حجتالاسلام و المسلمین رضا عندلیبی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سال روز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) و تسلیت این روز گفت: جنایات وهابیت دیروز و امروز در اصل و ریشه تاریخی آن در صدر اسلام به خاندان بنیامیه باز میگردد. وی با بیان اینکه بنی امیه با اصل اسلام و پیامبر(ص) مخالف بودند و در برخی روایات به تلاش بنی امیه برای حذف نام پیامبر(ص) از اذان و دشنام به امام علی(ع) سخن گفته شده است افزود: در دوره مروان بن حکم، فردی به زیارت قبر مطهر پیامبر رفت و وقتی مروان او را دید با عصبانیت یقه او را گرفت و از این کار منع کرد و آن را شرک قلمداد کرد بنابراین جای تعجب نیست این تفکر در قرون بعدی توسط کسانی مانند ابن تیمیه به عنوان رهبر فکری این جریانات بسط و تعمیق یافته باشد و در قرون بعدتر نیز توسط برخی جریانات حاکم بر کشورهای اسلامی مانند خاندان عبدالعزیز جنبه عملیاتی به خود بگیرد.
عندلیبی با بیان اینکه تکفیر با اصل پیامبر(ص) و اسلام مخالفت دارد عنوان کرد: مروان بن حکم و حکم بن عاص کسانی بودند که در دوره پیامبر(ص) بسیار باعث آزار آن حضرت را فراهم کرده و با اینکه اسلام ظاهری آورده بودند ولی دست از شماتت و رنج روحی پیامبر و مسلمین بر نداشتند تا اینکه پیامبر او و پدرش را تبعید کرد لذا وقتی مروان حکومت را در دست گرفت دنبال انتقام از این مسایل بود.
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: امروز نیز وهابیت و آل سعود که در حقیقت از ریشه فکری آباء و اجداد خود تقلید میکنند همین تفکر را دارند و بارها گفتهاند که اگر ما جرئت داشتیم قبر مطهر پیامبر را هم خراب میکردیم ولی چون از خشم مسلمین و انزوا میهراسند تاکنون جرئت این غلط را به خود ندادهاند.
عندلیبی با بیان اینکه جنایت تخریب قبور ائمه بقیع، تنها جنایت وهابیت نیست تصریح کرد: این گروه چندین مسجد و بسیاری از آثار اسلامی مربوط به صدر اسلام را در عربستان تخریب کردند و مسجدی به نام امام علی(ع) را هم به این سرنوشت مبتلا ساختند و وقتی گروهی با مسجد که خانه خدا و محل عبادت مسلمین است مشکل دارند تخریب قبور ائمه(ع) برای آنان سهل است.
این محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه تخریب قبور ائمه بقیع(ع) تنها مخالفت با شیعه نیست بلکه مخالفت با همه مسلمین و اصل اسلام است عنوان کرد: عده و گروه خاصی با برداشتهای غلط و منحصر به فرد از روایات و آیات دست به چنین جنایاتی میزنند در حالی که بزرگان اهل سنت و برخی فرقهها مانند شافعی بر زیارت قبور به خصوص قبر پیامبر(ص) تاکید دارند و این کار جزء سنت آنان است.
عندلیبی تاکید کرد: فرقههای مختلف اهل سنت در بسیاری از افکار و اندیشههایشان با تفکرات وهابیت و تکفیریها با آنان در تضاد و مخالفت هستند ولی این گروه اندک با در دست داشتن ثروتهای بسیار زیاد و قدرت ظاهری که دارند مسلمین را به سکوت واداشتهاند.
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه اتهام شرک به شیعه دستاویز این گروه در تخریب قبور ائمه بقیع(ع) است اظهار کرد: این تفکر جاهلی و متحجرانه در حالی است که مسئله توسل به بزرگان دین و رفتن به زیارت قبور و نذر و ... از مسایل اسلامی است که با آیات و روایات منطبق و قابل استناد است اما این گروه با برداشتهای سطحی به مسلمانکشی میپردازند.
وی ادامه داد: البته در میان خود گروههای وهابی و سلفیها و تکفیریها نیز تقسیمبندیهایی وجود دارد که خود آنان نیز با این نوع تکفر تخریب و جنایت که امروز در برخی کشورها در قالب داعش و ... بروز و ظهور دارد مخالف هستند و آن را قبول ندارند.
عندلیبی بر لزوم شناخت صحیح تفکرات وهابیت و پاسخگویی فکری به برخی شبهات مطرح شده تاکید و در عین حال عنوان کرد: وظیفه محققان و پژوهشگران حوزه که در این مسایل تحقیق میکنند این است که آشنایی درستی از ماهیت وهابیت و ریشه فکری آن و اینکه اینها گروه اقلیت که خود را در دایره مسلمین قرار دادهاند برای مردم ارایه کنند.
وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که سکوت اکثریت اهل تسنن در مقابل جنایات این گروه اندک و اقلیت دلیل بر تایید آنان نیست بلکه قدرت مالی و نظامی عربستان و تحمیل فشار بر کشورهای اسلامی سبب شده تا آنان در بیان حق و مخالفت با آلسعود تردید کنند.
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: وظیفه اصلی حوزههای علمیه تبیین علمی و روشن کردن عقاید وهابیت برای همه مسلمین است تا دیگر مسلمین از یکسو با بی مبنایی عقاید این گروه انحرافی و از طرف دیگر با اتقان مبانی شیعه آشنا و به لحاظ فکری همراه شوند.
یادآور می شود 94 سال قبل در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود پس از اشغال مکه، روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال کرده و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور همچنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص)؛ قبور زنان آن حضرت، قبر امالبنین مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند. ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق(ع) قرار داشت را از جا در آورده و بردند.