افزایش حضور پزشکان در مناطق روستایی با اجرای طرح تحول سلامت
کد خبر: 3521599
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

افزایش حضور پزشکان در مناطق روستایی با اجرای طرح تحول سلامت

گروه اجتماعی: معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در مناطق روستایی با 38 درصد کسری پزشک مواجه بوده‌ایم، گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت، این عدد به کمتر از دو درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست خبری هیئت‌ رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد همراه با تقدیر از خبرنگاران و تلاشگران عرصه رسانه در حوزه سلامت، عصر نوزدهم مردادماه در محل این دانشگاه برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست، شاپور بدیعی‌اول، مشاور و مدیر دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پیام مصطفی محرابی‌بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خطاب به خبرنگاران را قرائت کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام محمود طباطبایی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تبریک ایام دهه کرامت و روز خبرنگار اظهار کرد: یکی از افتخارات کشور ما گره خوردن زمینه‌های شغلی با موضوعات ارزشی است همچنانکه روز خبرنگار نیز با روز شهادت شهیدصارمی مقارن است.
وی با بیان اینکه امروز خبرنگاری به عنوان یک شغل پراهمیت و پرخطر مطرح می‌شود، ادامه داد: می‌توان گفت اولین خبرنگاران در تاریخ اسلام بعد از ظهر عاشورا ظهور و بروز پیدا کردند. حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با خبرنگاری خود بیشترین تأثیر را در انتقال مفاهیم تاریخ اسلام ایفا کردند.
حجت‌الاسلام طباطبایی در خصوص فعالیت‌های این نهاد در دانشگاه‌ گفت: رسالتی که دفتر نهاد در فضای دانشگاه‌ها پیگیری می‌کند، متمرکز بر دو حوزه تعمیق اندیشه‌های دینی و توسعه اندیشه‌های سیاسی در فضای دانشگاهی است.
20 هزار ازدواج دانشجویی در خراسان رضوی طی سال‌های 93 و 94
وی با بیان اینکه مخاطبان دفتر نهاد سه گروه دانشجویان، اساتید و کارمندان را شامل می‌شود، ابراز کرد: در حوزه دانشجویی بیشترین کار نهاد مربوط به ازدواج دانشجویی است. نهاد در حوزه ازدواج دانشجویی طی سال‌های 93 و 94 بالغ بر 20 هزار مخاطب را در دانشگاه‌های خراسان رضوی پوشش داده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: برگزاری جشنواره «خانواده قرآنی» که چهارمین دوره آن اکنون در حال برگزاری است، از جمله برنامه‌هایی است که ویژه کارمندان در نظر گرفته شده و نزدیک به شش هزار نفر از جامعه کارمندی با آن درگیر می‌شوند؛ همچنین برگزاری دوره‌های معرفتی نیز از مهم‌ترین برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ویژه اساتید به شمار می‌رود.
محمد اعتضادرضوی، معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در ادامه نشست عنوان کرد: طبق سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از طرف وزارت به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ شده، کشور به 10 منطقه آمایشی تقسیم شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این سند، خراسان منطقه 9 آمایشی بوده و در آن 9 دانشگاه و دانشکده مستقل وجود دارد که بهره‌گیری از امکانات بین دانشگاهی و مشارکت اساتید منطقه با یکدیگر از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.
اعتضادرضوی با اذعان به اینکه 11 بسته تحول و نوآوری آموزش نیز در این سند طراحی شده است، اضافه کرد: پنج مأموریت ویژه نیز به منطقه 9 واگذار شده که این پنج مأموریت شامل راه‌اندازی رشته طب و هنر توسط دانشکده پزشکی نیشابور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین راه‌اندازی مراکز تعالی و توسعه علوم تعذیه، اعصاب، دندانپزشکی و طب تسکینی می‌شود.
بافت محروم در اولویت ارائه خدمات سلامت
وی با بیان اینکه پنج میلیون نفر در خراسان رضوی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که از این میان 3.2 میلیون نفر در مشهد زندگی می‌کنند، یادآور شد: در حوزه خدمات سطح اول، رویکرد وزارت بهداشت در دولت جدید اولویت ارائه خدمات سلامت به بافت محروم است.
معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بر این اساس، ما در مناطق روستایی با 38 درصد کسری پزشک مواجه بوده‌ایم که پس از طرح تحول سلامت، این عدد به کمتر از دو درصد کاهش یافت. همچنین قبل از اجرای طرح تحول سلامت قریب به چهار سال خبری از مکمل‌های دارویی برای گروه‌های هدف نبود.
وی اضافه کرد: اما می‌توانیم ادعا کنیم اگر هم‌اکنون اعتبارات ما قطع شود تا یک سال آینده، دپوی دارویی ما پاسخگوی مکمل‌های دارویی خواهد بود؛ همچنین پس از اجرای این طرح، تعداد پایگاه‌ها و مراکز ما در حاشیه شهر از 26 مرکز و 71 پایگاه با 330 پرسنل به 41 مرکز و 116 پایگاه و 660 نفر افزایش یافته است.
محسن تفقدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در بخش دیگری از مراسم اظهار کرد: در حوزه پژوهش، در حال ورود به مطالعه هم‌گروهی هستیم؛ در این نوع مطالعه، اطلاعات 20 یا 30 هزار نفر از جمعیت مشهد را طی یک پروژه دوساله پایش می‌کنیم.
وی به پروژه رجیستری بیماری‌ها اشاره و اظهار کرد: به منظور بررسی وضعیت منطقه از نظر شیوع و میزان بیماری‌های مختلف، برنامه رجیستری یا ثبت بیماری‌ها را در دستور کار داریم.
تفقدی همچنین، جذب اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور از 300 دانشگاه دنیا به عنوان استاد همکار و حضور در سخنرانی‌ها و همایش‌ها و ... را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان کرد.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام مهدی ابراهیمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به دنبال فعال‌سازی معاونت‌های فرهنگی در بیمارستان‌های آموزشی به صورت مستقل هستیم.
وی با اشاره به تغییر نگرش این معاونت و پژوهش‌محورشدن فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری همایش «فرهنگ و تمدن پزشکی در عصر رضوی» و ارائه طرح پژوهشی برای راهیان نور را از جمله اقدامات انجام‌گرفته در این حوزه و موضوع تغذیه و خوابگاه را مهم‌ترین مشکل پیش‌ روی این معاونت عنوان کرد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین ابراز کرد: اگر سازمان‌های برون‌دانشگاهی مطالبات ما را پرداخت کنند، نیازهای ما در رابطه با حل این مشکلات مرتفع می‌شود.
توسعه کمی و کیفی بیمارستان‌ها
سعید مدقق، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم با اشاره به حجم فعالیت‌های این حوزه، توسعه کمی و کیفی از قبیل افزایش تعداد بیمارستان‌ها و بخش‌های بیمارستانی را از جمله این اقدامات دانست.
وی عنوان کرد: بر این اساس، بیمارستان علوی در سال 95 با کمک خیّران تکمیل و اهدا شد و راه‌اندازی و افتتاح چندین بیمارستان از جمله بیمارستان فوق تخصصی نیز در دستور کار قرار دارد؛ همچنین در اورژانس بیمارستان قائم نیز که برای زائران شهرهای دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است اصلاحاتی صورت خواهد گرفت.
مدقق ادامه داد: بحث احداث کلینیک‌های ویژه که توسعه خدمات سرپایی را در شهر نوید می‌دهد، در پنج نقطه از شهر مشهد و هفت شهرستان کلید خورده است؛ این کلینیک‌ها با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
راه‌اندازی مرکز جامع سرطان در آینده‌ای نزدیک
وی همچنین، برنامه‌ریزی برای احداث مرکز جامع سرطان در مشهد، توسعه نیروی انسانی و ارتقاء خدمات پرستاری، کسب مجوز منطقه ویژه برای منطقه کلات و درگز از وازارتخانه به منظور ارائه خدمات بیشتر، هزار بازدید سالانه در راستای نظارت بر خدمات درمانی و توسعه پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی اورژانس 115 را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.
captcha