شرط معاشرت در کلام امام صادق(ع)
کد خبر: 4140818
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
مدیر حوزه علمیه خراسان تبیین کرد

شرط معاشرت در کلام امام صادق(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط گفت: در بیان امام صادق(ع) شرط معاشرت مفید این است که با نگاه الهی باشد. باید جایی رفت که برای آخرت انسان نتیجه‌بخش باشد و از این‌رو در روایات بیان شده که به مجالس علما رفت‌وآمد کنید.

شرط معاشرت در کلام امام صادق(ع)به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به در پیش رو بودن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) گفت: ایام ولادت و شهادت امامان معصوم (ع) فرصتی برای استفاده و درس گرفتن بیشتر از کلام، فرمایشات و سیره زندگی ایشان است.

وی با بیان اینکه امام معصوم در واقع یک شخصیت و جریان فکری، علمی، عقیدتی و سیاسی به هم پیوسته است، افزود: همانطور که پیامبری حضرت رسول(ص) به‌صورت پیوسته در ادامه و تکمیل‌کننده رسالت پیامبران است، امامت، تداوم رسالت است، به تبیین آموزه‌های شریعت می‌پردازد و یکی پس از دیگری تکمیل‌کننده این راه هستند.

خیاط با تأکید بر اهمیت سیره‌نویسی و تاریخ‌نگاری زندگی ائمه اطهار (ع) به‌صورت یک جریان پیوسته بیان کرد: کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری بر همین اساس و نگاه نگارش شده و این کتاب در واقع تحلیلی از جریان امامت بوده که مطالعه آن مؤثر و درس‌آموز است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به جریان وکالت که از دوران امام هادی (ع) شکل گرفت، گفت: این امر در نهایت در دوران غیبت صغری نیز به همین طریق ادامه داشت و امکان دریافت پاسخ و مطالب از امام زمان(عج) فراهم بود.

خیاط در ادامه به ماجرای سؤال منصور دوانیقی از امام صادق (ع) اشاره کرد و ادامه داد: ایشان از رفت‌وآمد به دربار منصور به جز در مواردی سر باز می‌زدند و به همين علت روزی منصور به آن حضرت عرض کرد: چرا مانند ديگران به ديدار او نمی‌روند؟ حضرت در پاسخ می‌فرمایند: ليس لنا ما نخافك من أجله و لا عندك من أمر الآخره ما نرجوك له و لا أنت في نعمه فنهنّيك و لا تراها نقمه فنعزّيك بها، فما نصنع عندك؟ ما كاری نكرده‌ايم كه به جهت آن از تو بترسيم و از امر آخرت پيش تو چيزی نيست كه به آن اميدوار باشيم و اين مقام تو در واقع نعمتی نيست كه آن را به تو تبريک بگوييم و تو آن را مصيبتی برای خود نمی‌دانی كه تو را دلداری بدهيم، پس پيش تو چكار داريم؟

وی افزود: درس این فرمایش آن است که انسان برای معاشرت با دیگران باید حساب و کتاب کند، زیرا باید برای دنیا به‌صورتی حلال نتیجه بگیرد و نسبت به آخرت نیز فایده‌ای داشته باشد. زندگی بی‌حساب و کتاب و تلف کردن عمر، منطقی نیست.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انسان باید توجه کند که برای رفت و آمد با افراد، موقعیت و هدف الهی داشته باشد، ادامه داد: هر چیزی جز این امر، رفتنی است و ارزشی ندارد.

وی گفت: باید جایی رفت که برای آخرت انسان نتیجه‌بخش باشد و از این‌رو در روایات بیان شده که به مجالس علما رفت و آمد کنید. اهمیت تحصیل و آموزش درست و قوی برای برداشت صحیح و سلیم محتوا و آموزه‌های دین و تبلیغ آن با این نگاه نیز ضروری است.

انتهای پیام
captcha