گفتمان دولت همان گفتمان امامین انقلاب است
کد خبر: 4190435
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی:

گفتمان دولت همان گفتمان امامین انقلاب است

رئیس جمهور در اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، گفت: گفتمان دولت را همان گفتمان حضرت امام و رهبر معظم انقلاب قرار داده‌ایم و همین گفتمان باید در جامعه در عرصه‌های مختلف اجرا شود.

سیدابراهیم رئیسیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور کشورمان امروز 7 دی در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد که در قم در حال برگزاری است، ارتباط با حوزه‌های علمیه و خصوصاً حوزه علمیه قم را توفیق و افتخاری برای دولت سیزدهم ذکر کرد و گفت: حوزه به عنوان خاستگاه و حامی انقلاب و نهادهای آن همواره خود را به نسبت به این حمایت متعهد می‌داند و این سرمایه بزرگی هم برای نظام و هم برای دولت و هم برای حوزه است.

رئیس جمهور، شکل‌گیری نظام اسلامی و ساختارها و نهادهای آن را براساس آموزه‌های دینی دانست و تأکید کرد: ما معتقدیم در برابر همه تمدن‌ها، تمدن اجتهادساز وجود دارد که در برابر مسائل از پاسخ باز نمی‌ماند و براساس فقه می‌تواند به نیازهای بشر پاسخگویی داشته باشد.

رئیسی این دعوت را مبتنی بر مبانی متقنی دانست که تاکنون توانسته در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی اثرگذار و در عرصه جهانی حرف داشته باشد و این اجلاسیه و همکاری‌ها می‌تواند اثر بخش و امیدآفرین باشد.

رئیس جمهور با تجلیل از کارنامه درخشان جامعه مدرسین قبل از انقلاب در زمینه مبارزه با انکر منکرات و بعد از انقلاب در تقویت اعرف معروفات یعنی نظام اسلامی، تصریح کرد: در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شده و وقتی به چهل ساله نگاه می‌کنیم می‌بینیم خدمات زیادی انجام شده، گام‌های مهمی برداشته شده است لکن این هم اندیشی‌ها و نشست‌ها ما را وامی‌دارد تا نسبت به کارهای انجام شده و نیز اقدامات متناسب بعدی تأمل داشته باشیم.

نگاه همه‌جانبه به تحول

رئیسی افزود: با هدایت‌های حضرت امام، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مراجع معظم تقلید و اساتید و علمای حوزه گام‌های خوبی برداشته شده است، اما نیاز است نسبت به ضرورت مسئله تحول نگاه دقیق و همه جانبه داشته باشیم. داشتن نگاه تحولی امری لازم است، مسئله بعدی فرآیندهای تحول است که باید درباره آن فکر کنیم به چه شکل و چه شیوه باید این نگاه وجود داشته باشد و باید در این مسیر یک بازنگاه داشته باشیم. سومین مسئله تحول نهادی و ایجاد دگرگونی در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است نه شاکله اداری صرف.

رئیس جمهور افزود: افزایش بهره‌روری از همه امکانات و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، امری مهم و لازم است، اگر این را داشته باشیم در همه عرصه‌ها رشد را شاهد خواهیم بود و این نیاز به فرهنگ‌سازی در حوزه مدیران و عموم مردم دارد؛ چراکه با مشارکت مردم است که کارها به سرانجام مطلوب می‌رسد.

رئیسی همگام و همراه شدن و مشارکت اجتماعی را در موفقیت برنامه‌ها نقش‌آفرین دانست و اضافه کرد: اساس و مبنای تحول را سند گام دوم انقلاب اسلامی قرار داده‌ایم، تمام تحول‌های ما باید مستند به این سند باشد. معتقدیم در این سند بسیاری از واقعیات موجود دقیقا ذکر شده و هم نگاه به آینده و کارهای پیش رو وجود دارد.

رئیس جمهور تأکید کرد: گفتمان دولت را همان گفتمان حضرت امام و رهبر معظم انقلاب قرار داده‌ایم و همین گفتمان باید در جامعه در عرصه‌های مختلف اجرایی شود. ما بر اساس سند گام دوم، سند پایین دستی به عنوان سند تحول دولت مردمی را تهیه کرده‌ایم که روی آن کار فراوانی از سوی اندیشمندان انجام شده است، تنها دولتی هستیم که بعد از انقلاب دارای سند تحول هستیم و در اختیار همه مراکز علمی و فرهنگی و آحاد کشور قرار دارد و قابل نقد و بررسی است. در این سند سی و هفت موضوع که مهم ترین مسائل کشور است مورد بررسی قرار گرفته و برای آن راهکار تهیه و تدوین شده است.

اگر به گفتمان امام و رهبری عمل می‌شد در جایگاه امروز نبودیم

رئیسی افزود: اگر آنچه امام و رهبری فرموده‌اند محقق می‌شد ما امروز شاهد برخی مشکلات و نابسامانی‌ها در حوزه فرهنگی و اقتصادی و سایر عرصه‌ها نبودیم، اگر به گفتمان امام و رهبری در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست عمل می‌شد آیا ما در جایگاه امروز بودیم.

وی اضافه کرد: برخی گاهی نگاه‌های خود را بر گفتمان حضرت امام و رهبر معظم انقلاب ترجیح دادند و همین مسئله ما در دچار عقب ماندگی‌هایی کرده است که این مسئله بر کسی پوشیده نیست. این انقلاب این ظرفیت و توانمندی را دارد که تمام شؤون زندگی انسان معاصر را اداره کند و نسبت به آن‌ها اساس و مبنا و پایه استواری داشته باشد.

رئیس جمهور بیان کرد: گلایه‌ها و نگرانی‌های موجود علما، صاحبان اندیشه نیز ناشی از همین است، اما راه، «تحول» است، ما می‌توانیم مبتنی بر همین اصول عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، می‌توانیم دیپلماسی عزت‌مندانه و نه التماسی داشته باشیم؛ می‌توانیم اقتصاد بر اساس ظرفیت‌های داخلی داشته باشیم، هم می‌توانیم در منطقه در تجارت و اقتصاد حرف اول را بزنیم و هم از اصول و مبانی خود کوتاه نیایم. در عرصه فرهنگ می‌توانیم نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی توجه به معارف اهل بیت را داشته باشیم و در عین حال وادادگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نداشته باشیم.

وی افزود: بنده به عنوان یک طلبه همواره خود را محتاج به هدایت‌های مراجع و بزرگان می دانیم و معتقدم بر پایه همین گفتمان می‌توانیم حرف برتر را در منطقه و جهان داشته باشیم. گام مهم این قضیه باور داشتن است، باور داشته باشیم ما می‌توانیم، بسیاری خود را در مواجهه شدن با ادبیاتی و سخنانی ناتوان می‌بینند و خودشان را می‌بازند، باور داشته باشیم سخن و فرهنگ ما برتر است.

برخی خوب سخن می‌گویند اما جرئت عمل ندارند

رئیس جمهور تأکید کرد: برخی در سخن گاهی خوب سخن می‌گویند؛ اما وقتی نوبت به اجرا می‌رسد دل و جرئت لازم را ندارند و می‌گویند آیا واقعا می‌توانیم؛ مهم‌ترین نکته در این رابطه همان آموخته‌هایی است که حوزه و بزرگان به همه دولتمردان و مسئولان یاد داده‌اند و رمز موفقیت همین است.

رئیسی در ادامه گزارشی از وضعیت اقتصادی طی دو ساله گذشته در قیاس با دوره گذشته بیان کرد و ادامه داد: ما علیرغم کسری بودجه، شرایط کرونا، کمبود کالاها، تحریم‌ها و  تنگناهای مالی و با توجه به ظرفیت‌های داخلی، اتکال به خدای متعال در دولت توانسته‌ایم رشد اقتصادی را به چهار درصد برسانیم این در حالی است که برخی به درستی دهه گذشته را دهه تعطیل می‌نامند.

وی، ناترازی بانکی را از جمله عوامل تورم‌زا دانست و از تلاش و برنامه دولت برای کاهش تورم خبر داد و گفت: ان‌شاءلله این مهم با تدبیر دولت سیزدهم و با همراهی ملت محقق خواهد شد.

رئیس جمهور انزوای سیاسی و ناامید کردن مردم را دو نقشه دشمنان دانست و با بیان این که در هر دو عرصه شکست خوردند، از رکوردشکنی تجارت کشور در منطقه طی چهل ساله اخیر خبر داد و گفت: علیرغم کارشکنی‌ها به چندین اجلاسیه و نهادهای مهم اقتصادی ملحق شده‌ایم و به شریان‌های اقتصادی دسترسی داریم.

با نگاه «ما می‌توانیم» می‌توانیم برنده باشیم

وی با ارائه گزارش‌های آماری از پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، مالیات، شرکت‌های دانش‌بنیان،  تأکید کرد: با نگاه «ما می‌توانیم» می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم و پیش برنده باشیم.

رئیسی تقویت ایمان و امید و جهاد در تبیین را وظیفه همیشگی روحانیت و علما دانست و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هک سامانه‌های سوخت، اظهار کرد: دشمنان دو بار از همین طریق دنبال توطئه‌گری و ایجاد ناامنی بودند، اما در هر دو پروژه دشمنان موفق به ناامید کردن مردم و ایجاد ناامنی نشدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله فلسطین که منبعث از مبانی امامین انقلاب است، تصریح کرد: امروز این حقانیت بر همگان ثابت شده و پرده از چهره رژیم کودک‌کش اسرائیل کنار زده است.

انتهای پیام
captcha