حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل، استاد و کارشناس مهدویت حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا به مناسبت نهم ربیعالاول؛ سالروز امامت امام زمان(عج) با بیان اینکه مردم در آغاز امامت هر امام، به نوعی با امام زمان خود بیعت و همراهی میکردند، گفت: مثلا این بیعت در دوره خلافت حضرت علی(ع) انجام شد؛ وقتی 25 سال از خانهنشینی آن حضرت گذشت، بعد از دوره خلیفه سوم، مردم به منزل ایشان هجوم آوردند که خلافت را بپذیرند، در نهایت با ایشان بیعت کردند یعنی خلافت ایشان شروع شد.
وی اضافه کرد: در دوره امام مجتبی(ع) هم مردم با ایشان بیعت کردند، گرچه بعدا با ترفندهای معاویه و خیانت برخی از یاران امام(ع) به خاطر اندک مطامع دنیوی، بیعت خود را نقض کردند؛ بنابراین مرسوم بود که به هر نحوی شیعیان با امام جدید خود بیعت میکردند و به تعبیری همراه امام شوند.
کفیل، با بیان اینکه بیعت با امام یعنی من خواسته امام را بر خواسته خودم ترجیح میدهم و عملا فعلم، فعل امام میشود، گفت: مفهوم بیعت این است که من هر زمانی ببینم دغدغه امامم چیست، همان کار را انجام دهم؛ یعنی اگر امیرمؤمنان(ع) وارد میدان خلافت و عرصه نبرد با ناکثین و مارقین و قاسطین شدهاند، همراه او هستم و اگر امام مجتبی(ع) عزم مبارزه با معاویه را دارد همراه او میشوم و اگر به دلایلی صلح کردند باز هم همراهی میکنم و اگر امام حسین(ع) وارد نبرد با یزید زمان خود میشوند من در کنارشان هستم.
استاد و کارشناس مهدویت حوزه علمیه؛ با بیان اینکه مفهوم بیعت یعنی دقیقا هر چه امام انجام میدهد انجام دهم و در چنین شرایطی گفتن اینکه این حرف و عمل من است معنا ندارد، تصریح کرد: ما امام و رهبر داریم و باید طبق مشی و نظر او عمل کنیم؛ در مورد حضرت حجت(عج) مهمترین خواسته ایشان فرج است؛ یعنی دغدغه امام، دغدغه ظهور و برنامهریزی برای فرج است و همه حرکت امام(ع) به این سمت است که فرجشان یک روز نزدیکتر باشد و این خواسته امام(ع) خواسته برای حاکمیت است.
وی بیان کرد: امام اکنون امامت میکنند و امانبخش هستند و هدایت تکوینی دارند و واسطه فیض بین مردم و خداوند هستند و همه آثاری را که اهل بیت(ع) دارند امام عصر(عج) هم برخوردارند، فقط حکومت نمیکنند مثل اینکه خیلی از ائمه ما حکومت نکردند؛ لازمه تشکیل حکومت همراهی و یاری مردم است؛ یعنی مردم باید دغدغه امام را داشته باشند و یار ایشان شوند و در سختی، مرارتها و خوشیها تابع ایشان باشند تا امام بتواند حکومت تشکیل دهد.
کفیل اظهار کرد: در حقیقت در نهم ربیع ما با امام زمان خود بیعت میکنیم تا سالمان را طوری تعریف کنیم که برنامهریزی برای ظهور حضرت(عج) باشد؛ یعنی به گونهای همراه و فدایی امام باشیم که بتوانند هدفشان را محقق کنند و هدف امام هم تشکیل جامعه توحیدی و اعتلای کلمه حق است.
نقش مردم در تحقق اهداف الهی
استاد مهدویت حوزه علمیه؛ با بیان اینکه قرآن کریم در آیات متعدد به مسئله حکومت مستضعفان در زمین اشاره فرموده است، افزود: از جمله در سوره مبارکه انبیاء فرموده است: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ». یا در آیه شریفه دیگری فرمود: «وعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ». در آیه دیگری هم داریم: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ». لازمه تحقق این آیات الهی همراهی و یاری مردم با امام خویش است در غیر اینصورت بدون همراهی آنان این کار شکل نمیگیرد و مردم باید با همه وجود نسبت به این موضوعات دغدغه داشته باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مردم ایران و منطقه گرفتار مشکلات متعدد و سختی هستند و در چنین شرایطی نگاههای مختلفی در بین مردم ایجاد شده است، عدهای تأخیر در ظهور را دیده و ناامید میشوند و سخن از یأس بر زبان میآورند و گروهی هم میگویند؛ ما ظهور را قطعی میدانیم و قبول داریم، ولی ممکن است ظهور دهها سال دیگر به تعویق بیفتد، در چنین شرایطی وظیفه ما در تبیین حقیقت چیست؟ بیان کرد: ما در بحث ظهور دو محور را داریم؛ یکی علائم ظهور و دیگری شرایط ظهور است؛ برخی وقتی کلمه فلسطین و یمن و ... را در روایات میبینند، هر اتفاقی رخ میدهد آن را علامت ظهور میدانند و تطبیق میدهند که ورود از این منظر درست نیست؛ اینکه ما هر مسئلهای را ببینیم به ظهور نسبت دهیم.
کفیل بیان کرد: میتوان به همین موضوعات به گونه دیگری بنگریم، اینکه مردم دنیا به سمت عدالتخواهی در حال حرکت هستند؛ مردم آزاده دنیا ظلمستیز میشوند و در مقابل استکبار مقاومت کرده و میایستند؛ برای اولین بار جوان آمریکایی و اروپایی به دفاع از مظلوم قیام کرده، مقاومت میکند و هزینه میدهد؛ این سیر عدالتخواهی شرط ظهور است.
وی با بیان اینکه ما در بحث علامات، همه علامات ظهور را در شش کشور خلاصه کردهایم، اضافه کرد: این در حالی است که از منظر نگاه به شرایط میبینیم همه دنیا درگیر بحث ظهور هستند، نه چند کشور مانند؛ یمن و سوریه و ایران و فلسطین و ...؛ امروز دنیا برای ظهور آماده میشود؛ ما طی ظهور و اینکه الان عصر ظهور است نمیتوانیم بگوییم و غلط است ولی اینکه بگوییم به سمت ظهور، عدالتخواهی و ظلمستیزی در حال حرکت هستیم، لوازم ظهور است و این لوازم در حال وقوع است و نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا در حال انجام است.
امام زمان امام همه بشریت است
کفیل با بیان اینکه امام زمان(عج) امام همه عالمیان است، ادامه داد: برخی از ما امام را فقط برای ایران و ایرانیان میدانند، در حالی که امام زمان برای همه بشریت است؛ ظهور برای همه دنیاست نه فقط ایران، به گونهای که اگر اتفاقی در ایران افتاد یا نیفتاد، بگوییم ظهور نزدیک است یا دور. ما نباید در معادلاتمان نسبت به بحث ظهور تک بعدی بنگریم، کل جهان را ببینیم که همه جهان تشنه عدالت شده است.
استاد مهدویت حوزه علمیه گفت: امروز جریان فلسطین یک جریانی است که دنیا را اهل قیام و حرکت کرده؛ این خیلی مهم است؛ دنیا امروز با مفهوم ظلم مشکل پیدا کرده است و به سمت عدالت در حال حرکت است.
وی با بیان اینکه در دوره غیبت کبری مردم همه زمانها با تطبیق، علائم ظهور را به دوره خودشان نسبت دادهاند، اضافه کرد: وقتی رصد میکنیم میبینیم سیدبن طاووس که برای قرن هفتم است به فرزندش گفت؛ ظهور را درک میکنی و سلام مرا به امام زمان برسان، یعنی اگر با علائم وارد بحث ظهور شویم ایجاد یأس و نومیدی خواهد کرد؛ زیرا مردم خواهند گفت اگر فلان حادثه رخ دهد ظهور به دنبال آن خواهد آمد و اگر این اتفاق رخ ندهد، احساس نومیدی به مردم دست میدهد و حتی برخی منکر مهدویت و ظهور خواهند شد.
منتظر واقعی
استاد حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش که اگر کسی بخواهد جزء منتظران واقعی ظهور باشد چه کاری باید انجام دهد، تصریح کرد: انتظار یعنی حرکت مجاهدگونه و حرکت دین یارانه؛ منتظر، کسی است که دغدغه دین دارد؛ هر کسی در این کشور به رشد ایران کمک کند منتظر است؛ زیرا کشور شیعی است که انقلاب در آن رخ داده است؛ یک خانم خانهدار، کارمند، کارگر، در کل هر قشری اگر به اعتلا و پیشرفت کشور کمک کند، منتظر امام زمان است زیرا این کشور در برابر ظلم جهانی ایستاده است و هر کسی که موجب تضعیف کشور و انقلاب شود در برابر امام زمان ایستاده و ظهور را به تعویق انداخته است.
وی تأکید کرد: کشور ما نظامی شیعی است که در آن اشکالات و ضعف زیاد است ولی مسیر انقلاب درست است؛ شاید تقلب، اختلاس و ... رخ دهد و داده است ولی سبب نمیشود که ما هم ظلم کنیم و به دیگران ضربه بزنیم؛ مدیری که کم کاری میکند در اصل ظلم به امام میکند، کسی که کمک میکند و زحمت میکشد در خدمت امام است.
گفتوگو از علی فرجزاده
انتهای پیام