به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پروژه «روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر» در مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی این پژوهشگاه تدوین شده و در آینده نزدیک منتشر میشود.
بنا بر این گزارش، این پروژه شامل مجموعه نشستهای تخصصی است که توسط مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی از سال 1388 با حضور کارشناسان، محققان و اساتید حوزههای اجتماعی برگزار شده است و از میان این نشستها، پنج نشست که با محوریت روحانیت و نیازهای جامعه معاصر ارتباط بیشتری داشته، انتخاب و نسبت به تنظیم، تدوین و ویرایش علمی آنها در قالب یک مجموعه اقدام شده است.
«شیوههای برقراری ارتباط مؤثر»، «معنویتهای کاذب و رسالت روحانیت»، «تنوع فرهنگی مذهبی جامعه ایران»، «تبلیغ دین؛ چالشها و راهکارها» و «سبک زندگی اسلامی ایرانی»، عناوین این نشستها هستند.
این مجموعه که جامعه هدف آن، فضلای روحانی اعم از محققان و مبلغان بوده، با رویکردی تنظیم شده است که نیاز این مخاطبان را پاسخ دهد و از این رو نکات قابل توجهی را هم نسبت به شناسایی آگاهیهای مورد نیاز روحانی و طلبه در محیط تبلیغی، چه آگاهی محیطی، چه آگاهی محتوایی تبلیغی و چه آگاهی از فضای کلی جامعه و دیگر اموری که یک روحانی باید از آن اطلاع داشته باشد، در این مجموعه ارائه شده است.
این مجموعه که محصول اندیشه و بررسیهای جمعی از صاحبنظران است، حاوی نکتههای کلیدی در زمینه شناخت مختصات تبلیغ و جامعه مخاطب، آگاهی از شیوههای برقراری ارتباط با مخاطبان و آشنایی با ابزار و روشهای تبلیغی رقیبان میباشد که هر کدام به تنهایی میتواند مروّجان و نگهبانان آموزههای دینی را در برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب و فراهمسازی ابزار مناسب برای ابلاغ پیام، یاری رساند.
این کتاب که در 250 صفحه توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آماده شده، اکنون در دست چاپ است و تا هفته آینده چاپ خواهد شد.