معلمی شغلی که انسان را از نیستی به هستی تبدیل می‌کند
کد خبر: 4137518
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
دهقانی فیروزآبادی:

معلمی شغلی که انسان را از نیستی به هستی تبدیل می‌کند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: معلمی، شغلی است که می‌تواند انسانی را از نیستی به هستی تبدیل ‌کند و نخستین ویژگی یک معلم آن است که خود باید مرشد(هدایت شده) باشد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهورروح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی به‌مناسبت روز معلم، ضمن گرامیداشت نام و یاد مرحوم استاد رضا روستا آزاد، رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف از او به‌عنوان انسانی فرهیخته، متقی، شیعه واقعی و تأثیرگذار یاد کرد و گفت: ایشان به من بسیار محبت کرد و از وی چیزهای بسیاری یاد گرفتم.   

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌ جمله که «معلمی شغل انبیاست» اظهار کرد: این عبارت کلیشه‌ای شده و گاهی یادمان می‌رود که کار انبیا چیست. در واقع کار نبی، تربیت برای هدایت است و نمی‌شود که نبی خودش هدایت‌شده نباشد و بخواهد هدایت کند، بنابراین نخستین ویژگی یک معلم آن است که خود باید مرشد (هدایت شده) و در مسیر و به‌دنبال هدایت باشد.

وی با اشاره به ریشه واژه مربی که از رب گرفته شده است، ادامه داد: ویژگی دوم یک معلم این است که پدرانه و مربیانه همچون خداوند ستّار، غفّار و مهربان رفتار کند تا بتواند دانش‌آموز را تربیت کند.

دهقانی ‌فیروزآبادی گفت: معلمی، شغلی است که می‌تواند انسانی را از نیستی به هستی تبدیل ‌کند، چنانکه در آیه 32 سوره مائده خداوند فرموده است: «... مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ...   هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان‌ها را زنده داشته است»، همچنین می‌تواند انسان را از هستی به نیستی تبدیل کند « ... مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا ...»، در واقع اگر معلم بر لبه هدایتگری قرار گیرد، عاقبت به‌خیری دنیا و آخرت را خواهد داشت.  

   

انتهای پیام
captcha