ناراحتی استاد عباسی از عدم معرفی شادی حلال به مردم/ با تمام وجود انتظار فرج را می‌کشید
کد خبر: 3475678
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
حمیدرضا عباسی به روایت همسرش؛

ناراحتی استاد عباسی از عدم معرفی شادی حلال به مردم/ با تمام وجود انتظار فرج را می‌کشید

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهل روز از فراق زنده‌یاد حمیدرضا عباسی می‌گذرد، استادی که در این 40 روز بسیار از اخلاق نیکو و مردم‌داریش شنیدیم، اما روایت همسرش از وی ابعاد دیگری از زندگی‌اش را برایمان گشود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در هوای سرد ساعات ابتدایی یکی از روزهای بهمن‌ماه به منزل استادی رفتیم که چندصباحی بیش از فراقش نمی‌گذرد؛ 15 دی‌ماه امسال بود که قرآنیان برای چندمین‌بار با یکی از یاران خود برای همیشه وداع کردند.
هنوز این شهر عطر و بوی حمیدرضا عباسی، قاری فقید کشورمان را می‌دهد، او که شوخ‌طبعی و اخلاق نیکویش زبانزد خاص و عام است؛ با حسرتی بر دل هم کلام شدیم با سیده صدیقه هاشمی، همسر زنده‌یاد حمیدرضا عباسی تا بیشتر برایمان از این استاد قرآن بگوید. او که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد اخلاقی، دارای توانایی‌های هنری بسیاری نیز بود.
حق داشت سخن گفتن برایش از مردی که اینگونه همه به نیکی از او یاد می‌کنند، سخت باشد، گویای این ادعا بغضی است که سخن گفتن را برایش تلخ کرده زیرا 14 سال زندگی کردن با مردی قرآنی و با‌اخلاق از او کوهی از صبر ساخته است.
می‌خواهد از همسرش بگوید، مردی که به گفته خودش بسیاری از داشته‌های ایمانی، اخلاقی و اعتقادیش را مدیون اوست. مردی که حالا نیست تا با هم پسرانشان را در مسیر اخلاق قرآنی تربیت کنند و حالا اوست و مسیر طولانی و پر از تلاطم زندگی.
هاشمی از همسر با‌اخلاق، متواضع و پرانرژی خود، توکل بر خدا، توسل بر زینب کبری(س) و امیدواری را خوب آموخته است. در ابتدای مصاحبه عنوان می‌کند که «از خود حمیدرضا برای سخن گفتن در مورد خودش کمک خواستم تا آنچه را که لازم است بر زبانم جاری کند و بتوانم او را آنگونه که هست و می‌تواند برای جامعه الگو باشد، معرفی کنم».
در طول مصاحبه هر جا که برای پرسش ما پاسخی در ذهن ندارد، بعد از چند ثانیه مکث می‌گوید: «مطلبی به ذهنم آمد و آن را همین الان از خود حمیدرضا خواستم که بر زبانم جاری کند تا حق مطلب ادا شود و استاد آنگونه که بود، معرفی شود».
همسر زنده‌یاد استاد عباسی در مورد نحوه آشنایی خود با این استاد برجسته قرآن ابراز کرد: زمانی که با استاد عباسی آشنا شدم در یکی از مساجد مشهد به فعالیت‌های فرهنگی ـ مذهبی مشغول بود. بعد از این آشنایی به خواستگاری من آمد و با اینکه مشغول به تحصیل بودم این وصلت مبارک صورت گفت. در واقع استاد وسیله خیری بود که خداوند به من عطا کرد.
وی با بیان اینکه با همکاری همسرم توانستم بعد از گرفتن دیپلم در رشته روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی ادامه تحصیل بدهم، گفت: از همان ابتدای ازدواجمان از همسرم می‌خواستم فعالیت‌های قرآنی را دوباره به طور جدی پیگیری کند، حتی یک بار که استاد مشغول کارهای هنری و تهیه دکور بود، خواستم برای ثبت‌نام در مسابقات قرآن اوقاف که آخرین فرصتش بود، اقدام کند، با اصرار من راضی شد و همین موضوع فتح بابی بود تا دوباره وارد مسابقات قرآن شود.
همسر استاد عباسی با بیان اینکه این روند با حضور در محافل و جلسات ادامه یافت، عنوان کرد: حتی خود استاد عباسی برای نوجوانان و جوانان علاقه‌مند کلاس‌ها و دوره‌های آموزش قرآن تشکیل می‌داد و به کار تدریس مشغول شد؛ 
مثبت‌اندیشی نسبت به دیگران بر اساس اخلاق اسلامی
وی در مورد ویژگی‌های بارز و خاص شخصیتی استاد عباسی عنوان کرد: از جمله ویژگی‌های خاص همسرم، مثبت‌اندیشی بود، او تمام تلاش خود را در داشتن فکر مثبت نسبت به دیگران به کار می‌گرفت، همان‌گونه که براساس روایات برای رفتار مومن باید تا 40 مورد توجیهات مثبت آورد، واقعا استاد این گونه بود.
وی با بیان اینکه استاد عباسی احترام ویژه‌ای برای والدینش قائل بود، ابراز کرد: همسرم همیشه عنوان می‌کرد من هر چه دارم از دعای خیر پدر و مادرم به ویژه مادرم است؛ همچنین استاد همیشه جایگاه قرآنی که در آن قرار داشت را مدیون لقمه حلال پدر و تربیت شایسته مادرش می‌دانست.
هاشمی با بیان اینکه استاد عباسی در کارهایش بسیار با اخلاص بود، ابراز کرد: به گونه‌ای که اگر کاری را برای کسی انجام می‌داد به هیچ وجه توقع جبران از طرف فرد مقابل را نداشت؛ از خودگذشتگی، تواضع و فداکاری استاد در عرصه‌های مختلف زندگی به اندازه‌ای بالا بود که شاگردانش نیز اذعان می‌کنند  مانند استاد در تواضع کم داریم، زیرا همیشه در کمال فروتنی به همه سوالات صوت و لحنی آن‌ها پاسخ می‌داد.
همسر این معلم قرآن با بیان اینکه استاد عباسی هر آنچه را که می‌دانست در طبق اخلاص به شاگردانش می‌آموخت و چیزی را پنهان نمی‌کرد، تصریح کرد: به من می‌گفت اگر زکات علمت را بپردازی خداوند دریچه‌های علم را به رویت می‌گشاید و بسیار تاکید داشت که باید زکات علم خود را بپردازد.
ناراحتی استاد عباسی از نبود شادی حلال در میان مذهبی‌ها
وی با اشاره به اینکه استاد عباسی خیلی دیر عصبانی می‌شد، عنوان کرد: در جمع‌ها همیشه بانشاط بود و از کم بودن شادی حلال در میان بچه‌های مذهبی ابراز ناراحتی می‌کرد و می‌گفت که نتوانستیم شادی حلال را به مردم معرفی کنیم.
هاشمی با اشاره به سخت‌کوشی بسیار همسرش، ابراز کرد: در طول زندگی مشترک، ندیدم که بگوید من نمی‌توانم فلان کار را انجام دهم، همیشه با تلاش بسیار، کارهای خیلی سخت را هم انجام شدنی می‌کرد.
وی اهل غیبت نبودن را از دیگر خصوصیات بارز این قاری قرآن دانست و افزود: همیشه در این موضوع به من متذکر می‌شد و خیلی کم پیش می‌آمد که بخواهد در مورد کسی حرفی بزند، حتی اگر می‌خواست موضوعی را برای من بازگو کند نام فرد را نمی‌آورد، در جمع نیز دیگران را از غیبت پرهیز می‌داد.
همسر استاد عباسی با اشاره به اینکه همسرم همیشه می‌گفت اشتباهات دیگران را ببخشید و همان طور که خود اشتباه می‌کنید به دیگران هم اجازه اشتباه کردن بدهید، ادامه داد: وقتی کسی اشتباهی می‌کرد یا برخورد نادرستی می‌دید، استاد به سرعت می‌بخشید و کینه به دل نمی‌گرفت.
تشویق و همراهی همسر برای ورود به عرصه حفظ قرآن
همسر استاد عباسی ادامه داد: بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب جامعه قرآنی را به حفظ قرآن تشویق کردند و فرمودند که باید به جایی برسیم که 10 میلیون حافظ داشته باشیم، من هم به استاد عباسی در مورد تمایلم برای حفظ قرآن گفتم و وی هم بسیار مرا تشویق کرد و با این حمایت‌ها از حدود دو سال پیش با داشتن دو فرزند کار حفظ را آغاز کردم.
هاشمی با اشاره به اینکه استاد عباسی حال و هوای حفاظ قرآن را بسیار دوست داشت و معتقد بود که حافظان قرآن معصومیت و پاکی خاصی دارند، افزود: با وجود اینکه پسرم محمدهادی حدود هشت‌ماه بیشتر نداشت اما با تشویق، همراهی و مراقبت همیشگی استاد عباسی از بچه‌ها، در کلاس‌های جامعه‌القرآن شرکت می‌کردم؛ در حال حاضر 17 جزء قرآن را حفظ کردم که پیشرفتم در حفظ قرآن را مدیون استاد هستم.
وی ولایت‌مداری را از دیگر ویژگی‌های این معلم قرآن دانست و عنوان کرد: همسرم بسیار به رهبر معظم انقلاب ارادت داشت و صحبت‌های ایشان به ویژه با قاریان را بارها به دقت گوش می‌کرد تا ببیند خواسته ایشان از جامعه قرآنی چیست و چگونه باید رفتار کنند. 
وی با بیان اینکه استاد عباسی می‌گفت انسان همیشه باید مامور به وظیفه‌اش باشد، گفت: چند سالی است که دهه دوم ماه صفر مجلس روضه و عزاداری برگزار می‌کنیم، استاد عباسی در این زمینه عنوان می‌کرد اگر لازم باشد و بدانم وظیفه من این است که در این جلسه کفش جفت کنم این کار را انجام می‌دهم زیرا باید فقط وظیفه‌ام را بشناسم و بدان عمل کنم.
هاشمی با بیان اینکه استاد عباسی در جلسات مختلف مشهد شرکت می‌کرد در مورد برخورد وی با اساتید و پیشکسوتان گفت: استاد عباسی در عمل واقعا برای اساتید احترام قائل بود. با این که چند سالی می‌شد خود به جرگه اساتید پیوسته و صاحب‌نظر بود، اما خود را برتر نمی‌دانست و حتی به دیگران هم توصیه رعایت جایگاه بزرگان را می‌کرد.
همسر استاد عباسی با اشاره به اینکه همیشه از اساتید به نیکی یاد می‌کرد، ابراز کرد: حتی آن زمانی که به خاطر مسابقات قرآن ناراحت بود، باز هم اسم کسی را نمی‌آورد و تنها می‌گفت دیگه نمره ندادند و به دل نمی‌گرفت.
تاکید بر حضور در مناطق محروم از استاد جهت آموزش قرآن
وی ادامه داد: همسرم خیلی تاکید می‌کرد باید به شهرستان‌ها، مناطق محروم و حاشیه‌ای برود، چون آنجا بیشتر به ما نیاز دارند و واقعا محرومند، در این چند سال بسیار به شهرستان‌های مختلف برای آموزش می‌رفت.
هاشمی اظهار کرد: این معلم قرآن از تنگ‌نظری و کج‌اندیشی‌هایی که بعضا در جامعه قرآنی حاکم است، ناراحت بود و می‌گفت باید بین این افراد انس و الفت باشد و همه با یکدیگر مناطق محروم را ساخته و خدمت کنیم، این در حالی است که درگیر یک سری مسائل حاشیه‌ای شده و متاسفانه اصل اخلاق قرآنی را رها کرده‌ایم.
همسر این معلم قرآن با بیان اینکه استاد عباسی این اواخر قصد داشت یک هیئت مذهبی ـ قرآنی در مشهد راه بیندازد، ابراز کرد: وی می‌خواست در قالب این هیئت و با دعوت از اساتید برجسته اخلاق هر ماه جلسه سخنرانی با موضوع اخلاق قرآنی برگزار کند؛ استاد می‌گفت ما قرائت قرآنمان خوب است باید اخلاقمان را بسازیم و متاسفانه داریم از هم فاصله می‌گیریم، به خصوص بعد از رفتن محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، این مسائل خیلی ذهنش را درگیر کرده بود. 
ارتباط با آیات قرآن و توسل بر اهل بیت(ع) در سختی‌ها
از او در مورد رفتار و عکس‌العمل استاد در مواقع مواجهه با سختی‌ها و مشکلات می‌پرسیم، کمی تامل می‌کند؛ گویی در حال مرور ساعات و لحظات سخت و شیرینی است که در این 14 سال زندگی مشترک با حاج حمیدرضا گذرانده است.
لحظه‌هایی که پر است از توکل بر خداوند مهربان و مددگرفتن از ائمه اطهار(ع). ساعاتی که حضرت زینب(س) پناهگاه همیشگی‌شان بوده است. همان بانویی که این روزها هم بیشتر از قبل به او نیاز دارد و خودش را به او نزدیک‌تر می‌بیند تا با تحمل این فراق، شاید اندکی از مصیبت عمه سادات(س) را بچشد و با مرور سختی‌های رفته بر عقیله بنی‌هاشم(س) به کوچکی داغ خود پی ببرد و صبوری را از بزرگ بانوی کربلا بیاموزد.
از او می‌خواهیم که از این توسلات خود و همسرش در زندگی برایمان بیشتر بگوید و او اینگونه سخن گفت: همسرم در همه مسابقات و برنامه‌های قرآنی خود به ائمه(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) متوسل می‌شد و تلاوت‌ها را به ایشان تقدیم می‌کرد؛ به اینجای صحبت که رسیدیم از چرایی این توسلات همیشگی پرسیدیم، او که خود به عینه تأثیر این توسلات را دیده در پاسخ به سؤالمان گفت: این توسلات باعث می‌شود تا کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، تأثیرگذاری بیشتری در مخاطبان داشته باشد.
هاشمی در همین خصوص با بیان خاطره‌ای از زنده‌یاد عباسی اظهار کرد: استاد در مورد سفری که دهه آخر ماه مبارک رمضان امسال به چین داشت، می‌گفت: «آنجا خیلی تشنه هستند، وقتی قرآن تلاوت می‌کنیم مانند ابر بهار اشک می‌ریزند»؛ در واقع این اثرگذاری به جهت توسلات و تقدیم تلاوت‌ها به ائمه(ع) است که سبب ایجاد انقلاب در روح‌های پاکی که تلاوت ناب نشنیده‌اند، می‌شود.
همسر استاد عباسی عنوان کرد: حمیدرضا در بسیاری از مشکلات آیه 216 سوره بقره را «وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ، و بسا چيزى را خوش نمی‌داريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست می‌داريد و آن براى شما بد است و خدا می‌داند و شما نمی‌دانيد» را قرائت می‌کرد و می‌گفت: «مطمئن باش که خیر من در این بوده و خداوند برای مومنان خیر می‌خواهد». همیشه آنچه را که پیش می‌آمد، خیر می‌دانست و به رضای خداوند راضی بود.
هاشمی با اشاره به اینکه در زندگی همه نیت‌هایمان را با توسل به ائمه(ع) انجام می‌دادیم و هدفمان این بود که با توکل بر خدا زندگی قرآنی و مورد توجه ائمه(ع) داشته باشیم، افزود: وقتی در نبود استاد به دلیل سفرهای تبلیغی که داشتند، به خاطر مسائل زندگی خسته می‌شدم، همسرم به من می‌گفت: فکر کردی سرباز تربیت کردن به همین راحتی است؟ باید سختی‌هایش را هم به جان بخری، چون آن زمان که حضرت بیایند، سختی‌ها چندین برابر است لذا از الان خودت را برای آن دوران آماده کن.
وی تصریح کرد: استاد عباسی چند سالی بود که تلاش می‌کرد تا تلاوت‌های معنوی داشته باشد و به شدت معنامحور شده بود و متناسب با آیات قرائت می‌کرد، به ویژه اینکه رهبر معظم انقلاب امسال در دیدار با جامعه قرآنی بر روی تلاوت معنا‌محور بسیار تاکید کردند.
آرزوها و خواسته‌های حمیدرضا عباسی
وی با بیان اینکه استاد دوست داشت، در چند سال آینده بتوانیم با هم یک مؤسسه قرآنی تأسیس و اداره کنیم، ادامه داد: از دیگر آرزوهای استاد که همه ما خواهان آن هستیم، این بود که بتواند ظهور حضرت مهدی(عج) را درک کند و سرباز آقا باشد. با تمام وجود انتظار فرج را می‌کشید، هیچ وقت حرف از رفتن نمی‌زد و پر از امید به زندگی بود. 
وی در خصوص فعالیت‌های هنری مرحوم عباسی عنوان کرد: همسرم در طول زندگی فعالیت‌های هنری گوناگونی داشت از جمله طراحی و ساخت دکورهای تبلیغاتی و مذهبی، طراحی و نقاشی بیلبوردهای شهری، هنر اجرا در مراسمات و خوشنویسی. البته این چند سال اخیر هنر حکاکی بر روی سنگ نیز به کارنامه هنری وی افزوده شده بود.
هاشمی با اشاره به اینکه استاد عباسی از ذوق شعری هم برخوردار بود و گاهی شعر می‌گفت، ادامه داد: داشتن خط‌خوش از دیگر توانایی‌های هنری استاد بود و در این زمینه می‌گفت: در کلاس‌های قرآنی خط‌خوش و توانایی‌های هنریم در بچه‌ها ایجاد انگیزه می‌کند. حتی این اواخر با خط‌خوش روی سنگ حکاکی می‌کرد.
همسر این استاد قرآن اضافه کرد: حتی استاد عباسی متن همخوانی قرآن را برای برخی گروه‌های تواشیح آماده می‌کرد و متنی که استاد برای چند گروه آماده کرده بود، سبب شد آن‌ها در سطح کشور صاحب رتبه شوند.
هاشمی ادامه داد: در کنار تمام این موارد و مشغله‌های فکری استاد عباسی از مطالعه غافل نبود؛ وی به کتاب اخلاق اسلامی آیت‌الله مشکینی، علاقه داشت و هنگامی که این کتاب را مطالعه می‌کرد، اشک در چشمانش حلقه می‌زد.   
همسر استاد عباسی افزود: اعتقادم این است که حمیدرضا در خانه و پیش من و بچه‌ها حضور دارد، در این مدت هرگاه از استاد کمک خواستم، خودش یاریم کرده و تمام آیاتی قرآنی که در طول این سال‌ها خوانده اثراتش در زندگی ما جاری است.
مصاحبه رو به پایان بود و سوالات ما هم به اتمام رسید، در حالی که بغض گلویش را می‌فشرد و در طول مصاحبه سعی کرد گریه نکند، اما گریه امانش نداد، از دلتنگی‌هایش برایمان گفت، از اینکه حکمت رفتن حمیدرضا را نفهمیده است، اما احساس می‌کند در این شرایط بیشتر متوجه ائمه(ع) شده و توسلش به آن‌ها به ویژه حضرت زینب(س) افزایش یافته است تا هر چند بسیار اندک سختی‌های ایشان را بچشد.
خواست برایش دعا کنیم تا که صبور و شاکر باشد و مانند خود استاد با‌اخلاق قرآنی زندگی کند و همه تلاشش را با توجهات امام زمان(عج) برای تربیت قرآنی فرزندانش آنگونه که استاد می‌خواست و امروز مهم‌ترین دغدغه‌اش است، به کار گیرد.
زهرا قندهاری
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدعلی
|
Germany
|
۱۳۹۴/۱۱/۲۷ - ۰۷:۴۸
0
5
خدا ان شاء الله بهشون صبر جمیل عنایت کنه و روح استاد عباسی رو قرین رحمت واسعه خودش قرار بده.
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۲/۱۳ - ۱۸:۰۱
0
2
واقعا نبودن استاد برای ما که بسیار اندک محضرشون رو درک کردیم سخته خداوند متعال صبر و بردباری به اهل بیت استاد عنایت کنه. با آرزوی مغفرت و علو درجات برای ایشون...
captcha