دسترسی به 35 هزار نسخه کتاب در کتابخانه تخصصی قرآن و حدیث حرم رضوی
کد خبر: 4206657
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰

دسترسی به 35 هزار نسخه کتاب در کتابخانه تخصصی قرآن و حدیث حرم رضوی

مجموعه‌ای بالغ بر 35 هزار نسخه از منابع دست اول شیعی و اهل سنت در حوزه‌های علوم قرآنی و حدیثی و تازه‌ترین منابع منتشر شده مرتبط در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی در دسترس اهل علم و پژوهش قرار دارد.  

دسترسی به 35 هزار نسخه کتاب در کتابخانه تخصصی قرآن و حدیث حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، زهرا قربانی، مسئول کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: طلاب حوزه‌های علمیه، دانشجویان الهیات، اندیشمندان قرآنی، پژوهشگران و علاقه‌مندان به قرآن و معارف قرآنی از جمله مخاطبان این کتابخانه تخصصی هستند که امکان استفاده از افزون بر 800 پایان‏‌نامه قرآنی را نیز در این کتابخانه دارند.

وی به نصب بیش از 100 نرم‌افزار تخصصی قرآنی همچون مجموعه کامل نرم‌افزارهای نور، مکتبه‌الشامله و مرقوم، بر روی رایانه‌های موجود در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث اشاره کرد و افزود: همچنین این کتابخانه با گردآوری بالغ بر 100 نسخه کتاب کودک و نوجوان با محوریت معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) تلاش کرده است پاسخگوی نیاز مطالعاتی فرزندان همراه اعضاء و مراجعان خود به ویژه مادران محقق باشد.

قربانی ادامه داد: اعضای کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی علاوه بر امکان مطالعه منابع در محل این کتابخانه تخصصی و تهیه کپی از منابع چاپی آن برطبق ضوابط کتابخانه مرکزی، امکان امانت برخی از منابع غیرمرجع و همچنین منابع حوزه کودک و نوجوان آن را دارند. مراجعان کتابخانه در صورت نیاز می‌توانند از خدمات مشاوره کارشناس پژوهشی تالار نیز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: همچنین این کتابخانه تخصصی با توجه به تغییر رویکرد در امانت منابع از سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش فراتر از صددرصدی امانت و تحویل منابع در سال ۱۴۰۲ بوده که بیانگر افزایش مخاطبان و اعضای فعال این کتابخانه است.

مسئول کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی گفت: این کتابخانه علاوه‌ بر ارائه خدمات به اعضاء کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی، پذیرای مراجعان مهمانی است که برای چند ساعت و یا چند روز متقاضی استفاده از خدمات این کتابخانه هستند. این مراجعان با ارائه کارت شناسایی معتبر و تکمیل فرم معرفی مهمان، می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی افزود: در این راستا این کتابخانه تخصصی، به طور میانگین ماهیانه، پذیرای بالغ بر 100 نفر مهمان اعم از استادان دانشگاه، طلاب حوزه‌های علمیه، دانشجویان، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به معارف قرآنی از شهرهای مختلف ایران و کشورهایی مانند پاکستان، عراق، هندوستان، افغانستان و... است.

قربانی ادامه داد: همچنین محققانی که به صورت گروهی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، می‌توانند با هماهنگی قبلی در قالب طرح اعتکاف علمی از فضای مطالعاتی این کتابخانه استفاده کنند.

وی گفت: محققان، پژوهشگران و فعالان قرآنی در زمان حضورشان در این کتابخانه به صورت غیرمستقیم به همه منابع مخزن چاپی نیز دسترسی دارند که در صورت نیاز در کمترین زمان منابع اطلاعاتی از طریق نرم‌افزار کتابخانه از مخزن اصلی یا آرشیو درخواست و بلافاصله در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

قربانی تصریح کرد: کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی در سال 1389 تأسیس شده و رکن اصلی فعالیت‌های آن، ترویج و نشر هر چه بیشتر علوم و معارف قرآنی است.

وی افزود: همچنین وب سایت دو زبانه فارسی و عربی کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث به نشانی http://library.aqr.ir/quran، محتواهای متنوعی شامل اخبار قرآنی، نکته‌ها و حکایت‌های قرآنی، معرفی منابع چاپی و کتاب‌های کودک، نرم‌افزارهای قرآنی، پایان‌نامه‌ها، مجموعه‌ها، شخصیت‌ها و... را در دسترس کاربران فضای مجازی قرار می‌دهد.

مسئول کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی گفت: این کتابخانه در کنار ارائه خدمات مطالعاتی، فعالیت‌های اثرگذار قرآنی دیگری نیز در طول سال انجام می‌دهد که می‌توان به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی قرآنی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی محققان و قرآن‌پژوهان عضو سازمان و اجرای طرح قرآنی «آیه‌ای از نور» در راستای تدبر و آشنایی بیشتر با مفاهیم قرآنی در فضای مجازی مرتبط با کتابخانه اشاره کرد.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی با محوریت قرآن و معارف اهل بیت(ع)، مشارکت در اجرای طرح «زنگ کتاب» سازمان در مدارس ابتدایی و معرفی بهترین کتاب‌های دینی متناسب با این گروه سنی و برپایی مسابقات قرآنی، از دیگر فعالیت‌های این کتابخانه تخصصی به شمار می‌آید.

قربانی بیان کرد: همچنین از ابتدای دی‌ماه 1402، به‌منظور تسهیل ارتباط با اعضای کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث و در راستای اطلاع‌رسانی در زمینه تازه‌های منابع، نشست‌های تخصصی و اطلاعیه‌های مربوط به این بخش و نیز معرفی بهترین کتاب‌ها، در پیام‌رسان «ایتا»، کانالی با نام این کتابخانه ایجاد شده است.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های این کتابخانه، تولید محتوای قرآنی و دینی و اشتراک در پاتوق فرهنگی آستان قدس رضوی است که شامل تهیه پوستر و ویدئو با محتوای معرفی کتاب، گزارش تصویری نشست‌ها، تازه‌های منابع و گزارش نمایشگاه‌های این مرکز است.

قربانی بیان کرد: این کتابخانه تخصصی در ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 نیز با برپایی نمایشگاه با موضوع ماه مبارک رمضان و با تأکید بر آیات قرآن، روایات و ادعیه این ماه، برپایی نمایشگاه بهار طبیعت با تأکید بر قرآن و روایات و برگزاری نشست قرآنی با موضوع «امام حسن مجتبی(ع): پندها و عبرت‌ها» در نیمه ماه رمضان، میزبان اعضای کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی و مراجعان مهمان آن است، همچنین مسابقه قرآنی تسنیم در این ایام برگزار خواهد شد.

گفتنی است کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، همه روزه به‌جز روزهای تعطیل رسمی، از ساعت 7:15 تا 13:30، در طبقه منهای یک کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم مطهر، پذیرای اهل کتاب و کتابخوانی است.

انتهای پیام
captcha