معاون آموزش المصطفی(ص) خبر داد:
قرآنمحور شدن دوره تمهیدی طلاب
گروه حوزههای علمیه: معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه طرح تحول نظام آموزش قرآنی المصطفی(ص) به تصویب رسیده است گفت: فعالیت این طرح مدتی است شروع شده ولی از سال جاری با جدیت بیشتر در حال پیگیری است.
حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبری، معاون آموزش المصطفی(ص) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از مهمترین کارها در راستای اجرای این طرح، قرآن محور شدن دوره تمهیدی در بدو ورود طلاب به جامعه المصطفی(ص) است و طلاب در کنار فراگیری زبان فارسی، با روخوانی، روان خوانی و قصهها و مفاهیم قرآنی آشنا میشوند.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح ریشهکنی کمسوادی قرآنی است، اظهار کرد: در دوره تمهیدی آموزشهای قرآنی به طلاب ارایه میشود تا در ورود به مقاطع بالاتر با کمبود و مشکلی در این عرصه مواجه نباشند.
قنبری به سطح دیگری از فعالیتهای علمی قرآنی اشاره و تاکید کرد: جامعه المصطفی(ص) یکی از تنها مراکز آموزشی است که مدرس خاص قرآن و علوم ایجاد کرده و در حداقل بیش از 10 رشته میان رشتهای طلبه و دانشپژوه میپذیرد.
قنبری با اشاره به پذیرش سطح 5 و تربیت مجتهد در جامعه المصطفی(ص) گفت: هدف اصلی طبیعتا تربیت مجتهد در مفهوم عام خود است اگرچه دنیای امروز نیازمند تربیت متخصصان مجتهد در رشتههای خاص به خصوص علوم انسانی است.
معاون آموزش المصطفی(ص) بیان کرد: در سطح 5 نخبگان جذب میشوند و در طول دو تا سه دوره پذیرش نیز فقط 20 نفر جذب شدهاند و سختگیریهای لازم به علم میآید.
وی در پاسخ به این سؤال که المصطفی(ص) هدف خود را مرجعیت علمی در سند چشم انداز قرار داده و برای رسیدن به این مرجعیت، نظریه پردازی و تولید علم و نظام سازی عملی لازم است و آیا این ظرفیت وجود دارد بیان کرد: بخشی از این کار علمی ترویجی است و با توجه به اینکه امروز شبکه های مجازی نقش مهی در مرجعیتسازی دارند ما تلاش کردهایم که فارغ التحصیلان خود را به نحو موثر و پرتعداد در این فضا فعال کنیم همچنین انجمنهای علمی و فرهنگی ما فعالیت دارند و به زبان های مختلف به شبهات و پرسش ها پاسخ داده و یا مسایل هر کشور را بنابر مقتضیات و با زبان آن کشور منتشر میکند.
قنبری ادامه داد: هر کسی سؤالی به خصوص در مباحث کلامی و اعتقادی و عقلانی داشته باشد میتوانیم به زبانهای مختلف پاسخگوی آن باشیم.
ایجاد 15 قطب زبانی پژوهشی
وی بعد دوم این مرجعیت را علمی پژوهشی برشمرد و افزود: در این زمینه نیز کارهایی صورت گرفته که از جمله آن ایجاد 15 قطب زبانی پژوهشی است که هر قطب یک مرکز و اقماری را دارد و از طریق تولید علم و ترجمه متون تولید شده فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: در طرح تحول نظام آموزشی المصطفی نیاز به رسیدن به مرجعیت علمی تعریف و دیده شده و این طرح در فرایند تصویبخواهی قرار دارد و طرح آن نهایی شده است، زیرا امروز دنیا از ما مطالبات نظامسازی در عرصههای مختلف اقتصادی و ... را دارد به همین دلیل رشتههای میان رشتهای زیادی در چند نظام رشته ای طراحی و تصویب خواهند شد که بازده آن در سالهای آینده ملموس میشود.
قنبری گفت: این رشتهها ذیل 5 نظام تربیتی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و اجتماعی دیده شده و هدف تربیت نظریهپرداز و تولید نظریات منتج به نظامسازی در این عرصه است و در حال تدوین متن و تصویب رشتههای آن هستیم.