حضور در مسابقات اوقاف؛ خواسته مهاجران افغان
کد خبر: 3577590
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

حضور در مسابقات اوقاف؛ خواسته مهاجران افغان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد با بیان اینکه درخواست قاریان مهاجر افغانستان این است که در مسابقات قرآن اوقاف ایران شرکت کنند، گفت: بسیار تمایل داریم همانگونه که مجوز فعالیت به ما دادند، بتوانبم حتی به‌عنوان مهمان در این مسابقات حضور یابیم.

کبیر قلندرزاده، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد فعالیت جامعه قاریان قرآن افغانستان در مشهد و همچنین تلاش‌های قرآنیان مهاجر این کشور، ابراز کرد: از آن جهت که شهر مشهد قطب تلاوت ایران و همچنین قطب تلاوت مهاجران در ایران است، حدود سال 1385 با عده‌ای از قاریان هراتی و مهاجر به صورت خودجوش و مردمی تشکل قرآنی جامعه قاریان قرآن افغانستان مقیم مشهد را راه‌اندازی کردیم که مجوز رسمی از وزارت کشور نیز دارد.
وی با بیان اینکه این تشکل دارای هیئت مدیره است، ادامه داد: جامعه قاریان افغانستان با هدف نشر معارف قرآنی، فعال‌سازی قاریان مهاجر، تقویت و حمایت از آن‌ها در مشهد تأسیس شد که برگزاری کلاس‌های مختلف قرآنی و فرهنگ‌سازی برای قرآنی‌ بودن‌ مهاجران، از دیگر اهداف این مجموعه فرهنگی ـ قرآنی به شمار می‌رود.
حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران افغانستان/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد اضافه کرد: مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد شعبه‌ای هم در منطقه گلشهر مشهد دارد و مرکز آموزش قرآن در قالب پیش‌دبستانی و مهد قرآن با عنوان جامعه قاریان ۲ و دارالقرآن حضرت معصومه(س) دارد.
برگزاری مسابقات قرآن در میان مهاجران قرآنی
وی با بیان اینکه قاریان مهاجر مشهد، جزو بهترین قاریان افغانستان هستند در مورد برگزاری مسابقات قرآن، ابراز کرد: از جمله اقدامات مهم این مرکز که سال‌هاست صورت می‌گیرد، برگزاری مسابقات قرآن با حضور ۵۰۰ تا هزار متسابق است اما این رقابت‌ها بعد از برگزاری و اهداء جوایز به برگزیدگان تمام می‌شود و مرحله بعدی ندارد در حالی که تمایل داریم مسابقات‌مان به مسابقات ایران متصل شود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده‌ است.
حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران افغانستان/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
این قاری قرآن با بیان اینکه مسابقات قرآن ایران از طرف اوقاف برگزار می‌شود، افزود: اوقاف ایران با اوقاف افغانستان در تماس است و در نهایت طبق سیاست خودشان، قاریانی از داخل افغانستان به مسابقات اعزام می‌کنند؛ در این صورت ما نه از طرف ایران و نه از طرف افغانستان در مسابقات حضور نداریم و مهاجران نمی‌توانند در سطح مسابقات کشوری ایران شرکت کنند.
نبود تعامل کافی با اوقاف افغانستان
قلندرزاده درخصوص تعامل این مرکز با کشور افغانستان نیز بیان کرد: ما با افغانستان تعامل داریم اما این تعامل محدود است؛ بدین نحو که در ایام مسابقات‌مان از آن‌ها دعوت می‌کنیم و بیشتر از شهر هرات شرکت کرده و قاری و حافظ می‌فرستند، قاریان ما هم در آنجا محفل برگزار می‌کنند و تعامل دیگری نداریم.
حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران افغانستان/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
وی افزود: در واقع روابط‌مان با افغانستان فردی است و زیاد با مجموعه‌ها در ارتباط نیستیم، فقط مجموعه حوزه علمیه صادقیه هرات که بزرگترین مرکز تشیع در شهر هرات است، دارالقرآن بزرگی دارد و چند حافظ، طلبه و ... در آنجا کار فرهنگی می‌کنند و ما هم بیشتر از طریق صادقیه با افغانستان در ارتباط هستیم.
کشور افغانستان و عدم حمایت از فعالیت‌های قرآنی مهاجران
این مؤذن حرم رضوی، گلایه کرد: در واقع ما هیچ اتصالی در بحث حمایتی و دیگر مسائل با افغانستان نداریم و چون ما در ایران هستیم، خیلی اعتقادی به فعالیت‌های ما ندارند و می‌گویند این‌ها ایرانی شده‌اند؛ البته در داخل افغانستان بیشتر روابط حاکم است تا ضوابط.
این قاری قرآن کریم افزود: حتی نفر اولی که به مسابقات قرآن ایران می‌فرستند، روابطی می‌آید، چون اوضاع افغانستان به‌هم ریخته است و آنچنان مسئولی ندارد که طبق معیار برترین‌ها را معرفی کند؛ نداشتن مقام‌های شاخص افغانستان در مسابقات هم مؤید این مطلب است.حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران افغانستان/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
وی در تبیین این مطلب که افغانستان در حوزه مسابقات، مقام و رتبه قابل توجهی ندارد و تاکنون حائز رتبه‌های پنجم، ششم و ... شده‌ است، عنوان کرد: فقط امسال یک نفر از هرات در مسابقات بین‌المللی تهران دوم شد که آن هم از طریق وزارت خارجه به اوقاف معرفی شد این هم اگر از هرات نمی‌رفت، کابل یک قاری معمولی می‌فرستاد اما اگر قاری‌های ما شرکت کنند به شما قول می‌دهم که هر سال بین اول تا سوم رتبه بیاوریم.
قلندرزاده با اشاره به توانمندی قاریان مهاجر، گفت: مسابقات تهران که برگزار می‌شود، بیشتر متسابقان هلند، اتریش، نروژ و ... از مهاجران افغانستان‌ هستند. در مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن شبکه جهانی الکوثر هم که ما محدودیت شرکت نداریم، تاکنون سه رتبه اول، یک مقام سوم و یک رتبه چهارم را کسب کرده‌ایم و قاریان مهاجر خوبی داریم حتی استاد سلیمی به ما گفتند شما به لحاظ قرآنی، چیزی از ایرانی‌ها کم ندارید.
حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران افغانستان/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
جامعه قاریان افغانستان و آستان قدس رضوی
وی از تعامل این مرکز با آستان قدس رضوی یاد کرد و گفت: 15 سال است با آستان قدس ارتباط و تعامل خوبی داریم حتی گاهی داور یا حق‌الزحمه داور مسابقات‌مان از آستان قدس تأمین می‌شود و جوایز و هدایای متبرک را در اختیار ما قرار می‌دهند و من از سال 1389 قاری و مؤذن حرم رضوی هستم.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد در تبیین روابط جامعه قاریان افغانستان با جامعه قاریان مشهد، ابراز کرد: ما و جامعه قاریان مشهد با هم تعامل داریم، اما تعامل‌ ما کم است، صحبت‌هایی بین دو مرکز صورت گرفته، ولی هنوز این ارتباط جدی نشده مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد است تا مثلا آن‌ها برای ما کلاس تربیت مدرس یا استاد برگزار کنند.حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران افغانستان/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
این قاری قرآن اضافه کرد: حدود شش سال است که با اوقاف در ارتباطیم و اوقاف هم مثل آستان قدس درخصوص داور و حق‌الزحمه داوران با ما تعامل دارد. همچنین قرآنیان ما حدود چهار سال است که در مسابقات اوقاف به عنوان قاری مهمان شرکت می‌کنند اما تا حد استانی بیشتر بالا نمی‌روند و تمایل داریم همانطورکه به ما مجوز داده‌اند و به صورت رسمی فعالیت می‌کنیم در بحث اعزام قاریان به عنوان مهاجر در مسابقات تهران نیز با حضورمان موافقت شود.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد، افزود: درخواست ما این است که حداقل یک قاری و یک حافظ از مهاجران و یکی از کشور افغانستان در مسابقات شرکت کنند یا حداقل یک سال از قرآنیان ما به مسابقات بفرستند. ما به‌عنوان مهاجریم و فرقی نمی‌کند، اما اوقاف افغانستان روابطی کار می‌کند و ما نمی‌توانیم با آنها متصل شویم.
حضور در مسابقات اوقاف، خواسته مهاجران افغانستان/‌ دوست داریم قاری مهمان مسابقات اوقاف شویم
وی با بیان این مطلب که در مسابقاتی مانند برخی مسابقات تهران، آموزش‌وپرورش و ... محدودیت حضور ندارند، گفت: حتی دوست داریم در مسابقات اوقاف شرکت کنیم و اگر بچه‌های ما شرکت کنند مقام می‌آورند که کسب رتبه‌ نخست حفظ کل بانوان در مسابقات مدهامتان توسط بچه‌های ما، مؤید این مطلب است. البته قبول داریم که بالاخره اوقاف هر کشوری مال مردم آن کشور است، اما ما دوست داریم حتی به عنوان مهمان در این مسابقات حضور یابیم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۱:۳۷
0
1
ما از حضور این عزیزان در کشورمون بعنوان مهمانان ارجمند استقبال میکنیم ..این دوستان میتونن با اوقاف کشور خودشون مذاکره کنن و از اونجا شرکت کنن در ایران
captcha