اختصاص پژوهانه به اساتید راهنمای پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی
کد خبر: 4180624
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۲
خامنوی خیابانی خبر داد:

اختصاص پژوهانه به اساتید راهنمای پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم گفت: به معاونت پژوهشی وزارت علوم پیشنهاد دادیم به اساتیدی که پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی را راهنمایی کرده‌اند پژوهانه یا گرنت پژوهشی تعلق بگیرد که با آن موافقت شده و مبلغ قابل توجهی در اختیار اساتید راهنمای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر دینی و قرآنی قرار می‌گیرد.

احسان خامنوی خیابانی

احسان خامنوی خیابانی؛ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح جزئیات اختتامیه جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی پرداخت و گفت: جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی، که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود یکی از معتبرترین جشنواره‌ها در حوزه پژوهش‌های مذهبی محسوب می‌شود و مورد توجه فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط است.
 
وی ادامه داد: جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی با توجه به ضرورت فرهنگ‌سازی دینی و قرآنی در دانشگاه‌ها و تقویت پژوهش‌های قرآن‌بنیان، مبتنی بر روش‌های صحیح تحقیق در بین دانشجویان، توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هر ساله برگزار می‌شود. تاکنون بیست دوره این جشنواره برگزار شده و امسال فراخوان بیست و یکمین جشنواره داده شد و اختتامیه آن 23 آبان‌ماه در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، مصادف با هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. 
 
وی افزود: این اختتامیه، یک گردهمایی قرآنی است و برای پژوهشگران عرصه فعالیت‌های دینی و مذهبی، یک برنامه مهم تلقی می‌شود. جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی یکی از معتبرترین جشنواره‌هایی است که در حوزه قرآنی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود و در این بیست و یک دوره، به ثبات و بلوغی رسیده و جایگاه خود را در میان محققان حوزه دینی و قرآنی پیدا کرده است.

آثار رسیده به جشنواره

خامنوی خیابانی تصریح کرد: در این جشنواره بیش از چهارصد و پنجاه اثر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دست ما رسیده که داوری این آثار در دو مرحله انجام شده است. در یک مرحله پایش اولیه انجام شد و پایان نامه‌هایی که به میزان بیشتری با فضای مورد نظرِ برگزار کنندگان جشنواره مرتبط بودند انتخاب شدند و سپس پایان‌‌نامه‌هایی که از نظر شکلی و محتوایی متناسب‌تر بودند به مرحله داوری نهایی راه پیدا کردند و در نهایت در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌هایی برگزیده شدند که سه شنبه هفته آینده در مراسمی که با حضور سیدمحمد حسینی؛ معاون پارلمانی رئیس جمهور و عبدالحسین کلانتری؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار می‌شود از آنان تقدیر به عمل خواهد آمد.
 
رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در این جشنواره ابتکاراتی وجود دارد که نسبت به دوره‌های قبل متمایز شده است. از جمله اینکه ما علاوه بر دانشجویانی که به نحوی از آنها تقدیر خواهد شد به معاونت پژوهشی وزارت علوم پیشنهاد دادیم برای تقدیر از اساتیدی که این پایان‌نامه‌ها را راهنمایی کرده‌اند پژوهانه یا گرنت پژوهشی تعلق بگیرد که با آن موافقت شده و مبلغ قابل توجهی در اختیار اساتید راهنمای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر دینی و قرآنی قرار می‌گیرد. بنا داریم برای دوره‌های دیگر نیز این روند ادامه داشته باشد. از اساتید و مشاورین هم دعوت شده در این مراسم حضور پیدا کنند. همچنین به منظور ارج نهادن به زحمات محققین و پژوهشگران، با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جوایز پدیدآورندگان آثار برتر در این دوره نسبت به دوره قبل از افزایش قابل توجهی برخوردار شده است.

بخش‌های ویژه این دوره

وی افزود: در کنار برنامه‌های اصلی که برای مراسم اختتامیه پیش‌بینی شده، فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان و دانشگاه‌های اطراف نیز پیش‌بینی شده است تا مخاطبان از دستاوردهایی که در حوزه پژوهش و تحقیقات علوم قرآن و حدیث وجود دارد استفاده کنند. در نهایت امیدواریم که این مراسم، مراسمی فاخر برای برگزیدگان این جشنواره باشد و آنگونه که شایسته است از آنها تقدیر کنیم تا فضای مناسبی برای ارج نهادن به تحقیقات علوم انسانی اسلامی و قرآنی فراهم شود.
 
رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: لازم به ذکر است که دو بخش ویژه برای این جشنواره پیش‌بینی شده است که شامل حکمرانی با تأکید بر آموزه‌های دینی و قرآنی و همچنین سبک زندگی با تأکید بر موضوع عفاف و حجاب هستند و آثار به صورت مجزا مورد داوری قرار گرفتند و برگزیدگانی در این زمینه خواهیم داشت که معرفی خواهند شد.
 
انتهای پیام
captcha