تاکید رئیس بنیاد قرآن بر توجه به معارف اهل بیت(ع) در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3607489
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
در گفت‌وگو با ایکنا عنوان شد:

تاکید رئیس بنیاد قرآن بر توجه به معارف اهل بیت(ع) در نمایشگاه قرآن

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام حسین‌زاده با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن به موضوع عترت و اهل بیت پیامبر(ص) به ذکر برخی از ابعاد مهجوریت شخصیت علامه عسکری پرداخت.

حجت‌الاسلام سيد مهدی حسين‌زاده، دبیرکل بنياد قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با انتقاد از مهجوریت اهل بیت(ع) در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: همان طور که قرآن مهجور است، اهل بیت(ع) نیز مهجورند. طبق حدیث ثقلین «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» قرآن و اهل بیت، عِدل یکدیگر هستند. متأسفانه افراط و تفریط در هر دو حوزه در حالی وجود دارد که پیامبر اکرم(ص) بارها سفارش کرده‌اند که قرآن و عترت در کنار هم هستند.

وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دوران تحصیل خود در حوزه پرداخت و گفت: در دوران طلبگی، تفسیر روایی «نور الثقلین» را می‌خواندیم که در آن احادیث مرتبط با هر آیه از قرآن گردآوری شده بود. در آن زمان برای من خیلی جذاب بود که وقتی قرآن می‌خوانیم روایات مرتبط با هر آیه را در کنار آن ببینیم.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده ادامه داد: در نمایشگاه قرآن باید بخشی وجود داشته باشد که به صورت جدی به موضوع اهل بیت و ولایت بپردازد. ما در طول این سال‌ها هربار در بنیاد قرآن کاری در حوزه اهل بیت انجام دادیم، گروهی خرده گرفتند که شما بنیاد قرآن هستید چرا درباره اهل بیت کار می‌کنید؟! در حالی که تفسیر قرآن همان تفسیر اهل بیت(ع) است و قرآن و عترت دو ثقل جدایی ناپذیرند.

وی با تأکید بر این که  باید در نمایشگاه قرآن کریم در کنار قرآن کریم، معارف اهل بیت(ع) هم مطرح شود ادامه داد: بنده بعد از انتخابات نسبت به مسائل قرآن و اهل بیت یک حالت مطالبه‌گری پیدا کرده‌ام و پیشنهادات خود را در این زمینه خطاب به ریاست جمهوری نوشته‌ام و به دست ایشان خواهم رساند تا معارف قرآن و اهل بیت در سطح جهان مطرح شود. ما باید توجه به این موضوعات را از مسئولین مطالبه کنیم و داد بزنیم تا این امر تحقق پیدا کند.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده که سابقه مدیریت موسسه علامه عسکری را در کارنامه دارد در خصوص شخصیت علامه عسکری نیز گفت: هر شخصیت برجسته‌ای که از دنیا می‌رود خیلی بعید است که فرد دیگری بتواند جای خالی او را پر کند. مثلا بنده در خصوص شیخ حسین انصاریان اصطلاحی به کار بردم و گفتم ایشان فلسفی ثانی است، اما آیا واقعا ایشان عیناً با مرحوم فلسفی برابر است؟ لذا شخصیت‌هایی مثل علامه عسکری قطعا جایگزین ندارند. البته روش تربیتی ایشان در میان ما به جای مانده است و بنا به تعبیری که مقام معظم رهبری درباره امام خمینی به کار بردند، نَفَس علامه عسکری در میان ما زنده و جاری است و فکر و شخصیت ایشان هنوز وجود دارد.

وی افزود: با این که سال‌ها است آثار ایشان منتشر می‌شود اما واقع امر این است که جای علامه عسکری خالی است. آثار ایشان آن‌قدر اثربخش است که اگر این آثار را به روز بکنیم می‌تواند پاسخگوی نسل جدید باشد. به عنوان مثال، در حال حاضر در صدد تدوین دانشنامه موضوعی علامه عسکری هستیم که یک جلد از آن آماده شده است. امیدواریم این آثار بتواند شاگردانی تربیت کند که در این مسیر حرکت کنند.

وی با بیان این که آثار علامه عسکری تماماً تازگی و طراوت دارد، در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته برای معرفی این آثار به نسل جوان گفت: ما چند سال قبل آمدیم آثار ایشان را برای نسل جوان، بازسازی و بازآفرینی کردیم. مثلا یک جلدش را دادیم به حجت‌الاسلام جواد محدثی و ایشان آن اثر را بازسازی و بازآفرینی کرد. به هرحال آثار علامه عسکری این کشش و ظرفیت را دارا می‌باشد.

وی با تأکید بر این نکته که شخصیت علامه عسکری هنوز ناشناخته است اظهار کرد: علامه عسکری تا روزی که زنده بود مثل یک جوان سرحال و سرزنده کار می‌کرد. یک روز از بنده سوال شد که چه شباهتی میان شهید مطهری و علامه عسکری وجود دارد؟ بنده پاسخ دادم آثار شهید مطهری پاسخ به نسل جوان بود، آثار علامه عسکری پاسخ به نسل جهان است.

وی در ادامه عنوان کرد: شخصیت‌هایی که در حوزه معارف اسلام فعالیت می‌کنند مثل خود قرآن مهجور‌ند. وقتی از دنیا می‌روند تازه متوجه می‌شویم چه شخصیتی را از دست داده‌ایم. اصلا مظلومیت قرآن و اهل بیت مُسری است و به این افراد سرایت می‌کند. علامه عسکری در زمان حیاتشان واقعا مهجور و ناشناخته بود. بعضی از خودی‌ها به ایشان اتهام می‌زدند که افکار او نزدیک به افکار اهل سنت است. واقعا از شدت مهجوریت ایشان باید گریه کرد.

وی افزود: علامه عسکری می‌گفتند من عمرم را وقف اهل بیت(ع) کرده‌ام. می‌گفت فرزند زهرا(س) نیستم اگر ایشان را یاری نکنم. در لابلای آثار ایشان فقط بحث از قرآن است و ولایت. از آن جهت که ایشان مطالب را درآثارشان به صورت عقلانی و استدلالی مطرح کرده است لذا از طریق مطالعه آثار ایشان خیلی‌ از غیرمسلمانان، مسلمان و خیلی از تابعین مکتب خلفا، شیعه شده‌اند. «مکتب خلفا» اصطلاح خود علامه عسکری بود. ایشان نمی‌گفت شیعه و سنی بلکه می‌گفت مکتب اهل بیت و مکتب خلفا.

یادآور می‌شود، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۸ خردادماه با شعار «قرآن؛ اخلاق،زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد و تا روز ۲۶ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ پذیرای بازدید عموم علاقه‌مندان است.

captcha