کد خبر: 3512852
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
رفیعی عنوان کرد:

لزوم حکم زندان برای پرونده حقوق‌های نجومی/ تشریح آثار اعتقاد به علم مطلق الهی

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه دست بردن به بیت‌المال نشانه بی‌اعتقادی به علم الهی است، گفت: مسئولان قوا باید با استحکام جلوی این مسئله را بگیرند و نه فقط عزل کنند و اموال را به بیت‌المال برگردانند بلکه باید حکم زندان برای این افراد بریده شود.

لزوم حکم زندان برای پرونده حقوق‌های نجومی/ تشریح آثار اعتقاد به علم مطلق الهی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز، 14 تیرماه در جلسه تفسیر سوره نور با اشاره به دو آیه پایانی این سوره گفت: این آیه بر این مسئله تاکید دارد که مالکیت حقیقی از آن خداست و مالکیت ما انسان‌ها همه اعتباری است.
وی با اشاره به علم خداوند به همه هستی و بواطن انسان‌ها تصریح کرد: خداوند هم به وضع انسان‌ها در دنیا آگاه است و هم به وضع آنان در قیامت و به آنان از حالی که دارند با علم خود خبر خواهد داد.
رفیعی با اشاره به اعتقاد به علم و آگاهی خدا به عنوان ارکان اعتقادی اظهار کرد: در آیة الکرسی وقتی می‌خواهد خدا را معرفی کند هفت ویژگی را ذکر می‌کند. خدایی که حی و قیوم است و ... تا می‌رسد به این ویژگی که او «يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ» است.
وی ادامه داد: برخی مفسران «ما بین ایدیهم ...» را آینده  و گذشته تفسیر کرده‌اند و برخی گفته‌اند مربوط به قیامت است که ما در آنجا سعید و خوشبخت هستیم یا نیستیم و در ادامه نیز فرموده است که هیچ علمی جز علم خدا ذاتی نیست و حتی علم ائمه و انبیاء نیز محمد به مشیت الهی است.
وی افزود: روایتی از امام رضا(ع) هست که فردی از ایشان پرسید آیا علم خدا به معلوم است یا قبل از خلقت اشیاء است؟ ایشان فرمود خداوند قبل از خلقت آفرینش به همه چیز علم دارد و علم الهی جزء ذات خداوند است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: خداوند می‌دانست در آخرالزمان اقوام و افرادی می‌آیند که عمق‌نگرند به همین دلیل آیات توحید و ابتدایی سوره حدید را نازل کرد تا در آینده اندیشمندان در آن تحقیق کنند؛ یا قرآن اشاراه به زوجیت و لقاح توسط بادها و ... دارد که بسیاری از این موضوعات مربوط به آیندگان و امروز است و اعراب دوره صدر اسلام آن را درک نمی‌کردند.
وی افزود: در آیه 59 سوره انعام آمده است که «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ» در این آیه چهار مرتبه روی علم خدا تاکید شده است؛ امام علی(ع) در خطبه 189 نهج‌البلاغه فرموده است که خداوند ناله و فریاد حیوانات وحشی در بیابان را می‌داند و گناهانی که بندگان در خلوت می‌کنند و حتی نیت گناه، اختلاف و حرکت ماهی‌ها در دریاهای تاریک را می‌داند.
علم مطلق الهی
استاد حوزه علمیه بیان کرد: آیه دیگر فرموده است: «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ» خداوند خیانت چشم شما را هم می‌داند و آنچه در دل خود مخفی کرده‌اید. گاهی همه فرشته‌ها یک عمل را تایید می‌کنند ولی وقتی نزد خدا می‌رود، می‌فرماید برگردانید زیرا انگیزه اخلاص در آن نبوده است.
وی ادامه داد: همچنین قرآن فرموده است که بگویید و نگویید هر چه در دلتان باشد، خداوند می‌داند و در آیه دیگر «وَإِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى»(7 طه) نیز فرموده خداوند سر و مخفی را هم می‌داند، یعنی مخفی‌تر از سر را هم می‌داند. در روایتی آمده که سر چیزی است که احدی جز شما نمی‌داند ولی خدا می‌داند ولی مخفی‌تر از سر چیزی است که به ذهن انسان خطور می‌کند و خودش هم یادش می‌رود.
رفیعی با بیان اینکه کنه همه اعمال درون و برون و گذشته و آینده و آشکار و مخفی را خدا می‌داند، عنوان کرد: این اعتقاد باید در زندگی ما اثر داشته باشد که آثار مثبتی هم خواهد داشت زیرا همه جنایات و خیانت‌ها و جرم‌ها در اثر ضعف اعتقاد به علم خداست و اگر کسی بداند ریز ریز موضوعات را خدا می‌داند این همه مشکلات نخواهد بود.
وی افزود: در خدمت به مردم، مجلس رفتن و هیئت راه انداختن و نماز و روزه و مسایل اعتقادی نباید خدعه به خدا کرد یعنی اخلاص نداشته باشیم.
رفیعی با تاکید بر رعایت حفظ حجاب و عفاف در جامعه اظهار کرد: اگر تقوا و حجاب و عفاف زنان ما حفظ شود و محرک حرف نزنند، راه نروند و پیامک شهوانی ندهند خیلی محیط اجتماعی حفظ خواهد شد. به میرزا جواد تهرانی گفتند شما قدتان زود خمیده شده است، گفت من از جوانی سرم را پایین گرفتم و به زن نامحرم نگاه نکردم حتی به زن برادرم. این اثر علم به خداست.
برخورد شدید با پرونده حقوق‌های نجومی
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: اثر دیگر اعتقاد به علم خدا، زهد و ترک دنیا و حلال و حرام نیامیختن است؛ الان بحث حقوق‌های نجومی مطرح است اولا برای حکومت دینی و نظام اسلامی بد است و نباید اینقدر این مسایل به رسانه‌ها کشیده شود زیرا اعتماد مردم به نظام را ضعیف می‌کند، مردم به نظام عشق دارند و در روز قدس و در زیر آفتاب سوزان در راهپیمایی شرکت کردند.
وی افزود: اصلا قاضی و دولت هم نفهمند آن کسی که این حقوق را می‌گیرد تقوا و دینش کجا رفته؟ چرا ایستادید تا بقیه بفهمند و چرا پس ندادید؟ این وضع در حالی است که برخی نه آینده شغلی دارند و نه بیمه و گاهی افراد به نان شب خودشان محتاج هستند.
وی تاکید کرد: جلوی این کارها را بگیرید؛ حرف نزنید، برخورد کنید باید بالاترین مسئولی که اینها را نصب کرده از مردم عذرخواهی کند، برکنار شود و اینقدر روی اعصاب مردم راه نروید.
رفیعی بیان کرد: این مسایل را نباید سیاسی کرد؛ با استحکام جلوی این مسئله را بگیرید و نه فقط عزل کنند و اموال را به بیت‌المال برگردانند باید حکم زندان برای این افراد قرار دهند.
این استاد حوزه اظهار کرد: اثر دیگر اعتقاد به علم خدا این است که ریا در زندگی فرد وارد نمی‌شود و اخلاص به دنبال دارد؛ ما اکثرا دنبال صحت عمل هستیم ولی قبولی عمل غیر از آن است به همین دلیل در روایت است که اگر کسی در خانه بدخلقی کند و پرداخت وجوهات نداشته باشد، اعمالش قبول نیست.

captcha