پرورش دیپلمات سلامت موجب برقراری ارتباطات موثر با دیگر کشورها می‌شود
کد خبر: 4166501
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

پرورش دیپلمات سلامت موجب برقراری ارتباطات موثر با دیگر کشورها می‌شود

یونس پناهی گفت: باید دیپلمات سلامت در کشور را پرورش دهیم تا که بتواند تمامی منافعمان را در زمان ارتباطات و همکاری‌های دیپلماسی با دیگر کشورها محقق نماید.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از وب‌دا، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز 11 شهریورماه، در آئین معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در حوزه سلامت طبق اسناد بالادستی کار می‌کنیم و نگاهمان در این حوزه تحقق تمامی موضوعات سلامت‌محور بوده است و معتقدیم که تولید علم، فناوری و ثروت باید در کنار هم دیده شوند.

وی تصریح کرد: ما برای تحقق اهداف و برنامه‌‌هایمان، بر داشتن نیروی انسانی توانمند، متخصص، معتمد و علاقه‌مند تاکید داریم و به برکت سیاست‌های کلان اجرا شده در کشور شاهد بهره‌مندی از افراد توانمند در حوزه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی هستیم و هیچ نگرانی‌ در این خصوص نداریم.

پناهی با بیان اینکه نکته بسیار مهم دیگر در حوزه دیپلماسی سلامت است، بیان کرد: ما معتقدیم که باید دیپلمات سلامت در کشور را پرورش دهیم تا که بتواند تمامی منافعمان را در زمان ارتباطات و همکاری‌های دیپلماسی با دیگر کشورها محقق نماید.

وی با بیان این نکته که ما در حوزه دیپلماسی سلامت باید از ظرفیت‌های دانشگاهی به‌خوبی در جهت رسیدن به رشدهای ۶۰ تا ۷۰ درصدی و حتی بیشتر در این حوزه استفاده کنیم، تاکید کرد: ما معتقدیم که دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌تواند به عنوان یک دانشگاه مادر نقش‌آفرینی زیادی در حوزه دیپلماسی سلامت داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه فعالیت دانشگاه‌های ما از نسل یک آغاز شد و در سال‌های بعد تاکید بر ارتقاء به سطوح ۲، ۳ و ۴ در جهت توسعه مشارکت‌های مردمی، اجتماعی و آموزش‌های روز دنیا شد و ما در یک نمونه، مشارکت‌های اجتماعی را در ایام بحران کرونا دیدیم، بیان کرد: همچنین به دنبال حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه نسل ۵ هم هستیم و اگر مدیری به درستی آموزش ببیند، می‌تواند اثرپذیری اجتماعی را به نحو احسن در حوزه تحت پوشش داشته باشد.

پناهی افزود: ما باید از ظرفیت دانشجویان به نحو احسن استفاده کنیم و در جشنواره خوارزمی امسال برای اولین بار از ۲ دانشجوی برتر با حضور رئیس جمهور تقدیر شد، در حالی که همواره از رئیس آن دانشگاه تقدیر به عمل می‌آمد. همچنین بر حضور دانشجویان در حوزه بالین تاکید داریم تا که آینده‌سازان جامعه از همان زمان تحصیل با آموزش‌های این حوزه به‌ خوبی آشنا شوند و بتوانند در حوزه‌های سلول‌درمانی، تروماها، سرطان‌ها و... به‌خوبی نقش‌آفرینی نمایند.

وی با تاکید بر اینکه مشهد به برکت امام رضا(ع) انتخاب نخست ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها برای سفر و فعالیت‌های حوزه گردشگری است، گفت: ما معتقدیم که این شهر شاهرگ کشورهای منطقه بوده و باید در دانشگاه‌های مشهد به موضوعات گسترده حوزه سلامت به‌خوبی پرداخته شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در گذشته و در رشته آناتومی و دیگر رشته‌ها از روش‌های قدیمی در حوزه آموزش استفاده می‌شد و امروز سیستم هوش مصنوعی جایگزین آن شده و باید بگوییم ۲ بیمارستان امام رضا(ع) و قائم(ع) در آخرین ارزشیابی صورت گرفته رتبه برتر کشور را در این حوزه کسب کرده‌اند.

پناهی با اشاره به اینکه تغییرات در تمامی مجموعه‌ها و متناسب با نیازها صورت می‌پذیرد، بیان کرد: ما در این مراسم ضمن تشکر از تلاش‌ها و خدمات جهادی دکتر کیانی در طول ۲ سال اخیر، برای دکتر شبستری هم که شناسنامه بسیار خوبی در اقدامات جهادی حوزه سلامت داشته آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم با مشارکت تمامی نخبگان و متخصصان شاهد رشد بیش از پیش این دانشگاه در مسیر ارائه خدمات شایسته و بایسته به زائران و مجاوران امام رضا(ع) باشیم.

وی تاکید کرد: سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی معتقد بود که کارها همواره وجود دارند و هیچگاه به اتمام نمی‌رسند و باید در زمان تصدی مسئولیت بهترین عملکرد را داشته باشیم و عملکردمان به‌گونه‌ای باشد که رضای حق تعالی را به همراه داشته باشد.

پرورش دیپلمات سلامت موجب برقراری ارتباطات موثر با دیگر کشورها می‌شود

موفقیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش‌های مختلف حوزه سلامت

در این مراسم حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله دانشگاه‌های موفق کشور در بخش‌های مختلف حوزه سلامت بوده و با تلاش مسئولان این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال در سطح استان، خراسان رضوی موفق به کسب عنوان استان برتر کشور در سال ۱۴۰۱ در حوزه‌های گردشگری سلامت، درمان ناباروری و کاشت حلزون شد.

وی افزود: خراسان رضوی یکی از استان‌های برتر کشور در موضوع کووید ۱۹ بود و تلاش‌های دکتر کیانی و تیم همراه در این خصوص ستودنی بود و ما قدردان این پزشک مسئولیت‌پذیر در مسیر خروج خراسان رضوی از پاندمی کرونا هستیم.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین دکتر شبستری از چهره‌های خدوم و شناخته شده در حوزه سلامت بوده که منشأ خیرات و برکات بسیاری در بازه زمانی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ شده و امیدواریم در حضور مجدد این چهره علمی و فرهیخته پس از ۱۰ سال از آن زمان بار دیگر شاهد رونق‌های روزافزون در حوزه سلامت شهر و استان امام رضا(ع) باشیم.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه خادمان حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تمامی ایام سال به‌ویژه زمان‌ها و مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی خدمات‌رسانی شایسته‌ای به زائران و مجاوران امام رضا(ع) داشته و دارند، بیان کرد: افتخار ما میزبانی خدمات‌رسانی شایسته و در خورشأن به زائران و مجاوران امام رضا(ع) بوده و در این روزها ضمن ارائه خدمات به زائران پیاده حسینی، آماده ارائه خدمات به زائران پیاده رضوی می‌شویم و امیدواریم که در این ماموریت‌های ویژه هم همچون گذشته در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه سلامت موفق و سربلند باشیم.

مشهد شهر پیشگام‌ در حوزه سلامت بوده است

در ادامه این مراسم عبدالله بهرامی، عضو هیات امناء دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود نداشتند و از دهه ۶۰ فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد و... را در تمامی نقاط کشور داریم.

وی اضافه کرد: تغییر وزارت بهداری به بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجب رشد و تعالی حوزه سلامت در نقاط مختلف کشور از جمله مشهد شد و معتقدیم که انجام اقدامات این حوزه به‌صورت تخصصی نقش مؤثری در مسیر پیشرفت در حوزه سلامت داشت.

عضو هیات امناء دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که از ۴ دهه قبل تاکنون حضور و مشارکت خیران نیک‌اندیش در سلامت بسیار قابل توجه بوده و هست، تاکید کرد: مجموعه‌های فعال دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با مشارکت خیران نیک‌اندیش بنا نهاده شده و یا در اختیار این مجموعه قرار گرفته شامل ساختمان قرشی، بیمارستان‌های منتصریه، اکبر و حضرت‌ام‌البنین(س) و بخش‌های تخصصی درمانی در بیمارستان‌های مختلف از جمله امام رضا(ع) بوده است.

بهرامی افزود: مشهد شهر پیشگام‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت بوده و بسیاری از اولین‌ها همچون اولین بیمارستان هوشمند، اولین مجتمع آموزشی و اولین پژوهشگاه کشور در این شهر ساخته و راه‌اندازی شده و در کنار آن شروع فعالیت بسیاری از رشته‌ها و ِحرف پزشکی را در این شهر داشتیم که از جمله آن می‌توان به رشته بینایی سنجی، پزشکی هسته‌ای و غیره اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به دانشگاه‌ها به عنوان مغزهای متفکر جامعه باید تغییر کند، گفت: ما معتقدیم هرچقدر که به اهمیت و نقش دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌ها از جمله سلامت پرداخته شود به همان نسبت در موضوعات مختلف از جمله سلامت آحاد مختلف جامعه دستاوردهای خوبی به همراه خواهیم داشت و این موضوع در طول سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به‌خوبی دیده شده است.

افزایش ارتباط با دانشجویان در قالب گفت‌وگو محوری

همچنین دکتر محمود شبستری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این مراسم، گفت: ماموریت اصلی ما تولید علم در حوزه پزشکی و به‌کارگیری آن در مسیر ارائه خدمت شایسته به مردم بوده و ما در برنامه‌های خود در دوره جدید به دنبال تحقق اهداف مدنظر در حوزه سلامت  هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکی از برترین دانشگاه‌های ایران و جهان در بخش‌های مختلف حوزه سلامت است، بیان کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت و حضور نخبگان یک درصدی در این دانشگاه که به‌واقع یک امتیاز ویژه بوده و هست با تمام توان در مسیر رشد و تعالی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان گام برمی‌داریم.

شبستری تاکید کرد: ما در مسیر خدمت شایسته به مردم با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم بهترین اقدام و عملکرد را متناسب با برنامه‌های دولت مردمی سیزدهم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برنامه هفتم توسعه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه دانشجویی هم باید تعامل بسیارخوبی میان استاد و دانشجو، دانشکده و دانشجو، مرکز تحقیقات و دانشجو و دانشگاه و دانشجو برقرار باشد تا آینده‌سازان جامعه در یک شرایط آرمانی به فعالیت‌های تحصیلی، آموزشی و تحقیقاتی بپردازند و با بهره‌گیری از علوم روز حوزه پزشکی بهترین نوع خدمت را پس از فارغ‌التحصیلی و در زمان انجام فعالیت‌های تخصصی به مردم ارائه دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دستیابی به اهداف دانشگاه با همکاری تمامی مجموعه‌ها حاصل می‌شود و تنها بر عهده یک مسئول و یا شخص خاص نبوده و نیست، اظهار کرد: با همکاری و هم‌فکری تمامی ٨۵۰۰  دانشجو، هزار عضو هیات علمی و ٣۰ هزار پرسنل می‌توانیم در مسیر دستیابی به این هدف مهم و ارتقاء جایگاه دانشگاه عملکردی موفق داشته باشیم.

شبستری افزایش ارتباط با دانشجویان در قالب گفتگو محوری و جلوگیری از ایجاد فاصله با آنها را از دیگر موارد مورد تاکید برشمرد و گفت: از تمامی مسئولان حوزه دانشجویی می‌خواهیم که با استفاده از روش‌های نوین و همفکری با بزرگان و سرآمدان علمی و فرهنگی کشور در این مسیر موثرتر عمل کنند و از ظرفیت بی نظیر اعضای هیأت علمی و اساتید نیز در این حوزه به خوبی استفاده شود.

وی افزود: مشهد کارنامه‌ای درخشان در حوزه سلامت در تمامی دوران‌ها از جمله ایام پاندمی کرونا داشته است و ما در این مراسم ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای مدافع سلامت اعلام می‌کنیم که تمام تلاشمان را در مسیر تداوم این راه پرافتخار خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha