سید حسن موسویچلک، معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به اینکه جنگ رخ داده است و در زمان جنگ نیازها و خواستههای مردم متفاوت میشود، گفت: سازمانهای مختلف باید بتوانند با توجه به تغییر شرایط، در کنار مردم باشند.
وی اعلام کرد: مراکز دولتی و غیردولتی سازمان بهزیستی نیز از صبح روز اول حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان کمیته مدیریت بحران را هم در ستاد و هم در استانها شکل دادند و با توجه به جایگاه حمایت روانی ـ اجتماعی و مداخلاتی که سازمان بهزیستی دارد، خط صدای مشاوره 1480 و خط 123 اورژانس اجتماعی و داوطلبان طرح «محب» برای حمایت روانی اجتماعی از آسیبدیدگان فعال هستند.
موسویچلک گفت: از روز اول حمله با هماهنگی کمیته مدیریت بحران هر استانی شیفتهای ارائه خدمات مشاوره به هموطنان افزایش داده شده است و مشاوران ما علیرغم فشار کاری بالا در حال ارائه خدمات شبانهروزی هستند که بسیار قابل تقدیر است. همکاران ما هماکنون برای ارائه خدمات و کمک به آرامش مردم در کنار خانوادههای خود نیستند بلکه تلاش دارند شرایط و توانمندی روانی مردم را ارتقا دهند.
وی تصریح کرد: یکسری راهنماییهای روانی و علمی میتواند به آرامش بیشتر خانوادهها در شرایط کنونی منجر شود که بر همین اساس راهنمای «فایل راهنمای کاربردی برای حفظ و ارتقاء سالمت روان در شرایط بحران جنگ» و «فایل راهنمای حفظ ایمنی فردی و خانوادگی» تهیه شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: در سایت انجمن مددکاران ایران نیز راهنماییهای روانی خوبی به مردم ارائه شده است که عموم مردم با مراجعه به این سایت میتوانند توصیههای لازم را دریافت و مطالعه کنند.
وی به والدینی که با سؤالها و اضطراب کودکان خود مواجه هستند توصیه اکید کرد که تلفنهای همراه خود را کنار بگذارند و با بچههای خود در خانه بازی کنند و در حین بازی به سؤالهای کودکانشان در خصوص جنگ با توضیحات آرام بخش پاسخ دهند. والدین حتماً باید به فرزندان خود اطمینان دهند که کنار آنها هستند و هرگز آنها را رها نمیکنند و مردم ایران کنار هم هستند و مسئولان در تلاش هستند تا مسائل را حل کنند.
موسویچلک بر لزوم سرگرم کردن کودکان و پرداختن به موضوعاتی به غیر از جنگ تأکید کرد و گفت: در حال تهیه راهنمای خاص حمایت روانی از کودکان هستیم که به سرعت در اختیار مردم قرار داده میشود. البته در صورتی که والدین ندانند چگونه باید به سؤالات فرزندان خود پاسخ دهند میتوانند با خط مشاوره بهزیستی به شماره «1480» و خط اورژانس اجتماعی به شماره «123» تماس بگیرند و از مشاوران متخصص بهزیستی راهنمایی بگیرند.
وی به خانوادهها نیز هشدار داد که اگر کودکانشان در معرض اخبار منفی و مغرضانه رسانههای معاند قرار گیرند، آسیب خواهند دید و افزود: رسانهها مسئولیت حرفهای دارند؛ رسانهای که در راستای اخلاق حرفهای عمل میکند معمولاً تنش ایجاد نمیکند اما رسانههایی که اهداف دیگر را دنبال کنند از ظرفیت رسانه برای ایجاد اضطراب، تنش، اعتراض و ... استفاده میکنند. پس بهتر است که والدین اخبار را از مراجع رسمی کشور خودمان دریافت کنند و تلاش کنند تا حد ممکن کودکان را از اخبار دور نگه دارند.
انتهای پیام