مجید رضاییان استاد ارتباطات در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه هر رسانه اقتضائاتی را دارد که مدل آن را ترسیم میکند اظهار کرد: محتوای تخصصی همچنین نوع خبری یا تحلیلی بودن آن نوع رسانه را تعیین میکند.
وی افزود: وقتی تخصصی یا عمومی بودن، همچنینن خبری یا تحلیلی بودن آن مشخص شد آنگاه میتوان محتوای آن را تعیین کرده و از آن به عنوان رسانه علمی، سیاسی و یا دینی یاد کرد.
رضاییان تأکید کرد: از این حیث نمیتوان رسانههای دینی مانند ایکنا را در چهارچوب مدلهای کلاسیک رسانه مانند رسانه توسعه، لیبرال، اقتدار گرا و ... دسته بندی کرد.
این استاد روزنامه نگاری بیان کرد: در حال حاضر خبرگزاری ایکنا شیوه منحصر به فردی از رسانه دینی را نه فقط در ایران که حتی در جهان نیز ارائه داده است؛ این رسانه هم خبری است و هم تحلیلی خبری از این جهت که به پوشش روزانه اخبار میپردازد و سپس آن را تعقیب، تکمیل و تحلیل میکند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر همین رسانه محتوایی قرآنی را تولید و منتشر میکند که در راستای مأموریت اصلی آن بوده و این رسانه را از این بعد تخصصی میکند ضمن اینکه این توانایی در آن وجود دارد که به پوشش و تحلیل اخبار عمومی نیز بپردازد چنانکه ماهیت اصلی آن را تغییر ندهد، چنین رسانهای خود میتواند فارغ از نوع و دستهبندیهای رایج رسانهای در ژانر خاصی قرار گرفته و الگویی برای بنیان نهادن رسانههای دیگر باشد.
رضاییان در ادامه به نقاط قوت و ضعف این رسانهها پرداخت و گفت: رسانهای مانند ایکنا اگر نگاه تحلیلی در حوزه محتوایی خود نداشته باشد قطعا آسیب پذیر خواهد شد که البته در حال حاضر این مسأله نقطه قوت این رسانه است.
وی افزود: در رابطه با نحوه پوشش اخبار نیز این رسانه باید با نگاهی کارشناسی این کار را انجام دهند.