حجتالاسلام والمسلمین احمد پناهیان، مدیر هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی، در گفتوگو با
خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سؤلی مبنی بر جایگاه نیمه شعبان در مورد حقانیت شیعه و مواردی که شیعیان باید انجام دهند تا جامعهای مهدی پسند داشته باشیم، اظهار کرد: در نیمه شعبان که سالروز تولد امام زمان(عج) است، نه برای ما که شیعیان حضرت و ارادتمندان ایشان هستیم، بلکه برای خود ائمه معصومین(ع)، نیز اتفاق بسیار مهم و بزرگی رخ داد؛ در روایت است که امام جواد(ع) در به دنیا آمدن امام هادی(ع) بسیار مسرور بودند و شکر خدا را بسیار بهجا آوردند، به ایشان عرضه داشتند که این سرور، بهجت و سجده شکر به جهت چیست؟ فرمودند: با آمدن امام هادی(ع) من مطمئن شدم که دیگر مهدی(عج) به دنیا خواهد آمد؛ این یعنی انتظار شدید، عمیق و زیاد خود ائمه معصومین (ع) نسبت به تولد بقیة الله(عج)، که بیشتر بهجهت رسالت و اقدامی است که حضرت قرار بر انجام آن دارد.
وی ادامه داد: آمدن حضرت حجت(ع) به این عالم قطعیت این اراده خدای متعال را برهمگان نشان میدهد و اثبات میکند که کارها با ایشان به اتمام و سرانجام خواهد رسید؛ لذا نیمه شعبان از این جهت اهمیت ویژه و خاصی دارد؛ کسی که همه انبیاء منتظر او بودند تا این اقدام صورت گیرد؛ رسالت ائمه این بود که عالم را سراسر تحت حاکمیت توحیدی بیاورند اما این اقدام نشد، تا زمان پیامبر آخرالزمان و پیامبر آخرالزمان هم این رسالت را توسط فرزندش انجام خواهد داد؛ هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ؛ یعنی او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند! ؛ پس قرار شده این ظهور را بقیة الله(عج)، انجام دهد و از این رو نیمه شعبان اهمیت ویژهای در همه زمینها و آسمانها دارد.
مدیر هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام تصریح کرد: بهدنیا آمدن حضرت حجت(عج) در خبرها، روایات، آیات قران و احادیث بسیار آمده است؛ در روایت است که هنگامه نیمه شعبان در آسمانها ندا داده میشود، «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً»؛ امام باقر (ع) می فرمایند: مفهوم اين سخن الهى اين است كه هنگامى كه امام قائم(عج) قيام كند، دولت باطل برچيده مىشود و در روايت ديگرى مىخوانيم که مهدى (عج)، به هنگام تولد بر بازويش اين جمله از قرآن نقش بسته شده است.
حجت الاسلام پناهیان افزود: مسلما مفهوم اين احاديث انحصار معنى وسيع آيه به اين مصداق نيست، بلكه قيام مهدى(عج) از روشنترين مصداقهاى آن است كه نتيجهاش پيروزى نهايى حق بر باطل در سراسر جهان مىباشد. در حالات پيامبر (ص) نیز مىخوانيم كه در روز فتح مكه وارد مسجد الحرام شدند و 360 بت كه از قبائل عرب بر گرد خانه كعبه چيده شده بود، هر يک را پس از ديگرى با عصاى خود سرنگون مىساختند و پيوسته مىفرمود: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً».
وی بیان کرد: در قرآن، آیات متعددی وجود دارد كه به حضرت ولیعصر (عج) مربوط میشود. این آیات، به صورت تفسیر، تأویل و تعیین مصداق، بر آن حضرت و حكومت جهانی ایشان، قابل تطبیق است. برای مثال در كتاب «معجم الاحادیث الامام المهدی (عج)»، بیش از 260 آیه در این مورد ذكر شده است.
این کارشناس دینی با بیان اینکه قيام پيامبر (ص) و پيروزيش بر لشكر شرک و بتپرستى و همچنين قيام مهدى (ارواحنا له الفداء) بر ستمگران و جباران جهان، از چهرههاى روشن و تابناک قانون عمومى الهی است، گفت: همين قانون الهى است كه رهروان راه حق را در برابر مشكلات اميدوار، نيرومند، قوى و پر استقامت مىدارد و به ما در همه تلاشهاى اسلامىمان نشاط و نيرو مىبخشد.
ویژگیهای جامعه مهدیپسندحجت الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به ویژگیهای جامعه مهدیپسند، گفت: جامعه مهدیپسند همان جامعه ای است که خدا بیان کرده و خداپسند است؛ لذا اگر ما از خودمان شروع کنیم و بهگونهای در مسیر زندگی حرکت کنیم که رفتار، کردار، وضعیت پوشش، خوراک، کار، برخورد با مردم، ادارهها، برخورد با خانواده، با همسایه و هر کجا مهدیپسند باشد، در واقع توانستهایم مردم را با رفتار، عمل و گفتار خود به سوی فرهنگ مهدوی جذب کنیم و یک جامعه مهدیپسند داشته باشیم.
وی با بیان اینکه آقا امام زمان (عج) مأموریتی که از جانب خداوند عزوجل به حضرت مهدی(عج) واگذار شده، احیای سنت رسولالله (ص) و احیای تعالیم قرآن است، گفت: ما اگر میخواهیم جامعه و انسانهایی باشیم که امام زمان گوشه چشمی به آن داشته باشد، باید در این مسیر گام برداریم، یعنی اینکه تعالیم و سنت رسولالله(ص) که در روایات گوناگون به دست ما رسیده است تبلیغ و ترویج کنیم، البته به شرط آنکه ابتدا خودمان با این سنت آشنا شویم و به آنها عمل کنیم و سپس به تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی بپردازیم.
مدیر هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام یادآور شد: امام عصر(ع) تولد مجدد حق است؛ تولد مجدد و آمدن حق، قطعی شدن امر حاکمیتی خداوند است؛ لذا این حق را نخواهید دید مگر با نابودی باطل، استکبار و طاغوت؛ پس این بشارت برای همه انشانها است که نیمه شعبان عیدی برای همه بشریت است.