اعلام فراخوان بخش پژوهش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان
کد خبر: 1445248
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲

اعلام فراخوان بخش پژوهش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

گروه دانشگاه: مسئول کمیته پژوهش پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، ضمن اعلام فراخوان مقالات و پایان‌نامه‌های این مسابقات به تشریح جزئیات این فراخوان پرداخت.

مهدی اسماعیلی، مسئول کمیته پژوهش پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ضمن اعلام فراخوان بخش پژوهش این مسابقات، گفت: بر اساس این فراخوان، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، مقالات و پایان‌نامه‌های قرآنی را در دو محور اصلی «روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» و «وحدت اسلامی» دریافت خواهد کرد.

مهلت و شیوه ارسال آثار
اسماعیلی با اشاره به این‌که مهلت ارسال آثار به این مسابقات تا 30 آبان‌ماه است، افزود: صاحبان اثر می‌بایست با مراجعه به سایت کنگره چکیده و اصل مقاله را ارسال کنند.

محورها و موضوعات
وی در مورد موضوعات فرعی پیشنهادشده ذیل محورهای اصلی همایش، گفت: «تعریف مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و تمایز آن با بررسی و مقایسه تطبیقی، تفسیر علمی، نقد و بررسی و دیگر عناوین مشابه»، «گونه‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم»، «روش تحقیق در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم»، «قرآن کریم و رابطه منطقی آن با سایر علوم»، «محدوده و حوزه به‌کارگیری علوم و معارف قرآنی در  علوم مختلف»، «نقش قرآن کریم در تحول علوم انسانی»، «مبانی علوم در قرآن کریم»، «ضرورت آسیب‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» و «تفسیر به رأی و مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» محورهای فرعی در موضوع روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم هستند.
اسماعیلی در مورد موضوع وحدت اسلامی نیز بیان کرد: «مفهوم، مبانی و ضرورت وحدت اسلامی»، «فرصت ها و چالش های وحدت اسلامی»، «راهکارها و عوامل مؤثر در تحکیم وحدت امت اسلامی»، «سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در تحکیم وحدت اسلامی»، «نقش خواص و اندیشمندان اسلامی در ایجاد و تحکیم وحدت اسلامی»، «جایگاه کشورهای اسلامی در وحدت مسلمانان و فرق اسلامی»، «موانع درونی و بیرونی تحکیم وحدت امت اسلامی»، «نقش روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و ... در تحکیم روابط و وحدت جوامع اسلامی» از موضوعات مد نظر در این بخش هستند.

شرایط علمی مقالات و پایان‌نامه‌ها
اسماعیلی همچنین با اشاره به شرایط علمی مقالات و پایان‌نامه‌ها، گفت: آثار ارسالی جهت احراز سطح علمی لازم، باید مسئله‌محور و علمی ـ پژوهشی بوده و ضمن استفاده از منابع علمی معتبر، روزآمد باشند. همچنین مطالب بایستی مستند و مباحث باید به درستی تحلیل شوند و در مجموع نیز اثر دارای نتیجه مناسب و قابل ارایه‌ای باشد.
مسئول کمیته پژوهش پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان توجه پژوهشگران را به چند نکته جلب کرد و بیان کرد: تنها آثاری قابل بررسی است که قبلاً منتشر نشده و نویسنده متعهد به نشر آن‌ها در جای دیگر نباشد. آثار ترجمه‌ای پذیرفته نمی‌شوند و آثار ارسال شده نیز بازگردانده نمی‌شوند.

داوری آثار
وی با بیان این‌که آثار برگزیده با صلاحدید سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، چاپ می‌شوند، در مورد شیوه و مراحل داوری آثار، اظهار کرد: آثار دریافتی در سه سطح علمی ـ تخصصی، علمی ـ ترویجی و علمی ـ پژوهشی توسط کمیته علمی کنگره مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و نتایج ارزیابی مقالات نیز 30 آذرماه اعلام خواهد شد.
وی افزود: معیارهای کلی داوری آثار هم عبارتند از: ضرورت و اهمیت موضوع، تازگی مطالب مطرح شده، روانی و شیوایی سبک نگارش، کفایت حجم اثر، ارتباط بین مطالب، تجانس عنوان با محتوا، ارایه مقدمه مناسب به صورت علمی، ارایه روش کار به صورت علمی و دقیق، ارایه بحث و تجزیه و تحلیل مناسب و ارایه منابع با رعایت استانداردهای مربوط.

جوایز
مسئول کمیته پژوهش پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان همچنین با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این مسابقات، بیان کرد: این مسابقات در هر یک از بخش‌های مقالات و پایان‌نامه‌ها سه برگزیده خواهد داشت که به ترتیب به نفر اول هفت سکه تمام بهار آزادی، به نفر دوم، پنج سکه تمام بهار آزادی و به نفر سوم، سه سکه تمام بهار آزادی تعلق خواهد گرفت.

برخی نکات در مورد شیوه تنظیم مقالات
لازم به ذکر است که زبان مقاله بایستی به یکی از زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد و در نگارش متن لازم است که مشخصات کامل نویسنده یا نویسندگان (نام، نام خانوادگی، رتبه علمی، مدرک حوزوی و دانشگاهی، تخصص و...) همراه با نشانی پستی و الکترونیک و شماره تلفن (همراه و ثابت) در صفحه عنوان درج شود.
همچنین ساختار مقاله باید شامل عنوان، چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، طرح بحث، بحث اصلی، نتیجه‌گیری، پیشنهادها و فهرست منابع باشد.
هر مقاله باید دارای یک چکیده حداکثر 300 کلمه‌ای باشد و در پایان چکیده باید سه تا پنج واژه با عنوان کلید واژه معرفی شود. همچنین چکیده باید شامل اهداف، روش تحقیق، مهم‌ترین یافته و نتیجه باشد.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت ارسال مقاله یا کسب اطلاعات بیشتر به آدرس muslimstudents.ir مراجعه کنند.

گفتنی است مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشورجهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

captcha