تشرف تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای به حرم رضوی؛ مهم‌ترین رویداد اجتماعی مشهد
کد خبر: 3334986
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
تیرماه صورت گرفت؛

تشرف تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای به حرم رضوی؛ مهم‌ترین رویداد اجتماعی مشهد

گروه اجتماعی: روزهای تیرماه در حالی یکی پس از دیگری سپری شد که شاهد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در آستانه برپایی دهمین نمایشگاه قرآن و تشرف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در حرم مطهر رضوی به عنوان مهم‌ترین رخدادهای آن بودیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، روزهای تیرماه در حالی یکی پس از دیگری سپری شد که شاهد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در آستانه برپایی دهمین نمایشگاه قرآن و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مشهد و ... به عنوان مهم‌ترین رخدادهای آن بودیم.

نخستین رخداد اول تیرماه 94 مشهد مقدس در حوزه اجتماعی برگزاری نخستین جلسه کمیته فرهنگی ستاد برنامه‌ریزی مشهد 2017 با حضور بیش از 50 نماینده از دستگاه‌های مختلف اجرایی بود که پیشنهادات گوناگون جهت آماده‌سازی مشهد برای سال 2017 ارائه شد.

علاوه بر این نشستی در دفتر معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی برگزار شد و محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی به اجرای طرح پلیس زائر در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی جهت تأمین امنیت زائران اشاره کرد.

وقف فرهنگی با نیت روایت جنگ و ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت در مشهد توسط علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس و از دارایی‌های شخصی یکی از اتفاقات سوم تیرماه بود.

زائران حرم رضوی شامگاه پنجم تیرماه همزمان با شب رحلت بزرگ‌ بانوی اسلام در سوگ نشستند و ناله‌هایی از جنس یتیمی فاطمه(س) را سر دادند.

حضور وزیر فرهنگ در شورای سیاستگذاری مشهد 2017

عصر شنبه، ششم تیرماه دومین جلسه شورای سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد ۲۰۱۷ در دفتر استاندار خراسان رضوی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلام برگزار شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه خواستار اختصاص ردیف بودجه‌ای مستقل به پایتخت فرهنگی کشور شد تا با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، بارگاه منور امام رضا(ع) و مفاخر فرهنگی این شهر بتواند نماینده خوبی برای نمایش ایران اسلامی در دنیا اسلام باشد.

همچنین برپایی نمایشگاه ویژه «نماز، قرآن و عترت» در بافت پیرامون حرم رضوی از شامگاه ششم تیر در کنار آغاز به کار پنجمین همایش «اسرار حج و آداب حضور در کعبه شریف» به مدت پنج شب در عرصه میدان شهدا با حضور زائران بیت‌الله الحرام از دیگر رخدادهای این روز بود.

جذب بودجه ملی برای آماده شدن مشهد در میزبانی پایتخت فرهنگی 2017

یکشنبه هفتم تیرماه نشست خبری علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با حضور اصحاب رسانه استان در محل استانداری برگزار شد که وی در این نشست از ارائه طرح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست جمهوری جهت جذب بودجه ملی برای آماده شدن مشهد در میزبانی پایتخت فرهنگی 2017 خبر داد.

همچنین گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد شهدای هفتم تیر با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور در این روز در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار ‌شد.

هشتم تیرماه و همزمان با ماه مبارک رمضان و در راستای ترویج معارف قرآنی و به منظور بهره‌مندی بیشتر دانش‌آموزان از آموزه‌های غنی مکتب کلام وحی، سه شعبه دارالقرآن کریم در مدارس امام رضا(ع) فعالیت خود را آغاز کردند.

شامگاه 10 و 11 تیرماه همزمان با ایام نیمه رمضان جشن بزرگ میلاد کریم اهل بیت(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع) در حرم رضوی برگزار ‌شد.

برگزاری مراسم افطاری وحدت و مقاومت

علاوه بر این شامگاه 11 تیرماه، مراسم افطاری وحدت و مقاومت با حضور جمعی از علمای شیعه و اهل سنت در مشهد برگزار شد.

چهارمین جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی 13 تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و علیرضا صالح، معاون امور مجلس، استان‌ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مشهد برگزار شد،‌ نشست هم‎اندیشی بین مدیران و مسئولان رسانه‎ها با موضوع «نقش رسانه‎ها در ترویج قرآن و عترت(ع)» نیز از برنامه‌های حاشیه‌ای دهمین نمایشگاه بین‎المللی قرآن و عترت مشهد بود.

همچنین شامگاه 14 تیرماه همزمان با شب نوزدهم رمضان۱۴۳۶، مراسم احیای نخستین شب‌ قدر در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد و در دو شب احیای بعد از آن یعنی بیست و یکم و بیست و سوم نیز این مراسم برای استفاده مردم و غرفه داران در محل نمایشگاه قرآن انجام شد.

مهمترین رخداد 15 تیرماه برگزاری آیین اختتامیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با حاشیه‌هایی از جمله کمبود فضا برای نشستن مدعوین و مناجات‌خوانی زیبای قاری نوجوان مشهدی همراه بود. همچنین در این روز و در آستانه شهادت امام علی(ع) و لیالی قدر، حرم مطهر امام رضا(ع) سیاهپوش شد.

صبح 16 تیرماه جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و سید جواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد، چگونگی فعالیت خیران مدرسه‌ساز در پروژه‌های عمرانی استان، رفع مشکلات مدارس خیرساز و توجه به اهمیت کار خیران در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

حرکت دسته عزای علوی به سمت حرم رضوی با حضور آیت‌الله صافی‌گلپایگانی

17 تیرماه و همزمان با ۲۱ رمضان و شهادت امام علی(ع) حرکت دسته باشکوه عزاداری علوی به شکل پیاده با حضور آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، از مراجع تقلید و زائران و مجاوران عزادار مشهد برای عرض تسلیت به سمت حرم رضوی انجام شد که در روز 18 تیرماه نیز علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با این مرجع تقلید دیدار داشت.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در این دیدار از وجود بارگاه منور رضوی در مشهد به عنوان عظیم‌ترین ظرفیت فرهنگی کشور یاد کرد و خواستار توجه ویژه به بارگاه منور رضوی به عنوان کانون توجه شیعیان و مسلمانان جهان شد.

همزمان با آخرین شب قدر و در شامگاه 18 تیرماه زائران و مجاوران حریم رضوی در آستان هشتمین نور آسمانی‌ترین لحظات را سپری کرده و تمنای ظهور یار را از حضرت حق داشتند و تقدیری نیکو را از او طلب کردند.

همزمان با 20 تیرماه و دهه پایانی و ایام‌البیض ماه رمضان اعتکاف 400 نفر طلاب و روحانیون برادر غیر ایرانی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة مشهد و قم برای دهمین سال متوالی در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی آغاز شد،‌ برگزاری نشست سالیانه اعضای شوراهای احیای امر به معروف و نهی از منکر ستاد صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب شهرداری مشهد با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از برنامه‌های این روز بود.

همچنین در این روز و در آستانه روز حجاب و عفاف از نرم‌افزار «امر به معروف و نهی از منکر» در فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد رونمایی شد،‌ این نرم افزار در هشت بخش پیامک، امر به معروف و نهی از منکر، شهدا، احادیث، آیات قرآن، سخن بزرگان، چندرسانه‌ای و اوقات شرعی طراحی شده است.

بیستم تیرماه نخستین روز ششمین دوره اعتکاف «جوان آسمانی» در مشهد ویژه دختران و پسران ۱۳ تا ۱۵ سال همزمان با دهه سوم رمضان در مسجد النبی مشهد آغاز شد.

برگزاری نشست طرح بررسی مبدأ تا مبدأ ویژه کارگروه زیارت

نشست طرح بررسی مبدأ تا مبدأ ویژه کارگروه زیارت، 21 تیرماه با حضور علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد و واگذاری حوزه خدمات زیارتی به بخش خصوصی  و چگونگی  برنامه ریزی برای برنامه‌های چشم‌انداز زیارت مورد بررسی قرار گرفت.

مهمترین رخداد 21 تیرماه برگزاری گردهمایی بزرگ «عفاف و حجاب» همزمان با سالروز قیام مسجد گوهرشاد با حضور بانوان مشهدی در مهدیه مشهد و سخنرانی آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه این شهر مقدس بود،‌ ضمن اینکه برگزاری هفتاد و ششمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و تصویب تشکیل کارگروه ویژه ایثار و شهادت، اختصاص بودجه جهت خرید تجهیزات شبکه زیارت و ... از جمله برنامه‌های این روز بود.

نشست «گونه‌شناسی مساجد و بازتعریف خدمت‌رسانی نهادها براساس نیازسنجی گونه‌ها» 22 تیرماه در شهرداری مرکزی مشهد با حضور حجت‌الاسلام محمد الهی‌خراسانی، طراح و مبدع «طرح گونه‌شناسی مساجد» و مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) و مرتضی سعیدی‌زاده، مدیر اسبق مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد برگزار شد.

23 تیرماه آغاز نخستین روز اعتکاف رضویون ویژه برادران نخبه و فعالان فرهنگی جوان شهر مشهد برای چهارمین سال متوالی در مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی، تشکیل ستاد ستاد مشهد ۲۰۱۷ در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به منظور آماده‌سازی هرچه بهتر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز از برنامه‌های تیرماه در مشهد به شمار می‌رود.

آغاز چهاردهمین اعتکاف دانشجویی ماه رمضان

دوشنبه 23 تیرماه چهاردهمین اعتکاف دانشجویی ماه مبارک رمضان توسط هیئت ودیعةالحسین(ع) در مشهد و با همکاری نهادهای رهبری، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوسی و علوم پزشکی مشهد ویژه بانوان و آقایان آغاز شد.

محسن مسعودیان‌راد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی سه‌شنبه، 23 تیرماه در نشست خبری برنامه‌های ماه رمضان این اداره کل از آمادگی بیش از چهار هزار پایگاه برای دریافت فطریه در خراسان رضوی و جذب دو هزار و 982 حامی ایتام در سطح استان طی ماه مبارک رمضان خبر داد.

شامگاه 24 تیرماه نیز مراسم نکوداشت مرحوم علی‌اصغر عابدزاده، معلم قرآن و مبارز انقلابی در مهدیۀ مشهد با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدسعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اعضای جامعۀ قاریان قرآن و عموم مردم مشهد برگزار شد.

حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در حرم رضوی

مهمترین رخداد نخستین ساعات بامدادی 24 تیرماه ورود و حضور تیم مذاکره کننده کشورمان در پرونده هسته‌ای پس از پایان مذاکرات، به منظور زیارت بارگاه ثامن‌الحجج(ع) در مشهد بود، این گروه شامل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرنگاران اعزامی به وین و ... می‌شد، ساعت 5 صبح این روز از فرودگاه مشهد عازم حرم مطهر امام رضا(ع) شدند.

۲۵ تیرماه اختتامیه طرح «میهمانی خدا» که ویژه نوجوانان دختر و پسر زائر و مجاور در طول ماه رمضان در رواق دارالهدایه حرم امام رضا(ع) بود و هرروز دو نفر از قاریان نوجوان یک حزب از قرآن را تلاوت می کردند و عموطاها و عمویاسین مجریان این برنامه به بیان مفاهیم قرآن می‌پرداختند در حرم مطهر رضوی برگزار شد، همچنین برگزاری مراسم ویژه «وداع با ماه مبارک رمضان» بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع حرم مطهر رضوی و با قرائت دعای وداع توسط محمد عطاپور از ذاکران اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این روز بود.

اقامه نماز عشق در حرم امام رئوف(ع) به شکرانه یک ماه بندگی

همزمان با طلوع خورشید اولین روز ماه شوال مهمترین رخداد 27 تیرماه در مشهد با اقامه نماز باشکوه عید سعید فطر در حرم رضوی رخ داد و بیش از 600 مسجد و حسینیه سطح شهر با حضور خیل عظیم مردم متدین مشهد رقم خورد و ۲۷ و ۲۸ تیرماه نیز ویژه مراسم جشن عید سعید فطر با حضور گسترده عاشقان رضوی، زائران و مجاوران و با مدیحه سرایی و مولودی خوانی در صحن جامع حرم رضوی برگزار شد.

ستاد عتبات عالیات استان خراسان رضوی از 29 تیرماه اقدام به برپایی نمایشگاه دستاوردهای این ستاد برای اولین‌بار در ادارات استان کرد که بعد از آن نیز بر اساس یک برنامه زمانبدی در دیگر ادارت شهر مشهد و شهرستان‌های استان برای آشنایی کارکنان و جذب مشارکت های آنان در سازندگی عتبات این نمایشگاه دایر می‌شود.

در روز 30 تیرماه نیز با حضور امیر علی جهانشاهی، فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا، امیر داوود کاظمی، رئیس سازمان ایثارگران نزاجای کشور و 70 خانواده از شهدا و ایثارگران شامل 350 نفر از شهرهای ارومیه، اصفهان، اهواز، کرمانشاه و شیراز، اختتامیه همایش ایثارگران نزاجا در اردوگاه ثامن‌الائمه(ع) مشهد برگزار شد.

چهارشنبه 31 تیرماه برگزاری اختتامیه مراسم ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان با حضور مدیران شبکه‌های صداوسیما در سالن همایش‌های مرکز نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی مهمترین رخداد این روز بود،‌ همچنین در این روز یک دستگاه آشپزخانه سیار اهدایی از مشهد با توان پخت غذا برای ۲۵۰ نفر و دو نوع سوخت گاز و گازوئیل به شهر مقدس کاظمین ارسال شد.

captcha