عالمان یهودی بیشترین دسترسی به نسخ اصیل دینی را داشته‌‌اند
کد خبر: 4188896
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
قائم مقام جامعه المصطفی:

عالمان یهودی بیشترین دسترسی به نسخ اصیل دینی را داشته‌‌اند

قائم مقام جامعه المصطفی گفت: از دیرباز بیشترین دسترسی به نسخ اصیل دینی در اختیار عالمان یهود بوده است و پس از آن نیز قدرت‌های سلطه‌گر با جمع‌آوری آثار بسیاری از دانشمندان ملت‌های تحت استعمار تلاش کردند این آثار را به نام خود ثبت و ضبط کنند.

مجید خالق‌پور، قائم مقام جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید خالق‌پور، قائم مقام جامعه المصطفی العالمیه، عصر امروز، ۲۸ آذرماه در آیین اختتامیه دوره مقدماتی فهرست‌نگاری نسخ خطی مرکز آموزشی، مهارتی بیان، اظهار کرد: در برگزاری تمام دوره‌های مهارتی باید راه‌های بهره‌مندی میدانی و بیرونی از این ظرفیت نیز به مخاطبان معرفی و ارائه شود.

وی با اشاره به اهمیت احیای نسخ خطی، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله نسخ خطی اهمیت بیشتری یافت و گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شد و تنها ۱۸ هزار نسخه خطی از سوی مقام معظم رهبری به موزه آستان قدس رضوی تقدیم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور ادامه داد: در این زمینه کتابخانه‌های مختلفی در کشور فعال هستند و مرکز بسیار خوبی نیز در هندوستان فعال است که 800 هزار نسخ خطی در آن نگهداری می‌گردد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای حفظ نسخ خطی، ابراز کرد: در این زمینه لازم است گروهی در جهت شناخت نسخ خطی و دست‌نویس و تعیین اولویت‌ها به شکل مهارتی ورود کنند.

قائم مقام جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: از گذشته ارزش نسخ خطی برای علمای دین آشکار بوده است و در طی عمر حوزه‌ علمیه، علما به دنبال دستیابی به منابع اصیل و دست اول بودند. در برابر دشمنان نیز همواره به دنبال خارج کردن آثار از دسترس مسلمانان بودند.

وی ادامه داد: از دیرباز بیشترین دسترسی به نسخ اصیل دینی در اختیار عالمان یهود بوده است و پس از آن نیز قدرت‌های سلطه‌گر با جمع‌آوری آثار بسیاری از دانشمندان ملت‌های تحت استعمار تلاش کردند این آثار را به نام خود ثبت و ضبط کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های این عرصه را شناسایی مجموعه‌های مرتبط با جمع‌آوری نسخ خطی دانست و گفت: یکی از مراکز پیشرو در این زمینه مجموعه بر الصغیر است که تلاش‌های فراوانی در این زمینه به انجام رساندند که از تجربیات ارزشمندی بهره‌مند هستند و باید فراگیران این دوره از این تجربیات بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر ضرورت تبدیل جریان کشف و ساماندهی نسخ خطی به یک اتحادیه، افزود: مجموعه‌های فعال در عرصه نسخ خطی در کشور باید یک جایگاه رسمی و تخصصی یابند که برای رسیدن به این هدف، همه مجموعه‌ها باید با یکدیگر ارتباط مستمر برقرار نمایند و در ادامه رویکرد بین‌المللی دنبال شود. جامعه‌المصطفی به عنوان یک مرکز علمی بین‌المللی می‌تواند در این عرصه ورود جدی داشته باشد.

قائم مقام جامعه المصطفی به برخی اولویت‌ها در موضوع نسخ خطی پرداخت و گفت: با توجه به ظرفیت محدودی که در عرصه نسخ خطی در اختیار ما قرار دارد، باید حتماً اولویت‌ها تعیین گردد و بر اساس این اولویت‌ها کار دنبال شود. کار پراکنده بیشترین آسیب را برای نیرو‌های فعال در این عرصه به وجود خواهد آورد و موجب اتلاف سرمایه‌ها خواهد شد.

یادآور می‌شود، در پایان به فراگیران این دوره گواهی رسمی از سوی مرکز آموزشی، مهارتی بیان و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور اهدا شد.

انتهای پیام
captcha