کد خبر: 2618205
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
حداد عادل درخواست کرد:

برگزاری جلسه مشترک شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با وزیر علوم

گروه دانشگاه: غلامعلی حدادعادل در جلسه ۹۶ شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با وزیر علوم را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه 96 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل روز گذشته، 22 آذر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حدادعادل ضمن گرامیداشت فرارسیدن اربعین حسینی(ع) گفت: نامه‌ای از جانب شورای تحول و ارتقای علوم انسانی برای فرهادی، وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری نگاشته شده و در این نامه ضمن معرفی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از وی درخواست شده تا جلسه مشترکی به‌منظور آشنایی بیشتر بین طرفین برگزار شود.
در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین آذربایجانی، عضو شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، گزارشی از طرح تحقیقاتی «تبیین مفهوم اسلامی کردن علوم انسانی» ارائه کرد.
بنا بر این گزارش، این طرح پژوهشی در یکی از جلسات گذشته شورا مطرح شده بود و پس از طرح برخی از نظرات اعضای شورا، مورد بازنگری قرار گرفته  است.
در بخشی از این طرح با تشریح ابعاد مختلف موضوع  اسلامی کردن علوم انسانی موارد ذیل مورد اشاره قرار گرفته است:
تهذیب متون و مبانی درسی از مطالب معارض با مبانی معرفتی اسلام، نقد مباحث مباین با هستی شناختی، معرفت‌شناختی و ارزش‌شناختی اسلام، تدوین پیشینه و تاریخ‌نگاری علوم انسانی در تمدن اسلام و استخراج و تدوین فلسفه‌های مضاف هر یک از رشته‌های علوم انسانی.
بعد از ارائه این بخش از گزارش، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که مهم‌ترین آن به شرح ذیل است: در نظر گرفتن تقدم و تأخر منطقی گزینه‌های عملیاتی در مسیر حرکت به سمت اسلامی شدن علوم انسانی، تعریف مشخص یک روش تحقیق برای علوم انسانی اسلامی، توجه هدفمند به مراتب بومی‌سازی و غنی سازی در روند اسلامی‌سازی علوم انسانی، مدیریت نظام‌سازی علمی برای اسلامی شدن علوم انسانی و مسئله محور بودن پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی.
بعد از بیان این نظرات دکتر حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: در مورد متون برخی از کتاب‌های درسی، موضوع تهذیب این متون از مبانی ضد اسلامی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: نقد مبانی معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی علوم انسانی ریشه گرفته در غرب کار اصلی در مسیر اسلامی شدن علوم انسانی محسوب می‌شود.
نیاز به کار برنامه‌ریزی شده
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: رفع ابهامات موجود در مسیر اسلامی شدن علوم انسانی، که بعضاً در اذهان برخی از اقشار متدین نیزوجود دارد، محتاج یک برنامه‌ریزی و کار مدیریتی در زمینه عرضه آثار علمی در این زمینه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کفت: اسلامی‌سازی علوم انسانی محتاج یک برنامه‌ریزی چند لایه است و هر یک از این لایه‌ها باید با تعریف مشخص و توجه به اجزای مختلف موضوع، مدیریت شوند.
وی افزود: کار اسلامی شدن علوم انسانی، یک کار دراز مدت، مستمر، دائمی و فراملی و متعلق به همه جهان اسلام است.
حداد عادل گفت: باید یک گروه تحقیقاتی مسلط به موضوع و تمام وقت، بازخوردهای نظری موضوع  اسلامی شدن علوم انسانی را رصد کرده و در صورت لزوم نظریات ابراز شده را در نظرات گذشته تأثیر دهند و در غیر اینصورت نظریات و شبهات ارائه شده را پاسخ دهند.
وی اظهار کرد: سندی که امروز مورد بررسی قرار گرفت، گام اول تدوین «فلسفه علوم انسانی اسلامی» و این گام باید گام‌های بعدی تکامل پیدا کند.

captcha