آیتالله العظمی سبحانی:
حفظ آثار باستانی بر خلاف نظر وهابیها دلیل قرآنی دارد
گروه حوزههای علمیه: آیتالله العظمی سبحانی با بیان اینکه حفظ آثار باستانی بر خلاف نظر وهابیها منشاء قرآنی دارد گفت: غربیها به علت نبود اثری تاریخی از مسیح، در وجود آن تردید دارند و این امر برای ما نیز باید عبرت باشد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی جعفر سبحانی دهم مرداد در ادامه سلسله جلسات «بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت» در مدرسه عالی نواب مشهد با اشاره به اینکه همه عقلای عالم آثار گذشته خود را به عنوان علتی برای داشتن تمدن حفظ میکنند گفت: غربیها به علت نبود اثری تاریخی از مسیح، در وجود آن تردید دارند و این امر برای ما نیز باید عبرت باشد.
ایشان از بین نبردن آثار تاریخی اسلام را مهم ارزیابی کرده و افزود: نباید مانند یک کودک دبستانی که در پایان سال کتاب مدرسهاش را پاره میکند، آثار گذشتگان را از بین ببریم تا اینکه آیندگان نسبت به اسلام شکاک نشوند.
این مفسر قرآن با ابرز تاسف از ۹۰ سال حکومت سعودی و از بین بردن آثار اسلام به بهانه شرک، اظهار کرد: مولد النبی تنها مکان باقی مانده بود که در حال حاضر کتابخانه مکه شده است.
آیت الله سبحانی با بیان اینکه توسعه حرم در مکه و مدینه وسیله ای برای از بین بردن آثار تاریخی اسلام شده است، گفت: نگهداری هم به عنوان احترام و هم برای تردید نکردن آیندگان در وجود اسلام است نه اینکه شرک محسوب شود.
ایشان در تبیین اهمیت حفظ آثار به ادله قرآنی پرداخته و بیان کرد: در قرآن کریم از بیوتی نام برده شده که در آن نام خداوند ذکر و گرامی داشته می شود؛(فی بیوت اذن الله ...) در این آیه بیوت جمع بیت و به معنای جای استراحت است و به همین عنوان نمیتوان آن را مسجد نامید و از طرفی مسجد سقف ندارد ولی خانه و بیت سقف می خواهد و خود پیامبر(ص) نیز منظور آن را خانه های انبیاء دانسته اند و منزل امیرمومنان(ع) را از برترین خانهها عنوان کردهاند.
این مرجع تقلیدبه نکته دیگر لغوی این آیه اشاره و یادآوری کرد: «رفع» گاهی تکوینی یا معنوی است و به همین علت در آیه مذکور یا به معنای امر به آبادی و نگهداری و یا به معنای تمیز کردن آن از آلودگی است.
این مرجع تقلید گفت: بنابراین، خانههای پیامبران و امامان معصوم(ع) که عبادت خدا در آن شده، مشمول این آیه است و باید حفظ شود.
ایشان این پرسش را از سعودیها مطرح کردند که چرا منازل معصومان(ع) که عبادت کرده و در آنجا به خ.
وی علت دوم بر حفظ آثار تاریخی را با اشاره به آیه ۲۴ توبه، بیان کرد و ادامه داد: محبت نسبت به پیامبر(ص) در درجه اول، عمل به دستورات و آثار آن حضرت و در درجه دوم، حفظ آثار ایشان مظهری از مظاهر محبت است نه اینکه آن آثار را تخریب کنیم.
این استاد سطح خارج حوزه سومین علت در زمینه لزوم حفظ آثار تاریخی اسلام را آیه «وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا» (الکهف، 21)» دانسته و تصریح کرد: از این آیه نتیجه میگیریم که حفاظت از قبور اولیا الهی و حتی ساختن مسجد در کنار آن مطلوب بوده است.
ایشان به دلیل دیگری یعنی تابوت(صندق) عهد اشاره و افزود: این صندوق در آیه ۲۴۸ بقره اشاره می شود که مقدس و اثرگذار است و ملائکه آن را برداشتند. بنابریان اگر حفظ آثار، شرک است، چرا خداوند آثار موسی را مقدس می داند؟
این مرجع تقلید عنوان کرد: علتهای ما بسیار قوی است ولی پول نفت، دانشمندان و عقیده ها را می خرد و علیه شیعه تبلیغ می کنند و گوش شنوا کم دارند.
این مرجع تقلید افزود: انسانهای پاکدامن و عالمان بزرگوار و نویسنده در جامعه اهل سنت در کشورهای مختلف اسلامی هستند که از وهابیها پولی دریافت نمیکنند.