شاعران، باید به سمت بیان ارزش‎های الهی بپردازند
کد خبر: 3678717
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
ادیب و استاد حوزه:

شاعران، باید به سمت بیان ارزش‎های الهی بپردازند

گروه اجتماعی: ادیب و شاعر و استاد حوزوی بر لزوم توجه بیشتر شاعران حوزوی به اصول و محتوای ارزشی تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین محدثی امشب در محفل شعر شهدای روحانی استان قم در مدرسه عالی دارالشفا در قم گفت: شاعر ارزشی، مرزبان حریم مکتب است.
وی افزود: نقش کسی که با زبان هنر و ادب به زنده نگاه داشتن یاد و نام شهیدان کمک می‏کند و آن فرهنگ را به نسل‎های آینده منتقل می کند کمتر کار خود رزمندگان نیست.
استاد حوزه بیان کرد: اگر کار ادبی و هنری هنرمندان نباشد قطعا این فعالیت های عظیم فراموش می شود و تاثیرگذاری آن در نسل های آینده کمرنگ می‎شود؛ امام سجاد(ع) درگوشه ای از دعای مرزداران بیان می کند که هر مسلمانی که یک رزمنده و یا یک مرزبان را در خانه خود جانشینی کند و خلا او را با حضور جبران کند، یا در نبود آن مرزبان به خانواده او رسیدگی کند ویا با کمک مالی خط جهاد و رزم را پشتیبانی کند و... همان اجر و ثوابی که به آن رزمنده عطا می شود را بهره مند می شود.
شاعر و ادیب حوزوی اظهارکرد: اگر حمایت و تشویق و انگیزه و مراقبت و رسیدگی به خط جهاد و شهادت انجام شود، این افراد طبق دعای حضرت سجاد(ع) در این اجر سهیم هستند.
وی گفت: مهمات و رسانه شاعر، شعر است؛ یعنی شاعر با عطیه الهی و موهبتی که از خداوند گرفته و توان آن را نیز دارد که یک رشادت و ایثار را تبیین و منتقل کند، در واقع همان کار جهادی را انجام داده و در مسیر خط جهاد و شهادت قرارداردو اجر آنها را می‎برد.
حجت‎الاسلام محدثی بیان کرد: اگر شاعری به بعد فنی توجه خاص داشته باشد و توجهی به مسایل محتوایی توجه نداشته باشد و یا صرفا محتوای خوب را بیان کند ولی بار فنی و شعری نداشته باشند نمی تواند اثرگذار باشد.
استاد حوزه بیان کرد: شاعر انقلابی مکتبی حوزوی باید بین کمیت و کیفیت در اشعار خود موازنه برقرارکند؛ تولید انبوه از کیفیت کار می‎کاهد؛ نباید در شعربساز و بفروش بود؛ در عرصه آفرینش‏‎های ادبی نیز نباید انبوه سازی کرد؛ کم گفتن در عین ماندگاری و تاثیرگذاری بهتر از انبوه گفتن و بی اثر بودن است.
شاعر و ادیب حوزوی اظهارکرد: باید عطر عقیده و رنگ و بی ایمان از شعر یک شاعر حوزوی و مکتبی به مشام برسد؛ سرودن در باب ایمان و عقیده و مکتب و شهادت و ظلم ستیزی و اولیای الهی و ارزش های ماندگار مکتب ما از مهمترین بایسته های یک شاعر حوزوی است.
وی گفت: قوی ترین و زیباترین سروده ها باید در خصوص مباحث مهم اعتقادی باشد؛ نباید به حدی ضعیف کار کنیم که به عرصه تاثیرگذاری لطمه بزند؛ باید شعر شاعران مذهبی سمت و سوی اصیل داشته باشد.

captcha