گوییم، خدا گفته است.

اخوت اظهار کرد: شما بایستی برای مطالعه و زندگی و غیر مطالعه‌تان برنامه داشته باشید. بعضی‌ها که آدم توقع ندارد خیلی نمازشان قضا می‌شود، مثلاً یکی بگوید در ماه گذشته 10 بار نماز صبحم قضا شده این خوب نیست. به گردن سبک زندگی می‌اندازند، غیبت‌ها را هم طور دیگری درست می‌کنیم و ... . توجیه کردن خیلی کار شایعی و خیلی مرزش هم نامشخص است. واقعاً بعضی وقت‌ها آدم دلیل می‌آورد، یک نوری باید این آدم داشته باشد تا بین دلیل و توجیه تمایز قائل شود. در دستگاه‌های اجرایی، پول‌هایی که به حساب‌هایشان می‌آید در هم و مخلوط خرج می‌کنند، مثلاً پول تدارکات را در جای دیگر خرج می‌کنند. بعضی از موارد خیلی در سازه‌های حکومتی نقش دارد، چرا به مردم راستش را نگفتی، اگر می‌گفتیم اینطوری می‌شد، نوع آدم‌ها اینطور است که تا مسئولیت را می‌گیرند همه چیز یادشان می‌رود. مسئولان خیلی دچار توجیهات هستند، این در نظامات رایج است. نمی‌خواهم روضه مکشوف بخوانم، می‌گویی چرا شما مسئول شدی می‌گوید کس دیگری نبود، می‌گویی تو کار را بلدی می‌گوید نه، خب می‌گذاشتی همان کسی که مثل تو بلد نبود آن جای تو باشد. انگار که فقط ایشان در این حوزه شاخص است، بله من خیلی صاحب نظر هستم، باشد ولی این پژوهش در هفته 20 ساعت وقت می‌گیرد، ولی شما فقط دو ساعت وقت داری، تو این جا را غصب کردی، گناه دارد و حق‌الناس است، وقتی آدم آن طرف میز می‌رود می‌بیند که مثل او شد.

تضییع اعمال؛ بیشترین حمله شیطان به انسان

وی خطاب به حاضران اظهار کرد: بسیاری از شما ازدواج نکرده‌اید و به ظاهر خیلی اخلاقتان خوب است، الحمدلله. خیلی‌ها تا ازدواج می‌کنند باب توجیه برایشان در خیلی کارها باز می‌شود و ظلم‌های مسلم انجام می‌دهند. یکی از آن‌ها این است که شما قصد داشته باشید مهریه همسرتان را نپردازید، این ظلم است، از محور توجه‌تان خارجشان کنید، این ظلم است. یا مهریه را دارید و پرداخت نمی‌کنید این ظلم است، توجیهش کجاست؟ اینکه اخلاق خوب خودتان را به اخلاق خوب همسرتان وابسته می‌کنید، اگر زندگی به سمت گروکشی رفت توجیه است، شما برای خدا عذرخواهی می‌کنی، در قرآن شاید بیشترین حمله شیطان به انسان از باب تضییع اعمال است که جنسش همین است، برای کار بد شما را متقاعد می‌کند.

اخوت بیان کرد: 90 درصد بودجه‌های فرهنگی کشور هدر می‌رود، بدون اینکه هدایتی را جاری کند به خاطر همین توجیه. ممکن است بگویید حرف‌هایم اغراق‌آمیز است، حرفم این است ما که دستمان به کسی نمی‌رسد می‌گویم آقای اخوت حواست باشد دچار توجیه نشوی، جنس توجیه اینطور است که عملت را موجه می‌کند و تقابلش بنیادگرایی است، یعنی باید اصول داشته باشید و روی اصولتان بایستید، هر کاری که می‌خواهید بکنید روی یک کاغذ اصولت را بنویس. من با خدا این قرار را گذاشته‌ام، همان قراری که امام زین‌العابدین(ع) با خدا گذاشته خدایا هر وقت زندگی من مرتع شیطان شد زندگی من را بگیر، این اصول است دیگر، من با خدا قرار گذاشته‌ام.

وی عنوان کرد: خدا آخرت‌گرایی می‌خواهد انسان علم غیب می‌خواهد، مثلاٌ در ازدواج، آیا این آدم من را تا بهشت می‌رساند یا نه؟ نمی‌توانی بفهمی، من می‌خواهم یک رشته‌ای را بخوانم می‌خواهم بدانم کار خوب پیدا می‌کنم یا نه؟ شما نمی‌توانی تشخیص دهی. خیلی‌ها استخاره هم کردند خوب آمد و ازدواج کردند ولی طلاق گرفتند. این تلقی شما از غیب اشکال دارد، خدا برای زندگی انسان غیب قرار داده، انسان هر علمی هم در این باره پیدا کند به هیچ دردی نمی‌خورد، چرا؟ چون هیچ علمی جلوی تقدیرات الهی را نمی‌گیرد.

این معلم قرآن اظهار کرد: اگر کسی ایمان به آخرتش ضعیف شود دچار تضییع اعمال می‌شود و اصلاً یکی از غرض‌های سوره نمل این موضوع است.

وی در مورد تکلیف جلسه آینده، گفت: بررسی کنید چیزی که به دلمان می‌افتد از کجا بدانیم از ناحیه خداست یا شیطان؟

یادآور می‌شود، این جلسات شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به منظور بهره‌مندی از آن‌ می‌توانند از لینک https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/rahbarenojavan استفاده کنند یا به صورت حضوری به مسجد امام حسین(ع) واقع در تهران، طرشت، بالاتر از میدان مرحوم حسن حسینی، خیابان شهید حبیب‌الله مراجعه کنند.

کد
انتهای پیام
captcha