به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته، 23 خرداد در همایش برنامهریزی آموزشی درسی گفت: شورای عالی برنامهریزی درسی مأموریت مهم و حساسی دارد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارتخانههای علوم و بهداشت مستقر شده است و نسبت به تدوین برنامههای آموزشی رشتههای تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکترا اقدام میکند.
رئیس شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: هماکنون بیش از 2000 برنامه درسی در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاهها در حال اجراست که عمر برخی از آنها به بیش از 35 سال میرسد و ضرورت دارد بنا به پیشرفتهای علمی صورت گرفته و نیاز بازار کار کشور مورد بازنگری قرار بگیرند.
وی با اشاره به ضرورت آسیبشناسی وضع موجود گفت: ضمن بازنگری و به روزرسانی برنامههای درسی موجود، باید برنامههای جدیدی را بهویژه درباره میانرشتهها تدوین کنیم و کارایی رشتهها و مهارتآموزی را در همه رشتهها بهویژه رشتههای علوم انسانی که بخش عمدهای از رشتههای دانشگاهی را به خود اختصاص داده است در اولویت قرار دهیم.
فرهادی تأکید کرد: باید کارآموزی و کارورزی در تدوین برنامههای درسی مورد توجه باشد و رشتههای تحصیلی بهگونهای ایجاد شوند که دانشجویان را کارآفرین تربیت کنند و فارغالتحصیلان دانشگاهی در جستجوی استخدام دولتی نباشند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه هماکنون 4 میلیون و ششصد هزار دانشجو در کشور داریم، اظهار کرد: باید ظرفیت پذیرش دانشجو مورد کنترل قرار بگیرد.
وی با تأکید بر کیفی کردن آموزش عالی که مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور است، گفت: با تقویت پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان میتوانیم به سمت رفع نیازهای کشور حرکت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شورای عالی برنامهریزی میتواند نقش سیاستگذاری و نظارت داشته باشد و کار تدوین برنامهها را به دانشگاهها تفویض کند که دانشگاهها براساس شرایط خاص خود و با رعایت خطوط کلی برنامهها را تدوین کنند.
رئیس شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم تأکید کرد: باید برنامههای درسی در مأموریتگرایی، کارآفرینی و حرکت به سمت نسل سوم دانشگاهها تدوین شوند و شورای برنامهریزی ضمن حفظ نقش نظارتی خود از ظرفیت انجمنهای علمی در تدوین برنامههای درسی استفاده کند.