توجه به روایات تفسیری در فهم آیات قرآن
کد خبر: 3480093
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
آیت‎الله‎العظمی نوری همدانی تاکید کرد:

توجه به روایات تفسیری در فهم آیات قرآن

گروه اجتماعی: آیت‎الله‎العظمی نوری همدانی اظهارکرد: تلاش در جهت تفسیر قرآن است که در این زمینه هرچه تفاسیر ما رنگ و بوی عترتی داشته باشد می‎توانیم برداشت‎های قوی تری داشته باشیم زیرا روایات تفسیری نقش به سزایی در فهم آیات قرآن دارند که نباید از آنها غفلت کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیتاللهالعظمی نوری همدانی ظهر امروز 12 اسفند ماه در دیدار با جامعه قرآنی ایثارگری کشور با ذکر این مطلب که قرآن کریم ثقل اکبر و از مهمترین ارکان دین است گفت: در مبانی دین ما بیان شده است که هیچ چیز از قرآن بالاتر نیست .

وی افزود: قرآن به حدی ارزشمند و گرامی است که بیان شده است که اگر کسی قرآن را در قلبش داشته باشد دیگر گرفتار عذاب نخواهد شد و دلی که با قرآن گره بخورد ، نور حق در او تابیده خواهد شد.

این مرجع تقلید بیان کرد: قرائت، اولین وظیفه هر مسلمان است که باید فن قرائت قرآن را به خوبی فرابگیرد وبتواند هر روز آیاتی از کلام الله را قرائت کند و در مرحله دوم باید توان ترجمه قرآن را نیز داشته باشیم و قرآن را به زبان فارسی و سایر زبان‎ها ترجمه کنیم.

وی گفت: مورد دیگر تلاش در جهت تفسیر قرآن است که در این زمینه هرچه تفاسیر ما رنگ و بوی عترتی داشته باشد می‎توانیم برداشت‎های قوی تری داشته باشیم زیرا روایات تفسیری نقش به سزایی در فهم آیات قرآن دارند که نباید از آنها غفلت کرد.

وی اظهارکرد: از مهمترین وظایف ما در قبال قرآن کریم حمایت از افرادی است که هم خود، قرآنی هستند و به قرآن در عین قرائت و ترجمه و تفسیر عمل می‎کنند وهم دیگران را نسبت به این مساله امر می‎کنند در این زمینه بزرگانی چون کربلایی کاظم ساروقی که بدون سواد توانست کل قرآن را در سینه خود جای دهد و حتی تمام قرآن را برعکس بخواند با عمل به قرآن به این مقام رسید.

این مرجع تقلید افزود: ای کاش کربلایی کاظم در این عصر ظهور می‎کرد و با این ابزارهای روز ایشان را به شکل عینی به تمام دنیا معرفی می‎کردیم و نشان می‎دادیم که ظرفیت قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) تا چه حدی است.

وی گفت: از جمله مهمترین مباحثی که پیرامون قرآن مطرح است، مساله توجه به سنن الهی است که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است و یکی از آن سنن، سنت تغییر ناپذیری ملت‎ها بدون تلاش آنها است که در خصوص ملت ایران به خوبی عینیت دارد.

این استاد حوزه بیان کرد: امام راحل با انقلاب اسلامی که با حضور مردم به منصه ظهور رساند این سنت الهی را احیا کرد و به طور کلی علوم انسانی نیز همین است که بتوانیم این سنن را به خوبی بازشناسی و ارایه کنیم.

وی گفت: از دیگر سوی جهاد و شهادت که موجب عزت و عظمت ملت ایران شده است از مهمترین مبانی ماست که در قرآن روی این مطلب تاکید شده است و قرآنی بودند جهادگران و شهیدان و خانواده‎های آنها نورعلی نور است.

این مرجع تقلید اظهارکرد: شهادت به قدری عظیم و مهم است که امام علی(ع) و امام سجاد (ع) و همه ائمه، آن را آرزوی خود می دانستند وشهید کسی است که به این مقام رسیده است.

وی گفت: در روایات کثیری که از اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) به ما رسیده است این مطلب ذکر شده است که برای شهدا مقام‎های بسیاری است که از جمله آنها می‎توان به حق شفاعت، نظر انداختن به وجه الله و.... اشاره کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: اینکه امروزه میلیون‎ها نفر از مردم ما عاشق و شیفته شهادت هستند امری بسیار مهم است که پشتوانه عظیمی نیز برای این کشور محسوب می‎شود.

captcha