دانشکده «علوم و فناوری همگرا» در دانشگاه قم تأسیس می‌شود
کد خبر: 4163799
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
برای اولین بار در کشور؛

دانشکده «علوم و فناوری همگرا» در دانشگاه قم تأسیس می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: در راستای تحول آموزش و پژوهش دانشگاه در ذیل کمیته تحول دانشگاه، ایده‌ها و نظرات زیادی بررسی شد که یکی از این ها، ایجاد دانشکده علوم و فناوری همگرا بود و دانشگاه قم اولین دانشگاه در وزارت عتف است که نسبت به ایجاد دانشکده همگرا اقدام کرده است.

به گزارش ایکنا از قم، مرتضی یوسف‌زادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در نشست خبری که امروز 29 مردادماه در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: در راستای تحول آموزش و پژوهش دانشگاه در ذیل کمیته تحول دانشگاه، ایده‌ها و نظرات زیادی بررسی شد که یکی از این ها، ایجاد دانشکده علوم و فناوری همگرا بود که هم اکنون مجوز‌های لازم داخل دانشگاه کسب و در حال راه اندازی می‌باشد..

وی در خصوص «همگرایی» گفت: بشر در قرن بیستم در حوزه علوم از مهندسی معدن در اعماق زمین تا مهندسی هوا و فضا توسعه زیادی داشته است و در این راستا از طبیعت استفاده و بهره برداری کرده است، اما از قرن بیست یکم به نظر می‌رسد خود انسان، موضوع مورد مطالعه و مهندسی قرار گرفته است، بنابراین حوزه همگرا بحث رشته‌هایی است که در گذشته باهم ارتباط خاصی نداشتند، اما به نظر می‌رسد در راستای این هدف در حال همگرا شدن هستند.

یوسف‌زادی اضافه کرد: منظور از هدف موردنظر، دستکاری و مهندسی انسان است؛ این رشته‌ها شامل زیست فناوری، نانو فناوری، هوش مصنوعی و علوم شناختی است.

مسئول راه اندازی دانشکده علوم و فناوری همگرا دانشگاه قم بیان کرد: اصطلاح فناوری همگرا در سال ۲۰۰۱ در نشستی که توسط بنیاد ملی علوم در آمریکا تشکیل شده بود، مطرح گردید، که برای آن بودجه خاصی را نیز در نظر گرفتند، پس از گذشت ۴ سال از این اتفاق، در کشور ما نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستادی را در این زمینه تشکیل داد که هم اکنون هم در حال بررسی و آماده سازی بستر‌ها و زیرساخت‌های آن هستند.

یوسف‌زادی ابراز کرد: این علوم قابلیت‌هایی را برای بشر ایجاد می‌کند که تبعات الهیاتی و دغدغه‌های فقهی و حقوقی را در حوزه دین و علوم اسلامی ایجاد می‌کند.

وی گفت: دانشگاه قم یک حُسنی دارد و آن اینکه یک بستر علمی از جمله متخصصین در حوزه علوم پایه و مهندسی و هم در حوزه الهیات و معارف اسلامی دارد، بنابراین دانشگاه قم یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور برای ورود به حوزه ایجاد دانشکده علوم و فناوری همگرا می‌باشد.

یوسف‌زادی بیان کرد: در این دانشکده ۴ رشته اصلی مدنظر قرار گرفته است که شامل رشته‌های زیست فناوری، نانو فناوری، علوم شناختی و هوش مصنوعی می‌شود.

وی اضافه کرد: رشته‌هایی که در دانشکده همگرا هستند بین رشته‌ای بوده و محدود به یک رشته زمینه تخصصی خاصی نیستند و علوم مختلفی را دربرمی گیرد؛ همچنین معمولا زمینه اشتغال زایی در قالب شرکت‌های دانش بنیان را نیز فراهم می‌کند، در نتیجه فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه، اگر به صورت توانمند تربیت شوند در آینده دغدغه شغلی نیز نخواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ابراز کرد: جذب هیئت علمی جدید برای ایجاد دانشکده همگرا نیز در دستور کار قرار گرفته است، همچنین طی مکاتبه‌ای که با بنیاد نخبگان استان قم انجام داده ایم، درخواست کرده ایم تا فارغ التحصیلان نخبگان کشوری که عضو بنیاد ملی نخبگان هستند و فارغ التحصیل یکی از ۴ رشته اصلی همگرا هستند از طریق ضوابط جذب نخبگان در دانشگاه قم مشغول به فعالیت گردند..

یوسف‌زادی گفت: این دانشکده تنها در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو جذب می‌کند و دانشجویانی که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می‌گردند بر حسب علاقه مندی و توانمندی می‌توانند در یکی از این رشته‌های همگرا تحصیل نمایند..

وب اضافه کرد: این دانشکده در مرحله اول در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به جذب دانشجو خواهد نمود و پس از ۳ یا ۴ سال از تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، برای جذب دانشجویان دکتری اقدام خواهیم کرد.

رییس آزمایشگاه‌های دانشگاه قم دانشگاه قم تصریح کرد: دانشگاه قم یکی از پر تعدادترین آزمایشگاه‌های آموزشی و پژوهشی را در کل کشور دارد، بیش از ۵۰ فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در دو قالب آموزشی و پژوهشی در حال خدمات دهی به دانشجویان هستند.

وی در رابطه با برگزاری دوره مهارت افزایی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم فارع التحصیلان در کشور، نداشتن مهارت کافی و لازم برای ورود به بازار کار است، بنابراین دانشگاه قم دوره‌های مهارت افزایی را برگزار می‌کند تا جهت ورود به بازار کار، فارغ التحصیلان بتوانند از آن استفاده کنند.

یوسف‌زادی در پایان یادآور شد: آزمایشگاه عمران و آنالیز میلگرد در دانشگاه قم نیز از جمله آزمایشگاه‌های معتمد نظام مهندسی استان قم است که به بخش دولتی و خصوصی در حال خدمات رسانی می‌باشد

انتهای پیام
captcha