کد خبر: 4123838
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
عبدالحسین کلانتری:

طرح تعالی «منش استادی» از برنامه‌های محوری معاونت فرهنگی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از اجرای طرح «منش استادی» برای تعالی اساتید خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در حاشیه نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی منطقه 6 کشور، که امروز چهارشنبه سوم اسفندماه با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و اعضای هیئت علمی فعال فرهنگی دانشگاه یزد برگزار شد، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: از ظرفیتی که در دانشگاه یزد وجود دارد خوشحالم و امیدوارم که از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: صادقانه باید عرض کرد مسئله فرهنگ و مسائل اجتماعی و نگاه فرهنگی به دانشگاه نگاه مظلومی است و مظلومیت فرهنگ مشخص است. این مظلومیت در دوران کرونا تشدید شد چرا که دانشجویان حضور نداشتند و فعالیت‌های فرهنگی به حداقل‌ترین میزان خود رسیده بود. با انواع و اقسام حمایت‌ها سعی کردیم فعالیت‌های دانشجویی را در دوران پساکرونا احیا کنیم و روی ریل بازگردانیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با تخصیص اعتبار ۳ درصد مصوب شده، شرایط رو ببه هبودی در حوزه فرهنگی خواهیم داشت. وزیر محترم علوم که سال گذشته این مسئله را ابلاغ کردند؛ اتفاقات خوبی در برخی از دانشگاه‌ها رخ داد. دانشگاه یزد در مقایساتی که انجام شده از دانشگاه‌های برتر بوده است و توانسته نگاه قابل قبولی در این رابطه داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال جدید با توجه به پیگیری‌هایی که از مجلس اتفاق افتاده، ردیف بودجه مستقلی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در بودجه آموزش عالی کشور در نظر گرفته شود.

کلانتری با اشاره به عمده‌ترین مشکل فعالیت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و ظرفیت‌هایی که داریم، به وضعیت فرهنگ در آموزش عالی و روند آن امیدواریم، چرا که با توجه به کارهایی که انجام داده‌ایم دیدیم فرهنگ کهن ایرانی-اسلامی هنوز زاینده است. عمده مشکلات ناشی از کم کاری و کم توجهی‌هایی است که به عرصه فرهنگ شده است.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه نباید از برنامه‌ریزی فرهنگی برای اساتید غفلت کنیم، گفت: یکی از ارکان مهم فرهنگی دانشگاه‌ها اساتید هستند، چرا که در فرهنگ ما شأن استاد یک شأن تربیتی است و باید روی آن حساس بود. در واقع مفهوم استاد فراتر از کسی است که صرفاً به انتقال محفوظات بپردازد. استاد سبک زندگی را به دانشجو یاد می‌دهد و منش زندگی را به وی نشان می‌دهد.

وی افزود: یکی از مهمترین ماموریت‌هایی که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به معاونت فرهنگی وزارت علوم داده شد، تعالی منش استادی است. «منش» یا مهارت‌های ناب شاگردپروی طرحی است که در آن اساتید را در یک شبکه گرد هم می‌آورد و طی دوره‌ای با یکدیگر علاوه بر رویدادهای مشترکی که در طراحی و اجرای آن نقش داشتند، به نوعی در تعامل با اساتید پیشکسوت از تجربه‌های آن‌ها استفاده می‌کنند.

کلانتری در پایان گفت: نگاه ما این است که وجوه فرهنگی و تربیتی استاد را در ابعاد مختلف لحاظ کنیم و در تمام آیین نامه‌ها آن را داشته باشیم به عبارتی نقش استادی در تمام فعالیت‌های فرهنگی هم دیده بشود.


رئیس دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جهاد تبیین، این جهاد را فریضه‌ای واجب و لازم دانست و گفت: در زمان بحران کرونا که جوانان در دانشگاه‌ها حضور نداشتند و بیشتر در اختیار رسانه‌های اجتماعی دشمن بودند فریضه جهاد تبیین به خوبی انجام نگرفت و باید در این راستا بیش از پیش قدم برداشت.

عباس کلانتری با اشاره به تغییر روش تدریس دروس معارف در دانشگاه‌ها گفت: باید کرسی‌های آزاداندیشی در این دروس تلفیق شود. توجه ویژه به کرسی‌های آزاداندیشی و تسهیل در فرایند تایید و تصویب کرسی‌ها بسیار حائز اهمیت است.

در این نشست همچنین اعضای هیئت علمی فعال فرهنگی در دانشگاه یزد به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در حوزه فرهنگ پرداختند.

انتهای پیام
captcha