کد خبر: 4284105
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۵
آیت‌الله فاضل لنکرانی در همایش در مسیر فقاهت:

فقیه باید وجوه مختلف آیات قرآن و روایات را بداند

آیت‌الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: کسی که طعم اجتهاد را بفهمد هر ساعت برای او تولد جدید است و از خودش و معلوماتش حظ و بهره می‌برد، اجتهاد با هیچ مقامی از مقامات دنیوی قابل مقایسه نیست چرا که ملکه اجتهاد عنایت بزرگی از سوی خدای متعال به انسان است.

محمدجواد فاضل لنکرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی؛ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، امروز اول خرداد ماه در همایش یک روزه «در مسیر فقاهت» که در مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع) و با حضور دانش‌پژوهان جدیدالورود این مرکز از سراسر کشور برگزار شد در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و نام آیت‌الله شهید رئیسی و سایر شهدای خدمت به تبیین اهمیت و ارزش درجه اجتهاد پرداخت و گفت: هدف از برگزاری چنین همایشی آشنایی با برنامه‌های این مرکز است، ما در این مرکز دروس سطح، خارج و گرایش‌های تخصصی داریم چرا که امروزه مراکز و نهادهای مختلف کشور از جمله قوه‌های مجریه، مقننه، قضاییه، دانشگاه‌ها و سایر مراکز و نهادها دستشان به سوی حوزه دراز است و نیاز به کارشناسان و مجتهدین دینی دارند.

وی افزود: تردیدی نیست که امروزه کسی که توانایی تحصیل در فقاهت و علوم اهل بیت (ع) را دارد این کار بر او وجوب عینی دارد و امیدوارم دعای امام عصر عج در این مسیر مبارک شامل حال همه ما شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه هر طلبه لازم است خودش را در مسیر رضایت آن حضرت قرار دهد، تاکید کرد: طلبه‌ای که در این مسیر نورانی حرکت می‌کند نباید دنبال چیزی غیر از رضایت حضرت بقیه الله(عج) باشد چرا که رضایت آن حضرت رضایت خداست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایت امام صادق(ع)؛ «أنتُم أفقَهُ الناسِ إذا عَرَفتُم معانيَ كلامِنا؛ افقه مردم کسی است که معانی کلمات ما را بداند»، گفت: ممکن است کلمات معانی مختلف داشته باشد، فقه به معنی عام و خاص داریم، فقه خاص همین فقاهت و اجتهاد است اما معیار این است که حضرت فرمود: أنتُم أفقَهُ الناسِ إذا عَرَفتُم معانيَ كلامِنا. باز در روایت دیگری آمده که فقیه کسی است که وجوه کلمات ائمه(ع) را بفهمد؛ وجوهی که با قرآن کریم و سایر روایات سازگاری داشته باشد. حال اگر کسی ضوابط اجتهاد را داشته باشد می تواند کلمات اهل بیت عصمت و طهارت را بفهمد.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه، تاکید کرد: با درجه اجتهاد است که انسان می‌تواند محکمات و متشابهات قرآن را بفهمد و با قرآن مأنوس باشد، با احتهاد است که انسان می تواند با قرآن کریم  استدلال کند.

وی افزود: کسانی که در این مرکز یا سایر مراکز حوزه می‌خواهند تحصیل کنند باید اهمیت و ارزش اجتهاد را بدانند و از اساتید خود بخواهند که از اجتهاد  برایشان بگویند.

نیاز مبرم به مجتهد داریم

آیت‌الله فاضل لنکرانی در بخش بعدی سخنان خود ضمن پاسخ به این سؤال که مگر چقدر نیاز است ما مجتهد داشته باشیم؟ تاکید کرد: اولا که نیاز مبرم به وجود مجتهدین داریم، امروزه در نظام جمهوری اسلامی دور بودن قوا از مجتهدین واقعی سبب ایجاد مشکلات شده است؛ شدیدا در داخل و خارج کشور به مجتهدین توانمند نیاز داریم و طبق فرمایش مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی، شخصی که به اجتهاد رسیده باشد وجودش در همه جا چه داخل و خارج کشور قابل استفاده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: واقعا کسی که طعم اجتهاد را بفهمد هر ساعت برای او تولد جدید است و از خودش و معلوماتش حظ و بهره می‌برد، اجتهاد با هیچ مقامی از مقامات دنیوی قابل مقایسه نیست چرا که ملکه اجتهاد عنایت بزرگی از سوی خدای متعال به انسان است.

وی گفت: به برکت این نظام و انقلاب اسلامی ابعاد فقه هزار برابر شده است، قبل انقلاب فقه اجتماعی نداشتیم و تنها فقه فردی بود اما امروزه فقه اجتماعی است، امروزه فقه ما گسترش زیادی پیدا کرده که اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست و به برکت انقلاب و امام راحل ره درهای جدیدی از فقه باز شده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی، تاکید کرد: اگر نگاه ما به فقه فردی باشد اشتباه است ما در این مرکز می‌خواهیم این مسیر دنبال شود و این کار جز با تسلط به مبانی فقهی امام خمینی (ره) و شاگردانش میسر نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآوری کرد: فقه معاصر یعنی کشف احکام فقه اجتماعی اسلام، مثلا باید موضع فقه را در انتخابات مشخص کنیم و این کار نیاز به بحث فقهی دارد لذا اگر ما چیزی به نام فقه اجتماعی را باور نداشته باشیم به فقه معاصر نمی‌رسیم چون حقیقت فقه معاصر این است که احکام فقه اجتماعی را مشخص کنیم و بدانیم که حقیقت دین تشکیل حکومت است.

انتهای پیام
captcha