گزارشی از جلسه قرآن «رضا قراگوزلو» در بلوار استاد معین + صوت و عکس
کد خبر: 3555372
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶

گزارشی از جلسه قرآن «رضا قراگوزلو» در بلوار استاد معین + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن رضا قراگوزلو، قاری و مدرس قرآن با حضور قاریانی از سنین مختلف در مسجد فاطمه الزهراء(س) بلوار استاد معین تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن رضا قراگوزلو، قاری و مدرس قرآن کریم، شب گذشته، دوشنبه، 29 آذرماه با حضور قاریان از سنین مختلف و امیر عباسی، مداح با اخلاص اهل بیت(ع) در مسجد فاطمه الزهراء(س) واقع در خیابان آزادی، بلوار استاد معین از ساعت 18 الی 20 برگزار شد. این جلسه هر هفته در همین روز و مکان برپا می‌شود.

تلاوت قرآن همراه با تجوید و معنامحوری/آغاز خواندن، محضر سیدمحسن خدام حسینی+صوت وعکس

این جلسه قرآن از سال 1372 به استادی غلامرضا احمدی آغاز شده و اساتیدی همچون حبیب الله پوراحمدی، مهدی قره‌شیخلو، مهدی حمزه‌پور تا سال 1390، این جلسه را اداره کرده‌اند و از سال 1390 رضا قراگوزلو، راه قاریان و اساتید قبلی را ادامه می‌دهد. در این جلسه قرآن، حضور و غیاب صورت می‌گیرد و سوابق و تلاوت‌های شاگردان، آرشیو می‌شود و بانک اطلاعاتی کاملی از قاریان شرکت‌کننده در این جلسه در دسترس است.

رضا قراگوزلو، با برگزاری دوره‌های آشنایی با رسم الخط عثمان طه و روخوانی و روانخوانی در این جلسه قرآن با هدف تقویت پایه‌های علمی قرآن‌آموزان، اعضای جلسه را به سطح یکسان و مناسبی رسانده و حال، سطح یک تجوید را تدریس می‌کند.

در بخش دیگر این جلسه، رضا قراگوزلو، درس تجوید هفتگی، مبحث قلقله و غنه را با استفاده از مثال‌ها و تمرین عملی آن، روی تخته، به حاضران در جلسه، آموزش داد و سپس قاریان، آیاتی از ادامه درس جلسه را به صورت ترتیل و تحقیق تلاوت کردند و قراگوزلو، نکات تجویدی و روخوانی آنها را متذکر شد.

تلاوت قرآن همراه با تجوید و معنامحوری/آغاز خواندن، محضر سیدمحسن خدام حسینی+صوت وعکس

قراگوزلو در تحلیل تلاوت یکی از قاریان با اشاره به کندی تلاوت، گفت: کندی و تکلف در تلاوت، بعلت این است که چشم با متن قرآن آشنا نیست و این امر با تلاوت روزانه قرآن کریم اصلاح می‌شود و میزان گوش کردن تلاوت و خواندن قرآن کریم، آنقدر بالا باشد تا آیات ملکه شوند.

این مدرس قرآن کریم در ادامه تلاوت قاریان با اشاره به اینکه بواسطه توجه به صوت و لحن، گاهی تجوید به فراموشی سپرده می‌شود، گفت: صوت محور بودن تلاوت، اصلا مورد قبول نیست. صوت به تنهایی اهمیت ندارد و باید با تجوید همراه شود تا اثرگذار باشد، مثلا مرحوم استاد عبدالباسط که بعضی مستمعین غیر مسلمان را با تلاوت خود مسلمان کرد، تجوید را همراه صوت مناسب استفاده می‌کرد.

قراگوزلو با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره معنامحوری در تلاوت قرآن کریم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که اگر قاری به مفاهیم قرآن کریم، مسلط باشد، می‌تواند الحان را به گونه ای اجرا کند که دل مستمع را از جا بکند.

یکی از اتفاقات جالب این جلسه قرآن، حضور سرزده مداح اهل بیت(ع)، امیر عباسی به این جلسه قرآن بود که برای تجدید خاطرات شیرین کودکی به محل قدیمی خود آمده بود.

امیر عباسی که خواندن را با تلاوت قرآن کریم از مسجد جامع ابوذر، خدمت سیدمحسن خدام حسینی آغاز کرده است، در این جلسه قرآن، آیاتی از سوره مبارکه شمس و قدر را تلاوت کرد که در ادامه ارائه می‌شود.
کد
دریافت

مطالب مرتبط
captcha